rogn, alm og ask

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
janegil
Nybegynner
Innlegg: 3
Registrert: 08 feb 2015, 11:25
Bosted: Akershus

rogn, alm og ask

Legg inn av janegil »

Hei,
Ny på forumet og skal i gang med å sanke emner for bygging til sommeren. Men, jeg er usikker på hvilke emner jeg har tilgang til ( øvre romerike). Noen som har bilder som viser hvordan rogn og alm ser ut på vinterstid? Evt en god beskrivelse. Også interessert i å kjøpe emner av alm.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: rogn, alm og ask

Legg inn av Bowman »

Snakk med nidrinr . Daniel. Han bor ikke så langt unna deg hvis du bor på Romerike. Det kan være vrient å skille de forskjellige hardvedsortene på vinterstid når bladene er borte. Det er variasjon i barken innenfor samme art, litt avhengig av voksested og andre forhold. Jeg henter stort sett inn emner tidlig på høsten, før bladene faller. Da får jeg med en bra ytre årring pluss at det er lett å fjerne barken. Jeg lar barken være igjen på ryggsiden slik at jeg får tørket inn litt refleks i emnet. Velkommen på forumet. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: rogn, alm og ask

Legg inn av Allan »

Vælkømmin på forumet, janegil! Det er betydelig variasjon på bark, men rogn er mørk brun og glatt, og danner sammenhengende bestander, noe alm ikke gjør. Alm har bark som er oppsprukket og vanskelig å skille fra selje på vinterstid . selje er ganske konstant i fargen, men alm kan variere fra nesten svart via brunt til ganske lys. Jeg kan legge ut noen bilder av hvordan dette arter seg i morra tidlig. Rogn får ofte beiteskader på barken på denne tida av året når elgen Kommer ned i bygda.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
janegil
Nybegynner
Innlegg: 3
Registrert: 08 feb 2015, 11:25
Bosted: Akershus

Re: rogn, alm og ask

Legg inn av janegil »

Takker for svar folkens, regner med at jeg kommer til å vente til høsten med å sanke emner, kan være det blir en rogn eller to. Uansett, kjøp av emner for en nybegynner, hva anbefales? plank på byggeforretning eller emne av trestokk? blir det bra buer av plank?
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: rogn, alm og ask

Legg inn av Are »

Begge deler funker fint, men har hver sine fordeler og ulemper. Planke: fordelen er at den er tørr og rett. Det at den er rett gjør det lettere å se om buen bøyer riktig. Stokk: fordelene er hel ytre årring, mer historisk, lettere å se jevn tynning på buksiden hvis du jobber med en tresort med tydelige årringer (alm/ask). Gratis er det også hvis du henter den selv.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: rogn, alm og ask

Legg inn av Lurz »

ang plank.
Se etter rette årringer, gjene stående( dvs mest mulig vinkelrett på rygg/buk) Pass på at de ikke svinger for mye utover kantene.
Hvis årringene ikke er riktige kan en plankebue ha godt av backing, lim for eksempel et ikke for tungt linstoff på ryggsiden. Hvitt snekkerlim funker fint. Lykke til :D
"If it breaks you get to keep both parts"
Skaukraft
Mester
Innlegg: 169
Registrert: 17 jun 2012, 22:15
Bosted: Eidsvoll
Sted: I snikkarboda.

Re: rogn, alm og ask

Legg inn av Skaukraft »

Hei janegil.
Hvor på Øvre holder du hus?
Våpni sine
skal mann på vollen
ikkje gange eit fet ifrå.
Uvisst er å vita
når på vegom ute
det spyrjast kann etter spjot.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: rogn, alm og ask

Legg inn av nidrinr »

Hei, jeg er for tida i en ganske brutal kamp med tidsgudene, men om du får tid en dag det er ei lita lomme på kalendern her i huset er du hjertelig velkommen til å ta en tur opp til Tangen. Om jeg får tid kan jeg ta deg med på ei lita runde så kan jeg vise deg litt forskjeller på bark og andre kjennemerker på treslag vinterstid. Jeg har garasjen full av emner, så det er fort mulig vi finn ei løsning om du ønsker et emne ell to som er ferdig tørka også. Jeg er ikke verdensmester til å skru på datamaskina om dagen, så det kan fort hende det er enklere å kontakte meg på tlf. (92028417)
janegil
Nybegynner
Innlegg: 3
Registrert: 08 feb 2015, 11:25
Bosted: Akershus

Re: rogn, alm og ask

Legg inn av janegil »

Takker ydmykt for tilbudet Nidrinr, er i en ganske så hektisk kamp med tiden selv. Slår på tråden evt en mld når det nærmer seg aktuelt, hadde vært supert å få det til.

Jan
Svar