Øyvinds klamphoggeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Øyvinds klamphoggeri

Legg inn av Lurz »

Lite erfaring med ask, og dette er et spørsmål som det er livsfarlig å svare på, så les signaturlinja mi nøye. :)
To ganger.

Lagde nettopp en Nydamtype langbue i gullregn. Den er 160cm ntn, og er på 25#@26"
Hadde den på 27" på tillerstokken, da var vinkelen mellom streng og buebein ca 90 grader. Så jeg tenkte det var greit med 26....
En Nydam av alm på ca 170cm trekker til 28" Men begge begge disse buene bøyer i håndtaket.
En Hedeby-type bue, også i alm, på 152 ntn har jeg trukket til 33#@23"
Etter utregninga til Allan så tror jeg også at 23", kanskje 24"burde gå greit. Og mer trengs det kanskje ikke heller til en tolvåring.

Og så burde jeg kanskje ha sagt det aller ytterste av tuppene kunne være stive, dvs jeg tror den kan bøye litt mer utover, men at det aller ytterste er stivt.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Øyvinds klamphoggeri

Legg inn av Allan »

Lars har et poeng når han sier at det er vanskelig å svare på spørsmålet. Om emnet tåler det kan bare den som jobber med det vurdere. Jeg har aldri knekt ask, men det kjenner jeg flere som har. Mange ganger. Så kvaliteten varierer mye. God ask kan være veldig bra, men det er vanskelig å vurdere per Internett.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Øyvinds klamphoggeri

Legg inn av nidrinr »

Nå må jeg få skyte inn en ting de fleste har glemt.. En 12-åring kan variere MYE i størrelse. Jeg veit om 12-åringer som er både et hue høgere og et hue lavere enn meg. Men den jevne 12-åring vil nok ha et "blinktrekk" på 23-25", og et "krigsbuetrekk" på 26-29". Til sammenligning trekker mange 13-åringer her oppe lett 30-32". (Skal nok innrømme at det kanskje er litt krigsbuepåvirkning i de trekkene)

Denne bua ville jeg fått til å bøye mer fra omtrent midten av hvert lem og uttover. De siste 10-12cm ville jeg gjort så smale som mulig, og stoppa når de akkurat bøyer litt på fullt trekk. Jeg ville nok ha sikta på ca 25" som makstrekk for denne bua, men det er som nevnt lettere å vurdere om man holder den i handa enn når man ser på bilder
Brukeravatar
Øyvind
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 24 apr 2015, 15:30
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Øyvinds klamphoggeri

Legg inn av Øyvind »

Takk for gode råd og tilbakemeldinger. Å sette implementere det i praksis er derimot ikke like lett. :D

Den holdt i hvert fall til 24", selv om tilleren ikke er helt god enda. Han som skal ha buen har nå fylt 13, og trekker visstnok omtrent 24", så det passer bra. Mulig jeg klarer en tomme til, så har han noe å gå på.Trekkvekten er i overkant av 30# på 24", så det skal også være greit til en nybegynner.

Bilde
Vápnum sínum skal-a maðr velli á feti ganga framar, því at óvíst er at vita, nær verðr á vegum úti geirs of þörf guma.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Øyvinds klamphoggeri

Legg inn av Lurz »

Ser bra ut det der :D
Syns iallefall lemmet til høyre nærmer seg veldig 90 vinkel mellom streng og buebein, så jeg tror vel det uansett er rett før det stacker....
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Øyvind
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 24 apr 2015, 15:30
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Øyvinds klamphoggeri

Legg inn av Øyvind »

Stacking var nytt for meg, men takket være Google vet jeg at det også er noe jeg må være oppmerksom på i framtiden.

Et huskjøp gjorde at jeg måtte får ferdig buen i en fei, så tilleren ble ikke helt pørfekt. Uansett, om et par måneder har jeg egen snickarbod der det skal installeres både arbeidsbenk, skrustikke og tilleroppllegg med vekt og talje. :-D

Buen ser noe skakk ut oppstrenget siden det ene lemmet har litt motbøy og de andre litt medbøy. På fullt trekk ser den egentlig ikke så verst ut. Den endte på 30 pund på 25 tommers trekk. Jeg har bare såvidt fått skutt med den, men den virker i hvert fall å slynge pila ganske langt av gårde. Det ene lengdeskuddet jeg skjøt tidligere i dag gikk ikke så veldig langt fra 100 meter.

Bilde
Bilde
Bilde

Buen ble pusset lett med smergelpapir, først med korning 240 og deretter 400 (det var det jeg hadde liggende). Mellom hver puss tørket jeg over buen med et fuktig tørkepapir. Siden jeg brukte siklingen hyppig på slutten så var det egentlig ikke behov for veldig mye pussing. Som finish brukte jeg først litt matolje, deretter en blanding av bivoks og matolje. Til slutt ble buen polert med ren bivoks.

Buen blir levert med fem vanlige piler med feltspiss, samt en liksom-steinalderpil med flintspiss. Her fikk jeg prøvd bjørkebeket for første gang, og det fungerte fint både til styrefjærene og spissen. Som strengehakksurring og for å feste spissen brukte jeg hjortesene.

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Nå blir det nok en pause i klamphoggeriet til utpå senhøsten.
Vápnum sínum skal-a maðr velli á feti ganga framar, því at óvíst er at vita, nær verðr á vegum úti geirs of þörf guma.
Brukeravatar
Øyvind
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 24 apr 2015, 15:30
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Øyvinds klamphoggeri

Legg inn av Øyvind »

Treåringen har brukt buen jeg la ut i det første innlegget i denne tråden frem til nå, men nå begynner den å bli litt liten.

Bilde

Pappaperm gir tid til litt spikking, og dette har så langt i år resultert i to minibuer i ask. En flatbue og mitt første forsøk på en med D-formet tverrsnitt.

Jeg spikket først flatbuen som endte opp på 92 cm fra tupp til til tupp med 13 tommers trekklengde. Den ble imidlertid i overkant stor og får vente noen år.

Bilde

Neste prosjekt ble derfor å lage en mindre og det endte opp i den spinkle D-saken som er 52 cm fra tupp til tupp. Her sammenlignet med flatbuen.

Bilde

Bilde

Test av D-buen. Den ble ganske effektiv og treåringens første test traff gjerdestolpen til naboen. Det ser ut som at skytebanen må forlenges.

Bilde
Vápnum sínum skal-a maðr velli á feti ganga framar, því at óvíst er at vita, nær verðr á vegum úti geirs of þörf guma.
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Øyvinds klamphoggeri

Legg inn av HEO »

:D !
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Øyvinds klamphoggeri

Legg inn av Sturlabuer »

Kjempebra :D De må bøyes fra de er unge!
Likte spesielt godt flatbuen. Den ble veldig fin synes jeg.
Svar