Hudrimarbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Hudrimarbuer

Legg inn av Lars Jensen »

Buen er sideveis bøyd, gjennom hele buen. Man ser det ikke på bildene og nå er jeg på jobb. Har trukket den til 31" uten at det gjorde noe. Har oppdaga noe av fordelen med alm, at den ikke har vesentlig strengefølge. Tror ikke vinkelen har forandret seg nevneverdig siden jeg begynte fintilleringa.
Det betyr jo at de almestokkene jeg har liggende sannsynligvis har samma kvalitet da de er fra samma tre. :D
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hudrimarbuer

Legg inn av Bowman »

Alm kan være litt gjenstridig og lite samarbeidsvillig under bøying. Det er min erfaring. Barlind derimot klør etter å bli bue. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hudrimarbuer

Legg inn av nidrinr »

Alma spør nå stort sett ganske pent om å få bli bue den og. -Og hvis bua skyter bra så la den fortsette med det. Start heller på neste enn å spikke videre på noe som fort ender opp som kromkakeruller i stedet for bue.
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Hudrimarbuer

Legg inn av Lars Jensen »

Sikkert dritkjedelig for de fleste av dere, men jeg har starta på min første laminatbue.
Ask 4,9 mm i rygg, eik i buk (sånn MAXBO-list) og ask 4,9 mm den midterste tredjedelen og tilslutt morell som grep, skjønt jeg tror ikke det blir så mye igjen av den :?
3,2 cm i bredde på midten og 1,8 i tuppene. Deter ihvertfall målet når den er ferdig sagd :D
Har lyst til å prøve på en tradisjonell langbue a la Nydam med litt feitere grep. Styrke? Ingen anelse! Planken er 190cm lang.
Ja, ja, Lars gjør ting han tror er enklere enn de er, nok en gang! Men de dumme skal få sin bue, de og. Engang.... :P
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hudrimarbuer

Legg inn av Bowman »

Det er da ingenting her som er dritkjedelig Lars? :shock: "Play on" :P
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Hudrimarbuer

Legg inn av HEO »

Og jeg er helt enig med Bowman! Kan jeg ane at du bruker trelim, Titebond eller Caskol?
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Hudrimarbuer

Legg inn av Lars Jensen »

Ikke trelim denne gangen. Følger Oddbjørn sitt råd og bruker Biltema-varianten. Mye gris, men jeg brukte et gammalt kredittkort da jeg strøk ut limet. Pakka hele sulamitten inn i vakuumplast fra skolekjøkkenet. Sto i et og et halvt døgn. Beinhardt!
Gruer meg til saginga....
Kan det bøyes, kan det skytes!
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Hudrimarbuer

Legg inn av Oddbjørn »

Ja den Biltema epoxyen er hard som hønn når den har herdet, jeg ødela et båndsagblad. Det gnistra når jeg skar, den er hardere enn annen epoxy jeg har vært borti. Lykke til med laminatet.
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Hudrimarbuer

Legg inn av HEO »

Bare så ut som trelim....
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hudrimarbuer

Legg inn av Bowman »

nidrinr skrev:Alma spør nå stort sett ganske pent om å få bli bue den og. -Og hvis bua skyter bra så la den fortsette med det. Start heller på neste enn å spikke videre på noe som fort ender opp som kromkakeruller i stedet for bue.
Du har nok rett i det Daniel. Jeg har opplevd et par gjenstridige almekjepper som bare ikke ville gjøre det jeg ville. Synes at barlind har noe særegent ved det å føye seg. Bare en følelse og jeg opplever det samme med osage. Kan ha noe å gjøre med den ekstreme elastisiteten som kjennetegner disse to ytterpunktene. Jeg kan ikke forsvare dette faglig, det er kun en følelse. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hudrimarbuer

Legg inn av nidrinr »

Det er vel ingen hemmelighet at jeg også ville valgt et barlindemne framfor et almeemne hvis jeg kunne ta det jeg hadde mest lyst på. Men Barlind og Alm spiller i øverste buedivisjon begge to. Jeg holder på med 3 barlindbuer og 2 i alm nå, og det er mest noe med hvordan barlind er snillere å jobbe i enn andre treslag. Litt som å spikke i smør i steden for betong. Har ikke hatt tid eller overskudd til så mye spikking det siste året, men plutselig ble det noen ledige timer og finvær samtidig :)
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hudrimarbuer

Legg inn av Bowman »

Alm er definitivt i toppklasse og er min favoritt blant de tresortene som er relativt lette å få tak i her hjemme. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Hudrimarbuer

Legg inn av Lars Jensen »

Trenger litt eksperthjelp, denne Jensen nå. Har fått fatt på BARLIND!!!!!!!!!
En god mann på Hurum ville gi meg tilgang til en trekvart barlindstamme (et emne er saget ut) og stokken har tørka i maaaange år på en låve.
Stykket er 163 langt og 14 cm i diameter på det tykkeste.
Hva koster et slikt emne??? Jeg gidder ikke prute/lure/være gnien for han er en kul fyr som har bygget mange flotte buer oppigjennom.
Svar mottas med takk :D
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Kan det bøyes, kan det skytes!
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Hudrimarbuer

Legg inn av Oddbjørn »

Tja, vanskelig å se sikkert ut i fra disse bildene, men ser ikke ut til å være særlig godt egnet til buer. Ser ut som yteveden er veldig tykk uten noe skarpt skille til kjærneveden. Klarere bilder ville ha hjulpet.
Du sier han har bygget mange flotte buer, kan du si hva han heter, er kanskje en jeg kjenner. Oddbjørn
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hudrimarbuer

Legg inn av Bowman »

Kanskje du kan lage laminater av stokken. Barlind som buklaminat er toppers. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar