Simen's buespikkerier

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Simen's buespikkerier

Legg inn av Allan »

Dette blir da riktig fint! Fortsatt synes den litt stivere ytterst på nedre lem, men det er jo allerede påpekt.
Jeg synes det er flott at du går for sidenokker, historisk riktig og ser jo bedre ut enn symmetriske skår på ei sånn bue. Mtp Oddbjørns kommentar om utforminga av dem er jeg litt enig: de ser litt grunne ut, men sitter strengen er det sikkert ikke noe problem. Tømmerstikket sitter vanligvis sjøl om nokken er litt grunn, men øyet kan hoppe av, og det er ikke så artig. En annen ting jeg er litt nøye med er å gjøre nokkene så runde som mulig i bunnen. Jeg har opplevd å splitte tuppen med strengen, og så vidt jeg kan skjønne, skjedde det fordi nokken var vel skarpt skåret. Derfor bruker jeg rundfil på nokker, sagkjedefil funker fint!
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Simen
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 04 jun 2015, 23:27
Bosted: Hamar

Re: Simen's buespikkerier

Legg inn av Simen »

Dere har selvfølgelig rett når det gjelder nokken begge to :) den holdt fint så lenge den sto iro, men så snart jeg begynte å skyte den inn var det ett sant helvete å få strengen til å sitte! Så skal lage dem litt dypere, og lager dem i samme slengen litt rundere foran. Kommer ikke så tydelig frem på bildet, men det er brukt en rund nålefil for å skjere inn nokkene.

Strengen er dessuten litt vell tykk og ikke egentlig laget til den buen. Det er mitt første forsøk på å lage en streng og lekte meg litt i prosessen den er lager med flemmish tivist med to bunter à 7 Dacron strenger.

Har nå fått fastflighit materiale og skal lage ny streng til akkurat denne buen nå. Noen som kan fortelle meg hvordan jeg skal beregne lengden på fastflighiten? Dacron er jo buens lengde + 60 cm, men fastflighit er jo ikke like elastisk. Hvor mye lenger må jeg beregne før jeg begynner tvinningen? Ikke at det spiller så stor rolle når jeg kjøre tømmeretikk i bunn og renneløkke på toppen, men vil ikke lage for kort...

Jeg må innrømme det var det estetiske som fikk siste ordet i valg av nokker :p syntes det så så elegant ut med de to sidenokkene kontra de tosidige jeg hadde som tillernokker.

Er også enig at nederste er litt stiv, men tørr snart ikke skrape mer... Begynner å bli ganske tynt der nå... Så har bestemt meg for å skyte den inn en runde før jeg setter den tilbake på tillern og ser om det bringer noen endringer. Det er litt interessant med denne buen... Jeg har stort sett bare fjernet trevirke fra den ene lemmen/ett sted. Den andre lemmen har bare fått rundet kantene med rasp helt i begynnelsen og ellers er det nesten ikke gjort noe med den. Så det kan virke som det var relativ variasjon i stivheten av treet innen samme emne. Skal til det sies at åringene svinger litt mer ut til siden i den myke lemmen sammenlignet med den stive, som selvfølgelig er med på å påvirke det. Og i de siste bildene lurer vinkelen bildene er tatt i litt, så det er ikke så stor forskjell som det ser ut som ;)
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Simen's buespikkerier

Legg inn av Oddbjørn »

Stå på Simen, det blir fint. Tre er tre så det er slett ikke uvanlig at det blir variasjon i stivheten mellom de to lemmene, selv om tykkelse, bredde og utforming er helt likt. Det er det samme med pilskaft, hvis du skjærer ut skaft fra samme planken kan de som ligger en pillengde lenger opp eller ned i planken ha forskjellig stivhet. ( hvis man sjekker med en spine tester). Dette er litt av sjarmen med en heltre bue, man får hele tiden noen utfordringer. Man kan skrape og skrape uten at et lem ser ut til å ville gi seg og så plutselig kommer det, så det er lurt å være litt tålmodig. Lag deg gjerne en tillerstokk med trinsehjul, karabinkrok og snor som sitter fast på en vegg, da er det lettere å bøye buen mange ganger mellom hver gang du justerer. På den måten bøyer jeg en bue mange hundre ganger før jeg prøveskyter. Oddbjørn.
Brukeravatar
Simen
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 04 jun 2015, 23:27
Bosted: Hamar

Simen's buespikkerier

Legg inn av Simen »

Takk Oddbjørn. Tanken er å lage en sånn etterhvert. Er for tiden på flyttefot, + bor på hybeler, så den tillern jeg har brukt nå er i aller høyeste grad provisorisk. Trangen til å begynne å bygge bue ble for stor ift. tiden å vente til man hadde slott seg nok til ro for å få laget en ordentlig en ;) men den kommer! Inntil da får en ta tolmodigheten til hjelp.
Brukeravatar
Simen
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 04 jun 2015, 23:27
Bosted: Hamar

Re: Simen's buespikkerier

Legg inn av Simen »

Da begynner første buen å nære seg slutten. Den er testet og ikke knekt, fikk ikke veid den, men det ble anslått i overkant av 40 tallet og inn mot 50# på ca 25" trekk. Ny fastflighit streng (av typen så tynn at vi kan spille gitar med den ;p ). Sidenokkene ble fordypet, rundet ut, og litt modifisert, nå henger strengen seg der den skal være ;) bilder kommer når jeg har fått satt den inn i bivoks som finish.

Og ikke overraskende så klør jeg allerede etter å starte på en ny bue. Og her kommer dagens spørsmål: Det er jo sånn at buen bør passe til skytteren. Jeg har tenkt å lage en langbue til noen som er heller litt på den stutte siden (151 cm), hvordan må jeg tenke ift lengden på buen? Finnes det en tommelfingerregel for hvor lang buen bør være ift skytterens høyde? Selv har jeg brukt å skyte buer som er ca 5-10 cm lenger enn meg, men generelt vært mer opptatt av buens skyteegenskaper enn lengden...
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Simen's buespikkerier

Legg inn av Allan »

Tja, det finnes "regler" for hvor lange langbuer bør være i forhold til skytteren, men lengden på trekket skytteren bruker når det skytes er egentlig viktigere. Skyter en med 28" trekk kan bua være kortere enn om en skyter med 30" (åpenbart). I tillegg kommer hvilke design som brukes, er bua tynnere tåler den å bøyes mer enn om den er tjukkere.. Jeg har ikke noe godt svar egentlig, men jeg kan bruke meg sjøl som eksempel : Jeg er 176 cm høg, skyter vanligvis med 31- 31 1/2" trekk med 195cm(ntn) lang bue.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Simen's buespikkerier

Legg inn av Oddbjørn »

Det er som Allan sier og kvaliteten på bue emnet spiller også inn. Som forholdsvis fersk skulle man være i ballparken hvis man regner to hele dralengder pluss en halv dralengde som
avstand mellom nockene. Hvis 28 tommer blir det slik: 28+28+14=70.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Simen's buespikkerier

Legg inn av Lurz »

Hvis du bruker veldig tynn fastflightstreng kan det være lurt å legge en surring som forsterkning like under strengehakket.
Fastflight er veldig "stumt" dvs det har nesten ikke strekk. Når det i tillegg er veldig tynt kan det splitte treet nedover fra strengehakket på grunn av det plutelige rykket. Selv legger jeg gjerne en senesurring selv om jeg bruker dacron eller lin også......
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Simen's buespikkerier

Legg inn av Allan »

Det Lars skriver over er jeg villig til å skrive under på. Jeg synes ikke lin er så skummel mot nokkene, men tynn fast flite kan finne på å splitte tuppen.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Simen
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 04 jun 2015, 23:27
Bosted: Hamar

Re: Simen's buespikkerier

Legg inn av Simen »

Og da var vi igang igjen. Denne gangen en aske bue på 70" planen er en lett bue på omlag 25#@25" har ingen spesifikk type annet enn at det blir en langbue.

Bilde

Og denne gangen har jeg også oppgradert tillerstokken litt.

Bilde
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Simen's buespikkerier

Legg inn av Kviljo »

Kult! En slik tillerstokk er veldig kjekk å ha. Det å se buen mens den bøyer er bra for å se riktig tiller. En ting det er viktig å tenke på, spesielt om du skal lage tyngre buer, er å være sikker på at skruen som holder blokken sitter godt fast. For noen år tilbake her på forumet så vi et ganske grelt resultat av hva som kan skje om den løsner. I værste fall kommer den flyvende i god fart rett mot ansiktet :shock: Etter det dobbeltsikret jeg min, hehe...
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Simen
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 04 jun 2015, 23:27
Bosted: Hamar

Re: Simen's buespikkerier

Legg inn av Simen »

Det er sant. Jeg har allerede sett stor forskjell fra tidligere. Ser mye mere detaljer og det resulterer i at jeg går vesentlig sartere frem nå enn sist.

I hht. det med sikkringen av tillern. Så sto jeg å tenkte på å skaffe en ekstra tvinge for å være sikker, men ingen av emnene jeg har nå har potensialet til å bli tunge nokk enda (Max 40#).

Og håper at innen jeg avanserer til tyngre buer at jeg har oppgradert i allefall en gang til, helst byttet til en permanent veggmontert en.
Brukeravatar
Simen
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 04 jun 2015, 23:27
Bosted: Hamar

Re: Simen's buespikkerier

Legg inn av Simen »

Da har man somlet seg til å ta stil bilder av den ferdige "nydam" buen min. Det ble ikke bivoks (var innom tre butikker som var utsolgt, tokk det som et hint ;) ), men olje. Vet er fremdeles ukjent, men tipper rundt 45-50#@25"

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Merket markerer øvre kant på grepet på buen. Grepet er faktisk akkurat i senter på buen. Når jeg prøvde å ha det litt lavere begynte buen å vise tegn til handshoock på full strenghøyde.
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Simen's buespikkerier

Legg inn av dagsunde »

The force is strong in thisone.
Skilled you are, my young Padawan!
;-)
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Simen
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 04 jun 2015, 23:27
Bosted: Hamar

Re: Simen's buespikkerier

Legg inn av Simen »

Hehe takk Dag :) vet nå ikke om jeg fortjener så my skryt, i allefall ikke etter den fadesen jeg klarte å gjøre.

Jeg ble for ivrig... Jeg spikka på den lette askebuen og klare etterhvert å fa fin triller på den (etter min oppfatning, se bildet), hadde lite stringfollow og var igrunn ganske fornøyd med meg selv... Så tenkte jeg, hva om jeg prøver å dampe inn en ørliten reflex i grepet???

Som tenkt så gjordt... Buen gikk i "badstua" ut og spent fast med en lav liten blokkerer grepet for å gi litt høyde, 4-5mm. 24t senere ingen reflex, men en trykkskade... :(
Og for å gjøre vondt værre så viser den tendens til stringfollow...

Trykk skaden ble jevnet ut og bue ryggen tatt ned litt over det hele (stående årringer). Noe som selvfølgelig gjorde den litt vell lett...Og her kommer da den nye (og potensielt katastrofale) ideen... Hva om jeg griller buken? Den står forøvrig til resttørk, for å være sikker at det er tørt nokk så det ikke går råte i det når jeg forseglet det.

Og før jeg ødelegger mer så spørr jeg dere som kan dette:
1. Er det noe å hente på å grille den eller ødelegger jeg mer enn jeg tjener?
2. Jeg har ikke tilgang på varmluftpistol, hvordan skal jeg gå til verks for å få til dette?


Bilde
Aske buen på full strenghøyde og 25" trekk.



Sent from my iPad using Tapatalk
Svar