Simen's buespikkerier

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Simen's buespikkerier

Legg inn av nidrinr »

-Nå skal jeg være litt dust, men det er godt ment. For meg ser det ut til at bua bøyer litt for mye i senter. Sån, der var jeg ferdig med å være dust. Bortsett fra det ser det ut til at dette blir veldig bra. Varme i buken er bra. Den eneste måten du kan ødelegge bua med varme på, er om du varmer for mye. Det skal ikke bli svart... Jeg brukte ei gammal kokeplate i en lang periode før jeg en gang visste om varmluftspistoler. Det funker veldig fint, bortsett fra at du ikke kan se bua der du varmer. Du må rett og slett snu den og sjekke. Ellers funker det med glør også, enten grill eller "konglebål". For et par år sida laga vi et kongle/kølbål i full buelengde for å varmebehandle hele buer i en operasjon. Det funka ganske bra med en gang vi fikk jevne glør hele vegen.
Brukeravatar
Simen
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 04 jun 2015, 23:27
Bosted: Hamar

Re: Simen's buespikkerier

Legg inn av Simen »

Hei, tar i mot all hjelp og kommentarer med takk. Jeg er ny i dette og ønsker veldig gjerne å lærer. Så du var på ingen måte dust, og jeg skal ta den frem (stått litt til sides mens jeg har ventet på tilbakemelding om varmen) og se om den (noe den sikkert gjør) trengs å "rettes".
Har hatt en tendens til at de har blidt stive i grepet, og ble vell litt iverig/hard på grepet denne gangen.
Brukeravatar
Simen
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 04 jun 2015, 23:27
Bosted: Hamar

Re: Simen's buespikkerier

Legg inn av Simen »

Da var tiden for litt oppdatering igjen. Oppdaget at denne buen hadde funnet veien til Facebook men ikke hit (fy skam på meg), så her er laminat bue med Recurve som jeg har syslet med. Som vanlig ukjent vekt, men tipper rundt 30#@28"
BildeBildeBildeBilde

Emnet har jeg fått a Per Onsrud.
Ryggen er Ask, og mener det er purple heart i buken.
Brukeravatar
Simen
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 04 jun 2015, 23:27
Bosted: Hamar

Simen's buespikkerier

Legg inn av Simen »

Så har jeg nå også sumlet meg til å publisere årets skurven prosjekt.

Tradisjon og prinsipp tro, så hopper jeg ut på dypt vann for å lære å svømme.

Har starter på en krigsbuen i alm (fra nidrinr) målvekt rundt 100-110#@30" noe "snake-like" og med noen fine kvister. Og naturlig deflex(?)

Bilde
Bilde

Her tiller med slak snor. Har dessverre ikke montert opp tillerstokken enda så jeg kjører tomanns tillerering.

Bilde

Og til slutt noen bilder med så vidt det er litt strenghøyde, for å se om jeg treffer senter.

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Tar med glede imot feedback. Dette er nytt land for meg :)
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Simen's buespikkerier

Legg inn av Bowman »

Fine buer Simen. Du er tydeligvis bitt av basillen og det liker jeg. Sees på NM. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Simen
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 04 jun 2015, 23:27
Bosted: Hamar

Re: Simen's buespikkerier

Legg inn av Simen »

Takk takk Bowman :) gleder meg til å møte deg og alle kjente på NM :)

Har forøvrig vært flittig buespikker idag og trur jeg har fått meg en skytbar krigsbue.
Her med 4.5" strenghøyde.

Bilde

Har prøvd å skyte med den, og i all ærlighet, den er tung!! Klarer per nå ikke fullt krigsbue trekk men kommer til ca 25" men den går som ett uvær :) så nå blir det litt finpussing og overlate den til noen med sterkere armer til å teste og se om fremdeles er bruke de :)
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Simen's buespikkerier

Legg inn av Bowman »

Kult med krokete almekjepper. Hvis du leser om "Welsh archery" så er det svært historisk riktig. De primitive buene fra Wales var ikke laget av Barlind men av krokete alm. Du får se hva buen gjør med Standardpila på søndag. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Simen's buespikkerier

Legg inn av nidrinr »

Se der ja! Detta blir ei pen bue. Liker krokete tungvektere :)
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Simen's buespikkerier

Legg inn av Allan »

Kult! Det skal bli moro å se den i aksjon! Krigsbue av innlandsalm blir utrulig tøft! Helt sikkert noe de gamle waliserene hadde dratt kjensel på!
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Simen
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 04 jun 2015, 23:27
Bosted: Hamar

Re: Simen's buespikkerier

Legg inn av Simen »

Takk takk :) jeg gleder meg også til å begynne å bruke den, og å se noen som gjør buen rettferd når det kommer til styrke å bruke den.

Jeg må inrømme at dette gikk my fortere enn forventer. Jeg hadde igrunn ikke regnet med å ha en fungerende krigsbue til jeg reiste i sep. (Hadde regnet med å ta med en halvferdige en), lengt mindre til NM. Så all kreds til Norwegian warbow tabellene. Det var bare justeringer/tilpassning til krokete mjøsalm som skulle til i tillereringen.

Og Bowman som, som bestilt kommer link til en stor kilde til historisk bakgrunn for buen også. Masse interssant å lese der :)

Og når vi er i gang med takkingen ;) takker alle som har hjulpet og tipset meg med lagingen. Dette er kjempe gøy. Og det blir definitivt ikke den siste krigsbuen og heller ikke den siste krokete alm buen. Dette er gøy! :D
Brukeravatar
Simen
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 04 jun 2015, 23:27
Bosted: Hamar

Re: Simen's buespikkerier

Legg inn av Simen »

Litt forsinket, men her er bilder av de to siste buene jeg har laga.
1. Krigsbue i mjøsalm, #110@28" med gevir nocker. Har vist bilder under arbeidet, og nå ferdig bue.

Bilde
Bilde
Bilde

2. Akse bue på Ca #25@28", med gevirnocker og håndtak i stoff. Er en bue laget lett etter ønske. Det var forøvrig den som var nevnt tidligere her ifm. damping og grilling av buk. Buken er faktisk grillet her, selv om den er serdeles lett.

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Jeg skal si det var gøy å jobbe med en bue der jeg ikke trengte å tenke på at den kunne bli for lett, og i grunn bare leke meg med lagingen. Testet ut mye nye teknikker på denne siste og lærte mye. Og litt bling, med fancy stoff i håndtaket og to deler av samme gevir bit på hhv. Øvre og nedre lem. Men faktisk så skyter den fremdeles overraskende bra, på tross av hard medfart og ulike nock-størrelser.



Sent from my iPad using Tapatalk
Brukeravatar
Simen
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 04 jun 2015, 23:27
Bosted: Hamar

Re: Simen's buespikkerier

Legg inn av Simen »

Hei, jeg har ett spørsmål. Hvordan erfaring har folk med å lage plankebue av løn??
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Simen's buespikkerier

Legg inn av Bowman »

Ingen erfaring med plankelønn Simen , men har hørt at amerikansk sugar maple er bra.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Simen
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 04 jun 2015, 23:27
Bosted: Hamar

Re: Simen's buespikkerier

Legg inn av Simen »

Hmm, til syvende og sist er det nokk uansett bare en ting å gjøre. Prøve.

Jeg kommer til å etterhvert skrive litt om erfaringene jeg sålangt har gjort her i England, men tiden er ikke venn om dagen.

Men det jeg har registrert her er at de som leverer tre (intil mine egen stokker tørker) her til la da nesten utelukkende leverer planker til å lage laminater. Og alm er så å si umulig å finne, i skog, og butikk. Det næreste jeg så langt har kommet er maple/lønn som kommer i litt tykk plank.

Skal heldigvis ikke lage så veldig tunge buer av dette. Tar med glede imot innspill. Og snart blir det mer aktivitet hos meg og ;)
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Simen's buespikkerier

Legg inn av GreenMan »

Lønn er ihvertfall stivt. Mye brukt i gitar/bass halser.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Svar