Oles buer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Oles buer

Legg inn av Bowman »

Kul bue Ole. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Oles buer

Legg inn av Jæger »

Hyggelig å treffe både Ole buemaker og hans buer i går. Den siste var lekker. Jeg glemte å se etter - fikk du skutt med den etter runden?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Oles buer

Legg inn av olethearcher »

Hyggelig å treffe dere også! Fikk ikke skutt med den bua i går dessverre, tar det neste gang ;)
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Oles buer

Legg inn av olethearcher »

Et par nye buer. Ikke noe veldig fancy men legger ut noen bilder. Den lyse er av hassel og på ca 44# på 27" og den mørke er en lettvekter i ask ca 28-29# på 28"
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Oles buer

Legg inn av Jæger »

Fin feltrapport med flotte buer og fine piler. Er det ei med plystrespiss av bein eller horn der?
Lett å skyte bort piler i denne laussnøen :wink:
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Oles buer

Legg inn av olethearcher »

Er det ei med plystrespiss av bein eller horn der?
Det er en spiss av elgbein som jeg lagde for en god stund siden, den plystrer dessverre ikke ;)
Så ble det nok mest fotografering i dag og ikke så mye skyting, ikke så greit å finne piler i snøen nei :)
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Oles buer

Legg inn av HEO »

Nice! :D
"For veik, for veik er kongens bue."
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Oles buer

Legg inn av olethearcher »

Må være lov å prøve seg ;) Basert på sånn ca mål etter Moshcheveya Balka buen, og alt er av lønn.

Bilde
Bilde
Bilde
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Oles buer

Legg inn av Gooseman »

Det her så jo veldig lovende og pent ut! Regner med tuppene er ganske overdimensjonerte foreløbig ;) Blir det beinplater og full pakke?
M.balkaen min må jeg nok rette opp litt før jeg kan begynne å lime sammen...
Hva slags lim har du brukt?


Sent from my iPhone using Tapatalk
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Oles buer

Legg inn av olethearcher »

Tuppene er veldig overdimensjonert foreløbig :D Tenker å kjøre bein/horn så godt jeg får det til ja.
Kjernen er enda ikke limt, det gjenstår litt finpuss i spleisene. Jeg er litt usikker på om spleisene må være 100% for at jeg kan bruke hudlimet eller om hudlimet fyller ut eventuelle gliper slik som epoxy. Ønsker jo helst å bruke hudlim på alt, men i og med at dette er den første hornbuen så tillater jeg meg selv noen snarveier hvis det blir nødvendig :roll:
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Oles buer

Legg inn av Gooseman »

Høres bra ut.
Spleisene bør nok være i nærheten av 100% såvidt jeg har forstått det. Maks 0,5mm glipper noen steder går greit skriver Karpowitz. Man kan vel også evt etterfylle litt hudlim om det trengs eller?
Lager du riller i spleisene?
Snarveier, vil det si gelantin?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Oles buer

Legg inn av Jæger »

Wow, du ligger ikke på latsiden! Husker du nevnte den her om dagen, godt å se ord bli handling - inspirerende :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Oles buer

Legg inn av olethearcher »

Lager du riller i spleisene?
Nei, vet ikke helt hvordan jeg skulle laget riller i spleisene, men jeg har riller mellom grepskloss og kjerne. Så skal jeg også ha riller mellom kjerne og horn.
Snarveier, vil det si gelantin?
Ehhh, tenkte epoxy :oops:
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Oles buer

Legg inn av Gooseman »

Mener å huske jeg leste noe om det. Men ikke på langt nær så omfattende riller som mellom kjerne og horn. Kanskje man kan dra lett over med et sagblad, stikksagblad eller liknende. Men det er nok andre her som har mer peiling enn meg :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Oles buer

Legg inn av Lurz »

Nei, vet ikke helt hvordan jeg skulle laget riller i spleisene, men jeg har riller mellom grepskloss og kjerne. Så skal jeg også ha riller mellom kjerne og horn.
Jeg lager riller i horn og tre med en flat tanna metallting. Bruker den på skrå inn i v-en så langt det går. Og så på tuppen som skal inni. Ikke så dypt og nøye som på den bøyende biten tror jeg...
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar