Simen's buespikkerier

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Simen
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 04 jun 2015, 23:27
Bosted: Hamar

Simen's buespikkerier

Legg inn av Simen »

Hei hei, etter en behørig tid med lurking rundt om på forumet her. Tenker jeg det er på tide med en liten intro, og min egen liten bue tråd.

Jeg har drevet med langbueskyting i noen år nå, og alltid hatt lyst å lære å lage buer. Har ikke hatt tid og plass til denne hobbyen. Men da jeg nå var så heldig å bli kjent med flere av buebyggerne her på forumet tenkte jeg det var på tide å ta hintet og begynne å lage mine egene buer og ikke minst piler.

Jeg ser veldig fram til å lære av alle dere erfarene buebyggerne her og ser frem til å bli en del av dette forumet.

På forrhånd tusen takk for all hjelp og tips :D
Hilsen Simen Svenkerud
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Simen's buespikkerier

Legg inn av dagsunde »

Ask, and thou shall be answered! ;)
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Simen
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 04 jun 2015, 23:27
Bosted: Hamar

Simen's buespikkerier

Legg inn av Simen »

Hehe, i will Dag i will :)

Og promt så slenges inn første forsøk på en bue.
Ingen konkrete planer for type på denne. Har litt lyst på noe i retning nydam bue på rundt 50# @28", men siden det er min første og jeg har veldig begrenset med verktøy, tar jeg det litt som det kommer seg og ser hva det blir av den.

Det er et på forrhånd tilskåret alm emne fra Ivar og har sittet og raspet og siklet på den til det stadiet den er nå.

Bilde
Bilde

Mistenker den for å være for brei enda (3.5 cm) 1/3 utover hver lem, så regner med å smalne den inn i morgen også prøve å så vidt det er spenne den opp på lav strenghøyde...

Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Simen's buespikkerier

Legg inn av Allan »

Buer har jo en lei tendens til å bli noe lettere enn planlagt, og ettersom den ikke er så veldig kort er det ikke noe grunn til å smale den av veldig mye skulle jeg meine. Prøv heller å fjerne tre på alle sider untatt ryggen, så beholder du proporsjonene bedre. Treverk fjerna fra buken letter bua mye mer enn treverk fjerna fra sidene, men ei langbue skal jo ikke være for tynn (flat) heller.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Simen
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 04 jun 2015, 23:27
Bosted: Hamar

Re: Simen's buespikkerier

Legg inn av Simen »

Mhm jeg hørte så, derfor jeg tar sikte på 50# for da regner jeg med at jeg ender på rundt 30# ;p innen jeg er ferdig, og det er en fult akseptabel vekt, og alt over er bonus ;).

Så, du mener jeg burde beholde bredden, hadde det Evt vært en ide og begynt "taperen" litt tidligere? Nå er første 1/3 av begge lemmene parallelle før jeg snakker in til 15 mm ved nock. Syntes selv buen begynner å få litt flat "D" profil for min engen smak...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Simen's buespikkerier

Legg inn av Kviljo »

Du kan fint beholde breddeprofilen slik den var skåret ut. Det er den profilen jeg bruker på mange av mine buer, og som formmessig stemmer bra overens med f.eks Mary-Rose-buene. De er generelt parallelle et visst parti midt på. Om du vil smale den av kan det være greit å ta av litt langs hele buestaven, men litt mindre nær tuppene. 12mm bredde ved strengehakkene er et fint utgangspunkt.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Simen
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 04 jun 2015, 23:27
Bosted: Hamar

Re: Simen's buespikkerier

Legg inn av Simen »

Den er grei! Da blir den som den er også satser vi på å ta av litt mer i buken for å få den strengbar. Tenkte jeg sku strenge den opp enten i dag eller i morgen. Bilder kommer etterhvert.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Simen
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 04 jun 2015, 23:27
Bosted: Hamar

Simen's buespikkerier

Legg inn av Simen »

Da har jeg prøvd å være litt modigere med verktøyet og prgressen ble som følger:

Bilde

Strenget med 2" strenghøyde og spent opp til 15" ikke målt no vekt.
Jeg begynner å like tileren på venstre lem ( grov høvelling så satt den, yay :D ), tenkte jeg sku ta litt mer nærmest grepet, men ellers la den i fred en stund.
Høyre er litt mer kranglete... Syntes jeg høvler og skraper, men får den ikke rundere... Har markert stort sett de 2/3 nærmest grepet for mer høvling i senre idag så får vi se om den lystrer da.

Har forøvrig lyst å øke streng høyden på oppstrengingen, for tidlig? Evt når bør jeg begynne å tenke på det?

Begynner forøvrig å ane en tendens til stringfollow ytterst på venstre lem. Mottiltak?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Simen's buespikkerier

Legg inn av Allan »

Tidlig strengefølge tyder på at du ikke skal gå så mye raskere fram enn du har gjort til nå. Der bua følger strengen mest, er der den bøyer mest. Enkelt og greit. Mottiltaket er å få alt annet til å bøye mer. Det er grovt sett midt på venstre lem mesteparten av bøying skjer akkurat nå. Tuppen er litt stiv, det samme er området rundt grepet, men hele høgre lem er jo stivere også.
Jeg ville ikke økt strengehøgden ennå, helst ville jeg brukt en streng som er lang nok til at bua ikke trenger å strenge opp til bua bøyer noe jamnere.
Ta det for all del gradvis, trekk bua femten- tjue ganger til den lengden du er kommet etter å ha skrapt vekk treverk, så får du se bedre hvor mye mer bøy du har greid å oppnå ved skrapinga.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Simen's buespikkerier

Legg inn av Bowman »

Takk for sist og velkommen på forumet Simen. Ser ut som du er godt igang. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Simen
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 04 jun 2015, 23:27
Bosted: Hamar

Simen's buespikkerier

Legg inn av Simen »

Takk i ligemåde Bowman. Du vet jo, når man blir bitt av buebygger bassilen er det bare en ting som funker, nemlig begynne å spikke bue så fort som mulig og helst flere enn en ;) Så her er det i full sving ;)

Så en liten oppdatering på hva som har skjedd med buen i det siste. Fulgte rådet til Allan og tok buen ned fra strenghøden og jevnet ut bøyen før jeg igjen jobbet meg oppover.

Prøvde noe forsiktige drag, og det ante meg at buen begynte å bli en smule lett. Så jeg begynte å dra hardere i tillerereingen igjen for å se hva som dukket opp og jobbet videre med det. Resultatet ser dere her:
Bilde

Dette er da tilbake på tiller med 4" strenghøyde og 25" drag. Det er deg maximal lengde jeg har dratt den til nå. Har ikke vekt så har ikke målt styrke. Venstre er tenkt som øverste lem. Ser fremdeles at det er noen steder der det er litt stivt på venstre enda, og høyre er fremdeles enda generelt stivere enn venstre. Stringfollow er på ca 1.2 cm etter 3.5 time med tillerereingen og skraping (ser meg igrunn fornøyd med det...). Tenker imidlertid å skyte den inn på den høyde og tiller en tur før jeg gjør mer for å se hva som dukker opp og for å unngå å gjøre den for lett...

Bilde

Her er buen for første gang med Dacron streng istedet for stålvaier.
Edit: ser forøvrig at jeg har klart å snu buen på dette bildet så venstre lem er nedre lem.

Så noen tanker jeg kunne tenkt meg svar på:
1. Per nå så har buen tillernocker helt ytterst på buen, jeg tenker å erstatte disse med sidenokker (eller i allefall en sidenokk på bunnen) lenger inn ca 5 cm (i følge Dag blir det riktig for nydam buer). Jeg regner med at det vil gjøre buen tyngre, men hvor stor effekt vil det ha på tillern? Jeg har bevist prøvd å la tuppene være stive inn til det punktet der jeg tenker de nye nokkene, men må jeg belage meg på fullstendig ny tiller runde?

2. Som sagt tidligere satser jeg høyt fra starten av (man kan diskutere hvor smart det er...) og prøver å lage en litt tyngre bue #50+. I den anledning leker jeg med tanken på å varme behandle buken når den er helt ferdig med nye nokker og tiller korrektur. Er det noe som høres ok ut eller er det bare å forkaste den tanken?

3. Tenker også litt frem ift. finish/impregnering. Hadde tenkt å gnu den godt inn med smeltet bievoks. Fornuftig ide?

På forrhånd takk for alle svar og hjelp :)
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1855
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Simen's buespikkerier

Legg inn av Lurz »

Mener å se at det høyre lemmet fortsatt ser stivt ut i forhold til det venstre. Spesielt midt på. (På det øverste bildet)
Det syns også på det nederste bildet der du har snudd buen.

Det du spør om:
1 Tror ikke du trenger tenke på å endre tiller om du flytter strengehakkene litt inn. Tuppene ser stive nok ut ytterst.
(Hadde tuppene vært for myke måtte du jo ha tatt ned buen i dravekt innover for å gjøre tuppene relativt stivere. Men nei, ikke nødvendig imho)
Hedebybuene hadde sidenokk oppe, og en innsmalning nederst, sannsynligvis til å knytte strengen i. De fleste Nydambuene virker å ha sidenokk både oppe og nede. Men på tegninger av noen av buene kan det se ut som det er bergnet på å binde. Litt usikker der. Hvis du bruker sidenokk både oppe og nede, lag dem på hver sin side.

2 Ville jeg venta med å bestemme meg for til buen er ferdig, og du vet hvor tung den blir, og hvordan du syns den funker. Om buen blir for lett kan du jo vurdere om du vil prøve å få dravekta litt opp.

3 Sjekk denne tråden: viewtopic.php?f=4&t=2242&p=28123&hilit=voks#p28123
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Simen
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 04 jun 2015, 23:27
Bosted: Hamar

Simen's buespikkerier

Legg inn av Simen »

Oki ny oppdatering. Har satt på nye nocker, det endte med å bli to sidenocker (en på hver side). Har tatt av mer på venstre (nedre lem), pusset over med sandpapir, og strenger den opp med Dacron streng (regner med å bytte til fastflighit når jeg får kjøpt den) . Planlegger en innskytingsrunde i morgen. Det kan bli spennende å se om den holder :P

Tipper det blir bivoks impregnering når den tid kommer. Grilling avventes til den er veid.
Lengste trekk på 5" strenghøyde er 20" minimal stringfollow etter mye draing og bearbeiding, så jeg er rimelig fornøyd med det :)

Litt bilder:
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Simen's buespikkerier

Legg inn av dagsunde »

Flink gutt! Ser bra ut.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Simen's buespikkerier

Legg inn av Oddbjørn »

Ikke for å kritisere, men jeg er redd strengen ikke kommer til å sitte i de strenghakkene. Du bør lage de litt dypere og annerledes. Rund de av litt i toppen. Se på hvordan strengøyet ligger, det viser veien. Bruk gjerne en rund fil. :D Oddbjørn
Svar