Lage bue til ung gutt?

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Alv Vatzdal
Bueskytter
Innlegg: 71
Registrert: 07 jul 2015, 09:52
Bosted: 5222

Lage bue til ung gutt?

Legg inn av Alv Vatzdal »

Hvordan, i all enkelhet, ville dere gått frem for å bygge en bue og piler til en ung gutt? En sånn karikatur av en bue vi lagde som barn, er jo ikke så kult som noe som virker. Hva slags bue? Åpenbart ikke langbue, heller 1m... Hva slag tre? En lett måte å trekke, men god avstand på piler. Enkle piler farget for å finne lett igjen. Har en sønn som begynner på skole til høsten og ønsker å ta han med i skog og mark, telt, lære fjellvett, han har fått speiderkniv, og så er kanskje bue spennende på blink.
«Ydalar heiter
der som Ull hev
sine salar reist;
Alvheim Frøy fekk
i fyrndeheimen
av tivar i tann-fe.»
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Lage bue til ung gutt?

Legg inn av HEO »

De buene jeg har laget, som unger har likt best, er de med smalt grep som barnehender kan gripe rundt, og har myk og lang trekklengde. De er mellom 150 og 160 cm lange. Flat rygg og flat buk, svakt pyramideformet. Bøyer ikke i grepet. Er for det meste askeemner eller hassel med lite eller ingen kvist jeg har brukt. Bruker ytterste årring som rygg. Korte buer på en meter kan fort bli vanskelige å trekke og få til noen god måte å sikte på. (Jeg har sett unger bli glade av å kunne trekke en bue med pil helt til øret :D ) Nå vet ikke jeg diameteren på "recurvestokken" din, men den ser ut til å kunne være litt snau til barnebue. Hvis det skulle dukke opp kvister her og der, så er det sårbart i forhold til en barnebue, da det er lite ved i buen og en kvist kan være drepen for buen.
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Lage bue til ung gutt?

Legg inn av dagsunde »

vaskelist av eik. lime glattkant furukloss i grepet. forme som pyramidebue.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Alv Vatzdal
Bueskytter
Innlegg: 71
Registrert: 07 jul 2015, 09:52
Bosted: 5222

Re: Lage bue til ung gutt?

Legg inn av Alv Vatzdal »

Takk for svar begge to. Ask er det minste problemet jeg har tror jeg, vokser så mye rundtom her at jeg knapt ser noe annet fra stuevinduet. Flyttet hit i fjor når løvet var falt og hadde jeg ant det da, hadde jeg fylt huset med emner. Og så er jeg flink og miljøvennlig og dyrker opp nye ask-spirer med blomstermuld, så de får en pangstart på livet før jeg setter dem ut i skogen et sted de kan få for seg selv en stund. Og godt poeng hvis buen bare er 1m. Jeg tenkte på at han er liten for en alder av 9, men logisk med en litt lengre som da blir lettere å trekke, og også da noe han kan beholde en stund. Er ikke noe fan av bruk og kast, så prøver å gi ting som kan gi glede i flest mulig år.

Jeg skjønte ikke mye av terminologien "vaskelist av eik", alkså en flatbue med en pålimt klosse som kan skjæres ut til et behagelig håndtak? Pyramidebue har jeg aldri hørt om heller. Googlet det og fant masse fine bilder av fine buer, men hvorfor kalles det pyramidebue (så for meg en trekantet bue :? )
«Ydalar heiter
der som Ull hev
sine salar reist;
Alvheim Frøy fekk
i fyrndeheimen
av tivar i tann-fe.»
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Lage bue til ung gutt?

Legg inn av HEO »

Jeg burde kanskje sagt flatbue: "Bue hvor lemmene innerst er bredere enn grepet, og smalner gradvis mot endene/nokkene. Lemmene har oftest et flattrykt tverrsnitt."( Fra Ordlista til forumet).
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Lage bue til ung gutt?

Legg inn av dagsunde »

Helt korrekt tolket! :D
...og en pyramide har hvilken form når du ser den fra siden...? :wink:

Ta en titt på denne: viewtopic.php?f=4&t=539&p=12677&hilit=Vaskelist#p12677
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Lage bue til ung gutt?

Legg inn av HEO »

Vaskelist = feielist, som man finner med ulike dim. på nærmeste trelast.
"For veik, for veik er kongens bue."
Alv Vatzdal
Bueskytter
Innlegg: 71
Registrert: 07 jul 2015, 09:52
Bosted: 5222

Re: Lage bue til ung gutt?

Legg inn av Alv Vatzdal »

Dagsunde: Bildet av buen din så veldig fin ut, men er det ikke egentlig en Kyudo-bue, og er det ikke mer sannsynlig at den knekke med en så tynn flatbue? Vet heller ikke om jeg får til en sånn bue, har aldri prøvd noe lignende. Hadde sett for meg en langbue, bare kortere og tynn. Hvor lang er den buen på bildet ditt? Hvilket material er klossen?
Takk for svar. :)
«Ydalar heiter
der som Ull hev
sine salar reist;
Alvheim Frøy fekk
i fyrndeheimen
av tivar i tann-fe.»
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Lage bue til ung gutt?

Legg inn av dagsunde »

Hei Alv.
Veldig langt fra en Kyudo både i typr/form, størrelse og materialvalg.
Eikelista er 9mm tykk hele veien, så et barn vil aldri klare å knekke den.
Dette er en av de enkleste buene å lage for en nybegynner. MYE enklere enn en langbue som du beskrev.
Klossen i håndtaket er en bit av en furuplanke.
Buen på bildet er til en 5 åring, og er ca. 80cm lang.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Alv Vatzdal
Bueskytter
Innlegg: 71
Registrert: 07 jul 2015, 09:52
Bosted: 5222

Re: Lage bue til ung gutt?

Legg inn av Alv Vatzdal »

Med Kyudo mente jeg at håndtaket ikke er i midten og en kort side og en lang side på buen. Hva er fordelen med det?

Takk for tips alle samen. Guttungen har godt av å lære seg å gå på tur i skog og mark og skyte bue er vel noe alle unger liker, og så har jeg en speiderkniv klar til han, som bare skal brukes når voksne ser på, så jeg kan lære han å spikke seljefløyte. :)
«Ydalar heiter
der som Ull hev
sine salar reist;
Alvheim Frøy fekk
i fyrndeheimen
av tivar i tann-fe.»
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Lage bue til ung gutt?

Legg inn av dagsunde »

Hmm. ser på bildet at de kan se slik ut, ja... med det er nok kameravinkelen. Buen er symmetrisk. :-)
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Alv Vatzdal
Bueskytter
Innlegg: 71
Registrert: 07 jul 2015, 09:52
Bosted: 5222

Re: Lage bue til ung gutt?

Legg inn av Alv Vatzdal »

Aha!
«Ydalar heiter
der som Ull hev
sine salar reist;
Alvheim Frøy fekk
i fyrndeheimen
av tivar i tann-fe.»
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Lage bue til ung gutt?

Legg inn av nidrinr »

Ta med unga ut og la dem være med å finne bueemner. De fleste unger syns det er stas! Finner du emner med liten diameter tørker de veldig fort også. Jeg har ofte tatt meg tid til å la unga få lage mye eller hele bua sjøl. Man trenger ikke kommentere så mye eller aktivt gå inn å hjelpe, bortsett fra å svare på spørsmål. Det kommer vanligvis masse spørsmål, og ofte gode spørsmål også. Om bua ikke blir akkurat sån den ville blitt om du hadde laga den er ikke så viktig. At den skyter rimelig greit på en blink 20 meter unna holder ofte i første omgang. Sannsynligvis kommer de unga som får være med på dette til å lage mer buer etterhvert. 8)
Alv Vatzdal
Bueskytter
Innlegg: 71
Registrert: 07 jul 2015, 09:52
Bosted: 5222

Re: Lage bue til ung gutt?

Legg inn av Alv Vatzdal »

Kjempegod ide Nidrinr! Da slipper jeg å gjøre noe som helst og gutten får seg bue, kunne ikke vært bedre. JK ;) Å ta han med i skogen og peke på trær som er god til bue og planter og naturen ellers - og når det gjelder spørsmål så er han uutømmelig, og jeg er glad for å svare så godt jeg kan. Kan bare tenke meg hvor stolt han hadde blitt om han hadde laget en fin liten bue, ikke en sånn der bare kvister er kuttet av som når jeg var liten, men noe som det går ann å skyte med, og med speiderkniv i beltet. :)
«Ydalar heiter
der som Ull hev
sine salar reist;
Alvheim Frøy fekk
i fyrndeheimen
av tivar i tann-fe.»
Svar