Kan dette emnet av barlind brukes til bue?

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Alv Vatzdal
Bueskytter
Innlegg: 71
Registrert: 07 jul 2015, 09:52
Bosted: 5222

Kan dette emnet av barlind brukes til bue?

Legg inn av Alv Vatzdal »

Emnet er omtrent 2.2m langt og tørket i 2-3 år
Bilde
En skikkelig stygg kvist her:
Bilde
Men på andre siden av emnet er det så og si fritt for kvist, så kanskje det går ann å sage av de stygge delene?
Bilde
«Ydalar heiter
der som Ull hev
sine salar reist;
Alvheim Frøy fekk
i fyrndeheimen
av tivar i tann-fe.»
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Kan dette emnet av barlind brukes til bue?

Legg inn av HEO »

Hvis man har fått et slikt emne, og det kunne være en bue i det, ville jeg ikke rørt det før jeg var ganske sikker på hvordan man skulle gått fram. Barlind kan by på mange utfordringer, mer enn andre treslag. Hvis jeg var deg, ville jeg prøvd meg på den recurvestokken din + laget mange flere buer + lest meg opp i bøker om buebygging, f.eks. " the traditional bowyer's bible Vol 1- 4, før jeg gikk løs på den barlindstokken. Hvis det nå er en bue i den stokken, hadde det vært veldig sørgelig om barlind skulle ende opp som peisved. PS: All ved på barlind er giftig!
"For veik, for veik er kongens bue."
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Kan dette emnet av barlind brukes til bue?

Legg inn av nidrinr »

Om du skal på NM eller et anna sted der det er mange buemakere ville jeg tatt den med og åpna opp for tips og råd fra folk som har laga mange buer. Ut fra bildene ville jeg satsa på å flate ut den ene sida så den ble til et buklaminat. Legge på en rygg av alm eller no. -Men som sagt er dette litt vanskelig å si noe mer om uten å studere pinnen med hender og et kritisk blikk.
Alv Vatzdal
Bueskytter
Innlegg: 71
Registrert: 07 jul 2015, 09:52
Bosted: 5222

Re: Kan dette emnet av barlind brukes til bue?

Legg inn av Alv Vatzdal »

Nidrinr: Takk for tipset. Må vel et øvet øye for å se om det er noe i emnet. Selv er jeg usikker, så det bare står i en krok. Når er det NM er? (historisk bueskying?) :)
«Ydalar heiter
der som Ull hev
sine salar reist;
Alvheim Frøy fekk
i fyrndeheimen
av tivar i tann-fe.»
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Kan dette emnet av barlind brukes til bue?

Legg inn av nidrinr »

22. - 23. August
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Kan dette emnet av barlind brukes til bue?

Legg inn av dagsunde »

På Domkirke odden i Hamar.
NSB tar deg nesten frem til døra, hvis du ikke kjører selv. :)
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Alv Vatzdal
Bueskytter
Innlegg: 71
Registrert: 07 jul 2015, 09:52
Bosted: 5222

Re: Kan dette emnet av barlind brukes til bue?

Legg inn av Alv Vatzdal »

Oj,når jeg skjekket den linken så virket det så utrolig gøy. Desverre har jeg brukt opp alle skattepengene mine, er ufør og får ikke nok utbetalt nok til å reise med tog til steder og legge meg inn på campingplass. Uansett har jeg nettop begynt å skyte, så blir bare frustrerende å være den dårligste skytteren der. Neste år da, antar jeg... :| Lykke til dere andre.
«Ydalar heiter
der som Ull hev
sine salar reist;
Alvheim Frøy fekk
i fyrndeheimen
av tivar i tann-fe.»
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Kan dette emnet av barlind brukes til bue?

Legg inn av nidrinr »

Jeg tipper det er fler fra Bergensområdet som ska dit, så det å finne noen som kjører er sikkert ikke umulig. Du trenger nok ikke leite fram en campingplass, teltplass er gratis. (Vi har tross alt den fantastiske loven som heter allemannsretten) Dårligst kommer du sikkert ikke til å være heller, og om du hadde vært det gjør ikke det noe heller. Det er like mye samtalene med alle som er der som er poenget. Det er veldig mange som kommer uten ambisjoner om å vinne :)
Sist redigert av nidrinr den 30 jul 2015, 02:55, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Kan dette emnet av barlind brukes til bue?

Legg inn av Lurz »

Les denne, syns den er flott:
https://ronniemaglarsen.wordpress.com/2 ... i-blinken/
Så alvorlig er det på våre nm :D
Og som nidrinr sier så er uansett det sosiale det viktigste.
Vi tar det selvsakt sykt alvårlig også, spesielt å skyte bedere enn vi selv gjorde sist, og forsøke å slå han fyren som alltid er litt over oss på lista.
Og husk: Kommer du sist gjør du en god gjerning og sparer en annen fra å gjøre det. (ikke det at det er så farlig....)
Og leirplass til både historiske telt og plasttelt er det på plassen, inkludert i deltageravgiften.
"If it breaks you get to keep both parts"
Alv Vatzdal
Bueskytter
Innlegg: 71
Registrert: 07 jul 2015, 09:52
Bosted: 5222

Re: Kan dette emnet av barlind brukes til bue?

Legg inn av Alv Vatzdal »

Høres veldig hyggelig. Hvem er det som bor i bergensområdet da? Jeg kan sikkert hoste opp penger til tog, hvis jeg får det tidlig nok, 1000 eller noe er omtrent det jeg har for en uke, og sted å kubbe er problem. Har ikke telt, ble ødelagt i fjor. Dessuten er det to bursdager i nær familie i August, f.eks. en bror som blir 40 og må skaffe noe skikkelig til han. Så det får bli noe å glede seg til neste år. :) Da har jeg kanskje litt nettverk her i Bergen.

Jeg har ikke bare emnet av barlind heller men 3 emner av ask tørket like lenge, hadde vært utrolig hjelpsomt å få noen streker med tusj på hvordan det kunne blitt gode buer. Samt har jeg en liten halvannen meter stokk av ask som jeg tenkte som "langbue" til guttungen, der bare barken er fjernet av ryggen og resten av buen er grovformet omtrent firkantet, helt kvistfri. Er veldig skeptisk selv til å begynne å hugge på den "recurve" stokken med de elegante linjene, så tusjstreker og samtaler der også hadde vært kult. :)
«Ydalar heiter
der som Ull hev
sine salar reist;
Alvheim Frøy fekk
i fyrndeheimen
av tivar i tann-fe.»
Svar