Backing med never

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Sandern
Bueskytter
Innlegg: 62
Registrert: 24 jul 2006, 14:57
Sted: Oslo

Backing med never

Legg inn av Sandern »

Kan man backe en bue med bjørkenever? Den er jo sterk i lengderetningen.
-(-
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Noen amerikanske buebyggere bruker bark fra morell og kirsebær
så hvorfor ikke bjerkebark. Oddbjørn.
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Legg inn av Sturlabuer »

Jeg tror never kun beskytter mot fuktighet og merker, men det er jo heller ingen dårlig egenskap.
Også ser det ordentlig fint ut :D
Hvis du skal forsterke ryggen fordi du er usikker på treet, ville jeg heller ha valgt linstoff (fra f.eks IKEA).
Du kan lime neveren oppå linstoffet igjen.

Lars
Brukeravatar
vargen
Bueskytter
Innlegg: 60
Registrert: 15 jan 2006, 16:02

Legg inn av vargen »

linstoff har den bakdelen at det bare er 50% av trådene som vender i en retning som de gjør nytte for seg som backing.

Anbefaler råhud. Hvis du ikke får tak i ferdig tørket fra noen du kjenner eller her på forumet, så er Granberg garveri behjelpelig med å sende rå råhud. i tilfelle kan jeg anbefale hjort, noe annet har jeg ikke prøvd.

Jeg tror bjørkebarken kommer til å delaminere, den er jo bygget opp av flak. Hvis du prøver det, så fortell hvordan det gikk.
Kirsebærbark har jeg aldri holdt på med, så jeg vet ikke om denne er av samme ulla. Vet den har vært brukt som backing, har sett lakkert kiserbærbark på et fat en gang, det var Nyyyyydelig.
"We enforce patterns on what we experience"
Neil Gaiman, Signal To Noice
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen »

Jeg har backet flere buer med never og med meget godt resultat. Limer med vanlig hvitt trelim langsgående remser med overlapp. Har også reivet noen buer (som en lur) med ca. tommetykk brede remser.
Bilde
Svar