Barlind

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
William
Nybegynner
Innlegg: 25
Registrert: 26 okt 2014, 23:17
Bosted: Tranby

Barlind

Legg inn av William »

Hvordan er riktig måte å tørke barlind på? Med eller uten bark?
Jeg har en "sideveis" bøy på et barlindemne som jeg gjerne skulle få rettet, bøyen er omtrent på midten, hvordan rettes den best, med damp eller varme?
Brukeravatar
William
Nybegynner
Innlegg: 25
Registrert: 26 okt 2014, 23:17
Bosted: Tranby

Re: Barlind

Legg inn av William »

ImageUploadedByTapatalk1414677289.058476.jpg
(64.43 kiB) Lastet ned 3840 ganger
ImageUploadedByTapatalk1414677266.942296.jpg
(78.29 kiB) Lastet ned 3840 ganger
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Barlind

Legg inn av Bowman »

Tror at damp er best på Barlind. Jeg ville tatt den ferske stokken og kløyvd den på båndsag, for deretter å tørke emnene i press mot en 2"- 4". ( Du trenger muligenens en monsterbåndsag) :mrgreen: Øks og kiler fungerer også bra. Barlind utvikler spenninger under tørking og du kan få en real medbøy i emnet ditt hvis du splitter den etter at den er tørr. Barken bør du la være på. Lim endene godt. Sjekk om det er sprekker i emnet og klin godt på med lim der også.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
William
Nybegynner
Innlegg: 25
Registrert: 26 okt 2014, 23:17
Bosted: Tranby

Re: Barlind

Legg inn av William »

Jeg får vel prøve å få en fagmann til å kløyve den....
Da prøver jeg damp for å bøye emnet! Takk for tips!


Sent from my iPad using Tapatalk
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Barlind

Legg inn av Hardwood »

Bowman, du mener vel omvendt, at emnet kan utvikle medbøy under tørking hvis det splittes ferskt ? Det er vel en grunn til at de i gamle dager lot barlind tørke som rund stokk, over flere år. Ellers er min erfaring at barlind går fint å splitte og så tørke, med bark som du sier. Jeg tror man kan motvirke at emnet får medbøy hvis det spennes fast.
Brukeravatar
William
Nybegynner
Innlegg: 25
Registrert: 26 okt 2014, 23:17
Bosted: Tranby

Re: Barlind

Legg inn av William »

Lim er klint på, så får jeg se om jeg får hjelp til å kløyve/skjære den på beste måte!
Den er ikke så tykk som det så ut på bildet!
ImageUploadedByTapatalk1414782927.767141.jpg
(87.62 kiB) Lastet ned 3775 ganger
ImageUploadedByTapatalk1414782906.285335.jpg
(84.93 kiB) Lastet ned 3775 ganger

Sent from my iPad using Tapatalk
Brukeravatar
William
Nybegynner
Innlegg: 25
Registrert: 26 okt 2014, 23:17
Bosted: Tranby

Re: Barlind

Legg inn av William »

Jeg tok også et par bilder av emnet under arbeid, etter ide fra Allan, med rød panel som bakgrunn!
ImageUploadedByTapatalk1414783070.867288.jpg
(87.95 kiB) Lastet ned 3774 ganger
ImageUploadedByTapatalk1414783052.340249.jpg
(87.56 kiB) Lastet ned 3774 ganger

Sent from my iPad using Tapatalk
Brukeravatar
William
Nybegynner
Innlegg: 25
Registrert: 26 okt 2014, 23:17
Bosted: Tranby

Re: Barlind

Legg inn av William »

Dette emnet har tørket som stokk siden 2007


Sent from my iPad using Tapatalk
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Barlind

Legg inn av Allan »

Emnet ser fint ut! Stående panel er greit for å ha noe å vurdere retningen på emne eller bue. Ellers foretrekker jeg rød bakgrunn for flere motiver..(jeg har fått kommentarer på redskap som henger på låveveggen)
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
William
Nybegynner
Innlegg: 25
Registrert: 26 okt 2014, 23:17
Bosted: Tranby

Re: Barlind

Legg inn av William »

Hei, Allan! Dette er emnet som Daniel skar til for meg, tenkte å prøve å rette det med damp og tvinger! Har ikke gjort det før, så jeg er litt spent på hvor mye jeg må "overbøye" det for at det skal bli rett.
Ellers, takk for meget hyggelig samvær! [THUMBS UP SIGN]


Sent from my iPad using Tapatalk
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Barlind

Legg inn av Bowman »

Hardwood skrev:Bowman, du mener vel omvendt, at emnet kan utvikle medbøy under tørking hvis det splittes ferskt ? Det er vel en grunn til at de i gamle dager lot barlind tørke som rund stokk, over flere år. Ellers er min erfaring at barlind går fint å splitte og så tørke, med bark som du sier. Jeg tror man kan motvirke at emnet får medbøy hvis det spennes fast.
Jeg har splittet en passe tykk barlindstokk på båndsaga da den var tørr. Emnene spratt ut med en solid medbøy. Hadde jeg splittet stokken da den var rå, så hadde muligens det samme skjedd, men da kunne jeg spent den fast til en 2" 4" og latt den tørke seg rett. Mulig det ble litt klarere nå? Det er ikke sikkert at tørking medfører spenning i treverket. Spenningen har vel vært der hele tiden. :wink:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Barlind

Legg inn av Kviljo »

Jeg tror du har rett i det siste, Bjørnar. Disse spenningene kommer først og fremst av reaksjonsved. Et tre som har måttet rette seg opp flere ganger mens det har vokst vil inneholde reaksjonsved, og da er det liten forskjell på om emnet tørker i hel stokk eller om man kløyver det og så spenner det fast til noe. Ideen om å spenne emnene fast til noe for å unngå vridning eller bøy hjelper i nøyaktig samme grad som man kan påføre emnet stringfollow når man bøyer buen. Det man oppnår er med andre ord å belaste og massere trefibrene unødvendig.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Barlind

Legg inn av Hardwood »

Hva mener du, Ivar : Spenne fast eller ikke ? Jeg synes du var litt uklar. Mener du at man påfører emnet unødig stress ved å spenne fast ? Alternativet for et emne som har fått medbøy er jo enten å ende opp med en bue som følger strengen mye og er ueffektiv, eller så må man damprette emnet... og dermed svekke trefibrene. tror jeg ville velge å spenne fast hvis jeg var usikker på emnet. Jeg har tørket en del barlindemner, både i rundstokk og splittet. Det er ikke alltid det legger seg i medbøy. Gokstademnet er jo et godt eksempel på det....
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Barlind

Legg inn av Kviljo »

Jeg mener det er metode som gir dårlig resultat. Det blir det samme som å forme buen av ferskt materiale og så prøve å korrigere sideveis bøy eller motbøy ved å bare legge press på den. Det fungerer i samme grad som en våt bue tar strengefølge, men ikke noe mer - såvidt jeg kan forstå. Retting med varme er langt mer effektivt, og sannsynligvis mer skånsomt mot materialet. Det beste er uansett å unngå rettinga fullstendig ved å gradvis redusere emnet, og så heller legge til motbøy med varme om det trengs.

Ps. det var Bowman-Bjørnar sitt innlegg jeg kommenterte ut fra :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Barlind

Legg inn av Bowman »

Høres oppklarende ut Ivar. Det beste av flere onder blir altså å bøye emnet med varme etter at det er tørt? Jeg har laget en hedebybue av det ene emnet jeg fikk ut av stokken min. Den følger strengen mellom 3 og 4". Den skyter i og for seg greit, men kunne selvsagt vært mer effektiv. Det andre emnet er uferdig. Kanskje jeg skulle varme det opp og rette det ut. Morsomt å se om den får noe strengefølge etter det.
:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar