Oles buer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Oles buer

Legg inn av olethearcher »

Hei! Tenkte jeg kunne begynne å bidra litt, dette er den nyeste buen min.
Ask, 191cm n/n, ca 62 pund på 28# Det ene lemmet hadde originalt medbøy og det andre motbøy, varmebehandla det med medbøy til motbøy og varmebehandla den med motbøy slik den var, hvis det ga noen mening:p
Har bare testa ca 30 skudd, virker som at den er kjapp! Foreløping null stringfollow.
Sist redigert av olethearcher den 25 feb 2015, 18:45, redigert 2 ganger totalt.
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Oles buer

Legg inn av olethearcher »

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Sist redigert av olethearcher den 14 jun 2015, 19:56, redigert 6 ganger totalt.
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Oles buer

Legg inn av GreenMan »

<moderatorhatt>La inn linken til bildet med tagg direkte i førsteposten. Enklere å se buen da. Og du trenger ikke å lage en ny post for hvert bilde eller link du legger inn</moderatorhatt>
Ellers flott bue og velkommen på forumet.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Oles buer

Legg inn av Bowman »

Flott Holmegårdsbue og velkommen på forumet. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Oles buer

Legg inn av Hardwood »

Flott bue !
Askebue på 62 pund uten stringfollow ? Det er imponerende. Det må vitne om godt tilpasset design og vel utført tillerjobb. Min erfaring er at ask alltid følger strengen litt. Men at du lagde buen såpass lang og grepet såpass kort, det tror jeg må ha gjort susen. I tillegg til varmebehandling, og at emnet sikkert er av god kvalitet selvsagt. Hva er tykkelsen på lemmene ? Hvis du måler der den begynner å bøye pluss midtlems, hadde det vært interessant å se målene. Velkommen på forumet !
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Oles buer

Legg inn av olethearcher »

Takk for kommentarer! Jeg har så og si alltid fått mer eller mindre stringfollow tidligere. Det at den ikke har fulgt strengen nå har nok med at det er breie lange lemmer som er blitt varmebehandla, men det ble jo varma inn litt motbøy i begge lemmene og den har litt mindre motbøy nå, altså fulgt strengen litt(så det ble kanskje feil da å si null i stringfollow?) men den er fremdeles på den "gode" sida, altså bittelitt motbøy. Den er heller ikke skutt så mye med så jeg regner med at den følger strengen litt mer etterhvert. Jeg har ikke bua her jeg er nå, men kan måle bua i kveld da jeg bor på student hybel å må hjem til foreldrene mine i helger for å "spikke":)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Oles buer

Legg inn av Kviljo »

Velkommen til forumet! :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Oles buer

Legg inn av olethearcher »

Bua er laget for det meste på øyemål, og det så jeg da jeg begynte å måle på den, for eksempel så er det øvre lemmet 40mm bredt midtlems og det nedre ca 2-3 mm breiere dvs. like bredt som på det bredeste. Jeg tegna på tegninga hvor mye ryggen krummer, ca 3mm fra toppen av ryggen til bunnen av ryggen. Tykkelsen på lemmene er 18mm og midlems 16mm. Tykkelsen er målt fra toppen av ryggen. Vanskelig å måle helt nøyaktig når nesten alle flater er litt krummet.

Bilde
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Oles buer

Legg inn av olethearcher »

Ny bue! Ask, 185 cm og 55# på 28". Farget med gulbrun narvsverte.

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Lego
Bueskytter
Innlegg: 90
Registrert: 14 des 2010, 22:58
Bosted: Karlstad

Re: Oles buer

Legg inn av Lego »

Snygg!

Härlig färg och fin söm på handtaget.

Leo
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Oles buer

Legg inn av olethearcher »

Har laget en Nydam-inspirert bue. Buen er av ask og er bare 174cm mellom nockene (litt kortere en optimalt for meg). Buen er omtrent 50# på 28".
Ville ha pigg på bua, piggen endte opp på 16,2 gram. Tuppen på piggen er massiv nesten en cm inn. Testa 5 skudd før og etter piggen ble montert. Fikk uten pigg et snitt på 161 fps og med pigg 152,6 fps, altså 8,4fps treigere med pigg. Ingen vitenskapelig test selvsagt, men gir jo en liten indikasjon :) Føler det er litt mer handshok også med pigg, men det går greit å skyte. Surringen på bua, og streng er av lin.

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Oles buer

Legg inn av Sturlabuer »

Tøff bue og fine detaljer:)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Oles buer

Legg inn av Kviljo »

Oi, det var større hastighetsreduksjon enn jeg ville antatt. Tror du noe av det kan være resultat av innskytingen? Hastigheten synker jo litt iløpet av de første skuddene. Tøft er det jo uansett! Kul bue :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Oles buer

Legg inn av olethearcher »

Tror du noe av det kan være resultat av innskytingen?
Det er godt mulig, mine trekk og slipp har sikkert ikke heller vært helt 100% like, så det vil jo også ha litt å si. Den er ihvertfall litt treigere ;)
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Oles buer

Legg inn av Oddbjørn »

Ser fin ut den :D
Svar