Hudrimarbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Hudrimarbuer

Legg inn av Lars Jensen »

Hei til dere på forumet. Jeg er fersk, fersk, fersk. Har på impuls kjøpt en bue og noen få piler på vikingmarked i sommer og har blitt helt hekta på dette. Dessverre er det ille lite kunnskap ute og går hos undertegnende. Heldigvis har vi jorder nok på Hurum, så det å få prøvd buen på utrent kropp og erfaring går greit. Halmballer er det nok av! Buen er en Lukbis modell med det forpliktende navnet Robin. Det står noen tall inngravert på siden. Den er 62" lang og har 44# trykk eller hva det nå er. Pilene er 28" og laget av tre. Spissen er...spiss og tok hull på fingeren da jeg bare MÅTTE prøve om den var.....spiss.
Har sett litt på forumets sider og det er så mange flinke og kyndige folk her, så dette blir idiotspørsmål fra meg: er denne buen noe noen kjenner til? Er den bare en tullebue? Den er kjøpt av et firma, som forøvrig kommer til Dyrskun i Seljord om 14 dager, Gripping Beast var det visst det het. Firmaet som lager buene, heter Adam Bisok fra Polen. Noen som kjenner til dette firmaet? Jeg har målt med GPS på et jorde og da var lengden ca 175 meter. Er dette ok, eller latterlig kort? Jeg regner med at denne buen er en slags langbue? Og hvis det er det, skyter jeg da med en "ekte" bue eller industriskit? Vil gjerne være innafor. Den er laget av tre, men har noe coating på utsiden for å tåle vær og vind. Er dette innafor? Info, svar, korrigeringer, overbærenhet, osv. tas i mot med ydmyk takk.. Har ikke vært SÅ hekta siden Maiden slapp "Number og the Beast" :D
Sist redigert av Lars Jensen den 26 apr 2015, 10:34, redigert 1 gang totalt.
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Ny mann på bueskyting!

Legg inn av dagsunde »

Kjenner ikke buen eller firma, med det du skriver om coating indikerer
at det er en laminert bue med glassfiber utenpå.
Greit nok, og fint som en første bue :wink:

Lenden er det ikke noe å si på når det dreier seg om blinkpiler.

Det viktige her er at du har fått buedille.
Skulle du ønske å lage din egen trebue etter hvert, er dette forumet himmelrik!

Ellers vil du også treffe mange dyktige buemakere her inne som kan fikse en god heltrebue
Fra ca. 2000,-
Velkommen skal du være, og fyr løs med det du måtte lure på.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Ny mann på bueskyting!

Legg inn av Are »

Velkommen skal være. Leg gjerne ut noen nærbilder av buen så kan vi si om det er glassfiber eller ikke. Glassfiber kan bli nektet i noen konkurranser. Og en konkurranse bør du komme deg på før eller siden. For mange er konkurranser mer et sosialt treff enn en reall konkurranse. Så mye kan læres der.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Ny mann på bueskyting!

Legg inn av Lars Jensen »

Tusen takk for velkomsten. Det var hyggelig å få svar. Jeg har et par bilder som kan bekrefte om dette er noe å samle på eller ikke. Jeg har nå forstått at pilene er såkalte standardpiler på 9mm tykkelse og med ¨vanlig¨spiss. Jeg får kjeft hverdag fra kona som synes dette er i ferd med å bli en sykdom. Det er kanskje sånn når gubben reiser ut klokka ni på fredagskvelden med buen og skyter til han ikke ser hånda for seg :D Jeg må innrømme at i min iver etter å bli bedre, har lansert ideen for 3-4 kolleger på jobb om å lage et prosjekt der vi prøver å bygge hver vår bue av ask. Ja, jeg veit det er altfor tidlig og altfor arrogant å i det hele tatt lansere tanken, men som sosial aktivitet må jo dette være spiren til å få flere til å bli hekta (og det BLIR de!) på bueskytingens mystiske irrganger. Synes oppskrifta på Langbuelagets hjemmeside ser god ut som en rough guide. Håper det er ok at jeg poster dumme og enda dummere spørsmål når vi står fast. Tre har vi tilgang på, rom for å mekke har vi og gode tørkemuligheter for treverket. Verktøy i mengder og kaffe på trakteren.
Kan noen fortelle meg hva 44# skal indikere? Kan jeg bare skyte med piler som selgeren av buen selger meg? Han tok 85,- pr. pil, er det ok? Tenkte å kjøpe 10 stk, 5 for blink og fem for (etter min standard) lengdeskyting.
Har bestilt litt kriskrams på nett, armbeskytter, skytehanske, trekk til buen, er det pingleutstyr, eller bruker de fleste dette? Nå bruker jeg en tab i skinn og rester av ei sitteplate med gamle hårstrikk (ja, jeg har spurt om lov :D ) til armbeskytter. Ja dere får bære over med meg.

Ydmyk takk fra Lars
Vedlegg
bilde 3.JPG
(30.13 kiB) Lastet ned 6208 ganger
bilde 2.JPG
(32.31 kiB) Lastet ned 6208 ganger
bilde 1.JPG
(29.77 kiB) Lastet ned 6208 ganger
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Ny mann på bueskyting!

Legg inn av Lars Jensen »

Ja, det glemte jeg å si, hjemmesida til mitt buefirma er lukbis.pl (hvis noen gidder å sjekke om dette er kjent eller ikke)

Lars, in spe
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Ny mann på bueskyting!

Legg inn av dagsunde »

Sykdom er vanlig.

Det er aldri for tidlig å begynne å lage bue... Når skulle du ellers lære deg det, hvis du ikke begynner i går? :)
Hvis du tenkte å lage en av et Asketre, og ikke en planke, er denne artikkelen glimrende:
http://www.bueogpil.dk/index.php?name=S ... allpages=1

Dette forumet eksisterer kun for at vi skal kunne stille hverandre dumme og enda dummere spørsmål, så kom igjen!
(Og husk at vi ELSKER bilder)!

44# betyr at vekten som henger i fingertuppene dine når du har buen på fullt trekk er 44 pund.
(Fullt trekk er vanligvis 28" (tommer) hvis ikke annet er angitt). Skrives ofte som 44#@28".

Nei, du kan skyte med hva slags piler du vil, men husk at pilenes stivhet (Spine) skal passe til buens tyngde (44#),
ellers blir det piler både hit og dit...
Piler til din bue skal ha en spine på ca 40# (5" mindre enn trekkvekten på buen din).
Etterhvert vil du begynne å lage piler selv, da piler er forbruksvare, og blir dyrt å kjøpe til fullpris hele tiden.


Alle bruker Krimskramset du bestillte. Noen lager selv, andre kjøper.

Keep it coming... ;)
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Ny mann på bueskyting!

Legg inn av Lurz »

Velkommen her!
For å ta det siste du spør om først: Tall som 44# betyr vanligvis hvor tung buen er å trekke opp ( i pund) til en gitt lengde. Vanligvis måles buer ved 28 tommer om det ikke står noe annet. I ditt tilfelle trenger du (sannsynligvis) å trekke med 44 punds kraft for å dra buen til 28 tommer. Helt grei tyngde om du ikke sjøl syns det er for tungt.

Kikka på siden til firmaet, men er ikke veldig glup i polsk :) . Men jeg vil nok gjette på at det er standard mer eller mindre "fabrikkbuer" med glassfiber, som Are sier. Kan ikke akkurat se glassfiberen på bildene dine, men vil gjette på at den er der. Men ingen grunn til ikke å samle på den, lære å skyte med den, fram til du finner noe du har mer lyst på. Men ta tida til hjelp, se på så mye buer som mulig og finn ut mest mulig før du går videre.
Når det gjelder regler for utstyr i langbuelagets konkurranser så er det rimlig enkelt. Det er ikke lov med pilhylle på buen, (pila skal ligge på handa) det er ikke lov med plastnock (Strengehakk) på pilene, og det er ikke tillatt med glassfiber (eller annet kunststoff som fx karbon) på buene. Unntak for rytterbuer i presisjon, ikke i lengde.

Skyt i vei. Piler til 85,- pr stk tror jeg ikke er steingalt. (Hvis det står "Saluki" inni en oval på skaftet så har jeg hatt noen for en del år siden, og de var helt ok) Hvis du kjøper like piler ser jeg ikke noen grunn til å skille lengdepiler og blinkpiler. Når folk lager egne lengdepiler er det vanligvis for å lage de tynnere/lettere, med lettere spiss og mindre fjær. Hanske eller tab er en smaksak, de fleste av oss bruker både det og armbeskytter.

Til slutt: Det er aldri for tidlig å begynne å lage buer :D :D :D
Og bare spør i vei!
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Ny mann på bueskyting!

Legg inn av Allan »

Sist redigert av Allan den 03 sep 2014, 17:55, redigert 1 gang totalt.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Ny mann på bueskyting!

Legg inn av Lars Jensen »

Tusen, tusen takk for alle gode tilbakemeldinger. Vil jo ikke være han dusten med plastbåt blant alle tresnekkene. Kara på
jobb er med, en eks skogbruksmann, en tradisjonsbundet "feskarsønn" i fra nord og en trebåt/seiler/bil/altmuligmann fra en annen verden. Jeg ble så glad for at dere synes dette var en god ide. Bilder kommer! Nå: bueskyting!!!!!!!!!!

Mvh Lars
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Ny mann på bueskyting!

Legg inn av Lars Jensen »

Måtte bare si dette. Det dukka jaggu opp en kar til på jobb som hadde skutt mye med bue. Han mente at buen var av tre og finish med lakk. Håper han har rett :D Han viste meg litt skyteteknikk, så sa han at jeg skulle sikte på ei tue i åker'n hans. Den første pila gikk rett foran tua, ca 1,5 m i fra. Pil nr 2: rett i senter av tua!!! Hvis ikke det er beginners luck,så veit ikke jeg. Men MORRO? Yezz!!! Ca 130-140 m var distansen. Stolt nå. Og så sinnsykt ivrig ! Nei, dette altså....
Nå skal jeg ikke mase mer. Prøve å sove. Særlig!!!! :D :D :D
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Sv: Ny mann på bueskyting!

Legg inn av Allan »

Ser bua di ut som dette: Bilde

Bilde

Om én av modellene sine skriver firmaet at det er laminert med glassfiber, på en annen skryter de av at de er svært holdbare og ikke trenger noe stell (noe som peker i retning av at det er glassfiber utapå). Firmaets grunnlegger har holdt på og lagd buer siden 1982, samme året som "number of the beast" kom, hvis jeg ikke husker feil;)
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Ny mann på bueskyting!

Legg inn av Lars Jensen »

Hei Allan. Du har nok (dessverre) rett i at dette er samme bue. Hadde et lite øyeblikks håp. Men som førstebue for meg tror det må bli sånn. Tør ikke spørre om å kjøpe bue av det rette slaget akkurat nå i heimen :D Du har, gledeligvis også helt rett når det gjelder ¨The beast^. 12 år og fortsatt i stand til å komme like høyt som Dickinson.
Det var tider, det. Tror vi brukte einer med nylontau som vi fant i fjæra og rogn eller bjørkepinner som piler. Da sto ikke blåjakkene høyt i kurs.
Ja, ja nå er det jobb....

Mvh Lars
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Ny mann på bueskyting!

Legg inn av Bowman »

Velkommen på forumet. Du har mye på hjertet og har fått kyndig hjelp, så alt er på stell. Det er ikke pinglete å bruke armbeskytter og skytehanske/pad. Bueskyttere er også mennesker. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Ny mann på bueskyting!

Legg inn av Lars Jensen »

Hei til dere! Da har det seg sånn at jeg ikke klarte å vente lenger. Her er resultatet av et par timers kos på sløydsalen. Kara på jobb er litt tunge i sessen, og jeg fant et stykke tre på lageret som jeg ikke vet hva er, men som så ut som et emne for bue. Og da ble det sånn. Jeg fant midten på stokken/planken og da jeg var ferdig balanserte jeg buen på fingeren på midtpunktet og buen var i vater!!! Jeg har lest litt, men alt for lite, og alle ting jeg skulle sjekka før jeg begynte bare....forsvant. MEN, jeg har formet et stykke tre til en....bueform. DET VAR GØY!!!!!!! Jeg MÅTTE bare prøve, forutsetningsløst, men med naiv dustete iver. Her er noen bilder, se og le! :P :P :P
PS. Jeg har laget strengehakk og vurderer å lime på en bit av tre over grepet, mest for design men også ut i fra styrke. Dette er en bue jeg sikkert aldri får skutt med, men som forskningsprosjekt er den gulle god for meg. På jobb mener de at det er gran ( eller furu). Vi får se da, vettu!
Stokken hadde EN liten kvist på ca 172 cm! Da har jeg fulgt i et hvert fall ett råd :D
Vedlegg
bilde 3.JPG
(38.4 kiB) Lastet ned 6068 ganger
bilde 2.JPG
(39.36 kiB) Lastet ned 6068 ganger
bilde 1.JPG
(37.75 kiB) Lastet ned 6068 ganger
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Ny mann på bueskyting!

Legg inn av Lars Jensen »

Og forresten: God helg. Dyrskun i Seljord med masse snacks, SCHVÆRE traktorer og buer og piler og.....
Vedlegg
bilde 21.JPG
(26.27 kiB) Lastet ned 6068 ganger
bilde 11.JPG
(34.79 kiB) Lastet ned 6068 ganger
Kan det bøyes, kan det skytes!
Svar