Barlind

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
William
Nybegynner
Innlegg: 25
Registrert: 26 okt 2014, 23:17
Bosted: Tranby

Re: Barlind

Legg inn av William »

Da lar jeg den ligge til tørk som den er!
Hvor lenge bør den tørke i en kald garasje? Eller bør jeg tørke den innomhus? Under senga for eksempel...[WINKING FACE]


Sent from my iPad using Tapatalk
Brukeravatar
William
Nybegynner
Innlegg: 25
Registrert: 26 okt 2014, 23:17
Bosted: Tranby

Re: Barlind

Legg inn av William »

Når det gjelder emnet jeg jobber med, mener Kviljo at jeg bør bruke varme ( varmepistol, bål?) for å rette det?
Veldig hyggelig med råd fra dere!


Sent from my iPad using Tapatalk
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Barlind

Legg inn av Kviljo »

Nå er det jo ikke sikkert at jeg sitter med fasiten, men det er slik jeg tenker nå i alle fall. Jeg lar mine emner bøye fra seg før jeg jobber med de og eventuelt vurderer om det trengs retting. Gjør man det riktig er ikke sideveis korrigering nødvendig, men medbøy eller motbøy er ikke så kontrollerbart. Hva som er riktig metode for å gi mer motbøy vil variere fra emne til emne, og hvilken metode man er mest komfortabel med. Man bør uansett ikke eksperimentere med barlind. Om emnet har et par tommer naturlig medbøy, så gjør jo ikke det noe. Buen vil være langt tryggere, og vil fungere bra om alt annet er gjort riktig.

Jeg tørker min barlind så lenge og så sakte som mulig. Først i en uisolert låve i hel stokk, deretter kaldt innendørs, og til slutt deler jeg emnene opp i grove bueemner og setter de til tørk i normal innetemperatur. Det er lurt å sjekker for sprekker regelmessig. Spesielt ved kvister. Jeg kvier meg for å bruke barlind som har tørket mindre enn to år. Litt av problematikken her er at jo grommere materialet er, jo større sjanse er det for at det begynner å sprekke. Med andre ord er det sikreste å tørke det så lenge som man har tolmodighet til. Barlind er utrolig motstandsdyktig mot råte, så det er uansett ikke noe problem. Det sies at 7 år tørketid var normalt før, men om det har rot i virkeligheten er noe annet.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar