Hudrimarbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Lars Jensens hjørne! (Var: Ny mann på bueskyting!)

Legg inn av Lars Jensen »

Status pr 28/9: 12 x ask + 3 x lønn (takk til naboer for materiale og hjelp til klyving).
In progress: En askestrange og en kvartstokk ask.
Ferdig: en "reparert og modifisert" rognebue ( som jeg skjøt 80-90 m med i går morges ) og en rognbue med annet grep ( vattfylling og tre felt med to farger, rødt og hvitt skinn, surret ) klar for tillering. En helsikes høstferie, dere!!!
Vedlegg
image.jpg
(37.9 kiB) Lastet ned 3207 ganger
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Lars Jensens hjørne! (Var: Ny mann på bueskyting!)

Legg inn av Lars Jensen »

Dagens dont: eikelist med rette "schwungen" grovskjært, brukte meterstokk, til og med :D Blitt mer nøye!
Oppretting av flatbue i ask med nyinnkjøpt varmepistol og olje. Lukta vafler, sa størstegutten. Han har nese for sånt. Egenmekka oppretterjigg. Ja, bare le. Man tager....
Fått tilsagn om en tørr, schvær askeplank hos en lokal trappemann. Når den kommer i hus, må dere gi gode råd for hvordan angripe beistet. Bildene er representative for rotet i garasjen :lol:
Vedlegg
image.jpg
(17.37 kiB) Lastet ned 3177 ganger
image.jpg
(26.57 kiB) Lastet ned 3177 ganger
image.jpg
(33.65 kiB) Lastet ned 3177 ganger
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Lars Jensens hjørne! (Var: Ny mann på bueskyting!)

Legg inn av Lars Jensen »

Sideprofil
Vedlegg
image.jpg
(15.25 kiB) Lastet ned 3177 ganger
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Lars Jensens hjørne! (Var: Ny mann på bueskyting!)

Legg inn av Lars Jensen »

Og her er resultatet etter: pussing, varmebøying med rapsolje og varmepistol, prøveskyting med 28" standardpil, prøveskyting med 30" standardpil, litt mer puss, dacronstreng, nytt opptrekk med 30" tommer'n også: KNEKK!!!! I svarte!!!! Men da jeg fikk en pris og en Gammel Dansk etterpå, la jeg lemmene oppå hverandre og de var nøyaktig like! Noe positivt, i et hvert fall. Nå: bresk eller einer, velg selv. For det er det MYE av her på hytta.
Mvh Lars Buebrekker
Vedlegg
image.jpg
(23.64 kiB) Lastet ned 3158 ganger
image.jpg
(22.97 kiB) Lastet ned 3158 ganger
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Lars Jensens hjørne! (Var: Ny mann på bueskyting!)

Legg inn av Allan »

Det er godt du holder koken! Et par tips: hvis du driver med varmebeandling er det lurt å la bua hvile et par dager (eller ei lita uke) før du strenger og skyter med den. Hvis ikke er resultatet fort knekk. En annen ting er at det kan hende 30" er vel langt trekk for bua di (jeg kan ikke se at du har skrevet hvor langt dette siste prosjektet var). Hvis grepet er helt stivt (=kortere arbeidedende lengde) gjør at den tåler enda kortere trekk.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Lars Jensens hjørne! (Var: Ny mann på bueskyting!)

Legg inn av Lars Jensen »

Hello Sir! Varmebehandla i natt, så det var nok litt tidlig da :D Buen var ca 160 høy, "stjal" formen fra bastardbuen fra Polen. Stift grep! Nå har jeg hatt askebuen i press siden mandag, skal ikke røre den før til uka. Litt trist med eikebuen, glatt og fin som ei barne... Skulle bli fruebue, men da får a vente :D Bresken her er fin og rett og med lite tvist. Skal bli gøy på nyåret.
Mvh Lars
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Lars Jensens hjørne! (Var: Ny mann på bueskyting!)

Legg inn av Allan »

Da veit vi hvorfor det smalt! 160 er jo ikke så veldig mye, det er ikke bare bare å si hvor mye den enkelte bua tåler å bøye (det beror jo på hvor tjukk den er), men jeg liker å ha ca 190 cm lengde hvis den skal trekkes 30", da føler jeg i alle fall at jeg har marginene på min side.
Bare for å unngå begrepsrot: når vi snakker om "standardpil" her inne, dreier det seg vanligvis om en helt konkret standard: http://www.theenglishwarbowsociety.com/ ... ow_EN.html
(Til info).
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Lars Jensens hjørne! (Var: Ny mann på bueskyting!)

Legg inn av Hardwood »

Hei, Lars. Det er hyggelig å lese innleggene dine. Du har en forfriskende entusiasme, og her aner jeg en bratt læringskurve ! At eikebuen knakk først på30 tommer synes jeg vitner om godt utført arbeide. Som du sa så var jo lemmene like etterpå også. Stå på ! Håper å se deg på buemakertreffet om 3 uker. Vi trenger sånne friske pust som deg, og så vil du kunne få mange gode tips og råd til dine neste prosjekter.
Bjørnar B
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Lars Jensens hjørne! (Var: Ny mann på bueskyting!)

Legg inn av torkis »

Hei Lars
Siden ingen av de andre nevner det. Buer av einer/bresk har en lei tendens til å knekke. Du kan sikkert få tips om hvordan du kan få laget buen for å unngå dette, men defleste andre treslag er sikrere å bruke for å få en holdbar bue.
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Lars Jensens hjørne! (Var: Ny mann på bueskyting!)

Legg inn av Bowman »

Einer er ok hvis du finner noe med minst mulig kvist. Jeg tror at de kan holde lenge hvis de lages fornuftig og behandles varsomt. Det som er kult med einer er at det funker litt som barlind. Det gir noe av det samme kastet. Men for all del. Det kan knekke. Men en 35# einer flatbue med litt setback blir rask.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Lars Jensens hjørne! (Var: Ny mann på bueskyting!)

Legg inn av Lars Jensen »

Dere er veldig rause og konstruktive. Jeg har en plan om å kjøre Lynet McQueen opp til Hamar. Men jeg skal love å ikke mase for mye :D Nå fant jeg en tørr, vridd stokk som passet utmerket til varmebehandling. Det er vel det som er problemet, emner, ideer og alt for liten tid. Må jo fikse eineremnet også :D
Tusen takk for tilbakemeldinger!
Mvh Lars
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Lars Jensens hjørne! (Var: Ny mann på bueskyting!)

Legg inn av dagsunde »

Bare et lite innspill på varmebehandlingen...
Greia er at i prosessen med å herde buken med varme, driver du samtidig ut fuktigheten av resten av buen også.
.den kan komme så lavt som 2-3%! Mens enkelte treslag kan jobbes med helt ned i 7-8%, ville jeh holdt meg til minimum 9-10% rh.
For hver dag som går etter varmebehandlingen stiger den relative fukten i buen igjen. Noen bruker 3 dager, andre sier minimum en uke før du kan finne på å bøye buen igjen.
Skaff deg et hygrometer.
En bue som oppbevares i 45% rh i 4-5 dager vil ha et fuktinnhold på 10- 12%... Altså midt i blinken.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Lars Jensens hjørne! (Var: Ny mann på bueskyting!)

Legg inn av Hardwood »

Ja, her er de harde fakta om einer som buemateriale kommet på bordet. Helt enig med alle, spesielt Bowman. Hvis man ikke orker eller kan senebacke, er det jo veldig lett å backe med råhud. Eller "fakeskin", eller lintøy. Det er noe eget med både kastet og utseendet til einer. Men det lønner seg å bruke god tid på å finne de beste emnene. Da er sjansen større for å lykkes, med minst mulig ekstraarbeid. Jeg har laget ELB av einer, uten backing. Den lever enda, etter flere tusen skudd. 35 pund, vel å merke. Og 190 cm ntn / 32 tommer trekklengde. Jeg har også laget flatbuer av einer. Generelt vil jeg si : unngå særlig vridning i emnet, og sjekk yteveden ved å ta av barken. Det er stor variasjon i teksturen fra tre til tre. Noen har smale, dype furer over det hele, mens andre kan ha jevn, glatt overflate. De er best, for å få fordelt belastningen over størst mulig overflate på buens rygg. Det er mine tips i alle fall.
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Lars Jensens hjørne! (Var: Ny mann på bueskyting!)

Legg inn av Lars Jensen »

Hygrometer innkjøpt, varmebehandla tørr ved spikka med KUN øks og kniv.
Det var EN kvist av betydning på ca 180 cm einer lagt til tørk. Skal ikke røres før tidligst januar
Fram til da må jeg sjekke ut teknikker/materialer for backing. Vil gjøre ALT nå, denne Duracell-Lars. Hva i h.... gjør dere for å ikke bli helt gale? Tenker bue HELE DØGNET!!!!!
Noen vits i å lage bue av ferskt tre???
Mvh Masekråke
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Lars Jensens hjørne! (Var: Ny mann på bueskyting!)

Legg inn av torkis »

Du kan grovforme et par av emnene du har til tørk. Da tørker de raskere. Du må ikke prøve å bøye på dem da blir de ødelagt.
Derfor kan du heller ikke lage bue av ferskt tre. Den vil raskt få permanent bøy og miste all spenst.

Her er ting du burde gjøre:

Du kan lese gjennom alle trådene under "buemamakeren" som er relevante. Det er utrolig mye nyttig informasjon her. Du vil finne en del bueknekk, og tips til hva du skal gjøre for at det ikke skal knekke :)

Søk på Youtube på: longbow,selfbow,bowmaking osv. Du finner timer med nyttig informasjon.

Les tråden her på Bueforum som heter "ordlista, og lær deg språket. Da er det enklere å stille spørsmål.

Vi har alle vært der du er nå, så vi kjenner oss godt igjen :D
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Svar