Hudrimarbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Lars Jensens hjørne! (Var: Ny mann på bueskyting!)

Legg inn av Harald »

torkis skrev:
Vi har alle vært der du er nå, så vi kjenner oss godt igjen :D

Jeg har vært der et halvt års tid og lest dette forumet i filler. Jeg merker samme entusiasmen som Lars gjør men mangler den voldsomme energien han har. Men man begynner å se på trær på en annen måte, jeg sikler for eksempel voldsomt på noen langbeinte snorrette asketrær langsmed veien i Pandedalen(for de lokalkjente) når jeg kjører til jobb. I begynnelsen av dilla gulvtilla jeg alt fra kosteskaft til gulvlaminat og jeg har stålkontroll på alle i nabolaget som har velvoksne barlindbusker i hagan.

Må være noe i genene. Vi mannfolk har en iboende trang til å lage jaktvåpen av ting rundt oss.
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Lars Jensens hjørne! (Var: Ny mann på bueskyting!)

Legg inn av Lars Jensen »

Min første askebue. Fantastisk treslag. Regner med kommentarer på tilleren. Stykket er varmebehandla og vridd ut 60-70 grader. Surra starten på lemmene fordi det ble LITT tynt. Ivrig nå. Har satt 28" blinkpil som referanse. Tør ikke trekke lenger akkurat nå. Skutt noen prøveskudd og den virker! Hvordan den virker i forhold til en ordenlig bue slik dere lager, vet jeg ikke. Men nå har jeg det så godt. Skjønner mer av tillering. Rett på en ny rognbue som får gjennomgå. Nå har jeg det så j.... bra!!! Hurra! Og i morra: naprapat etter å ha fått en skiveutglidning i ryggen. Tøft yrke!
Vedlegg
image.jpg
(20.3 kiB) Lastet ned 3050 ganger
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Lars Jensens hjørne! (Var: Ny mann på bueskyting!)

Legg inn av torkis »

Hei Lars
For meg ser det ut som begge sider er for stive ytterst. Du bør ikke strekke buen lenger før du har rettet dette. Da blir det permanent bøy eller knekk.
Det er et enkelt hjelpemiddel for å kontrollere bøy. En linjal eller vinkelhake føres under buen. åpningen mellom linjal og bue skal være noenlunde lik hele veien og det skal være buet. Se bilde.
Jeg tror du vil få deg en overraskelse når du ser hvor lite den bøyer utover. Pass alltid på at tuppene bøyer før du presser den for mye på tillerstokken.
Lykke til videre :D
Bilde
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Sv: Lars Jensens hjørne! (Var: Ny mann på bueskyting!)

Legg inn av Allan »

Bilde

Dette blir litt forenkla, men vi tar det litt sånn: se hvordan bua bøyer i forhold til ovalen på bildet. Grepet er stivt, så det er ok. Videre ut på hver side begynner den å bøye og bøyen til bua løper omtrent parallelt med den røde linja. Ca midt på hvert lem begynner avstanden mellom bue og linje å øke. Derfra og ut er lemmene helt rette (dvs de bøyer ikke). Skal bua di overleve må den bøye mye mer utover i dette området. På fullt trekk bør den bøye jamnt utover omtrent som linja på bildet. Slik den er nå er det veldig lite tre som gjør all bøyinga. Fortsetter det vil den antakeligvis knekke.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Lars Jensens hjørne! (Var: Ny mann på bueskyting!)

Legg inn av Lars Jensen »

Og da var det jo litt morsomt at jeg skrev at jeg begynte å forstå tillering. :D
Tusen takk for smarte triks, begge to. Det er jo egentlig logisk når jeg får det visualisert. Jeg er ikke den smarteste skuffen i kjøkkenet, særlig ikke på matte/fysikk. Derfor igjen: takk. Jeg skal love å jobbe mer i morra og poste bilder.
Mvh Lars
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Lars Jensens hjørne! (Var: Ny mann på bueskyting!)

Legg inn av Allan »

Hehe, nå skrev nok Torkis og jeg omtrent samtidig, jeg så ikke svaret hans før nå, da var det enda godt vi meiner det samme! Prinsippene for god tiller er jo de samme, men man nærmer seg det på litt ulike måter. Vi venter spent på bilder som viser hvordan du omsetter rådene:-)
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Lars Jensens hjørne! (Var: Ny mann på bueskyting!)

Legg inn av Lars Jensen »

Nå da? Kanskje er ytterdelen av lemmene fortsatt for stive? Veit ikke om jeg tør ta mer. Ikke noe problem å trekke opp til 28" blinkpil.
Mvh Lars, slow learner
Vedlegg
image.jpg
(26.21 kiB) Lastet ned 3033 ganger
image.jpg
(20.46 kiB) Lastet ned 3033 ganger
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Lars Jensens hjørne! (Var: Ny mann på bueskyting!)

Legg inn av Are »

Fremdeles akkurat samme problem. Ytre del bøyer fremdeles alt for lite. Regner med du ser at buen har fått permanent bøy inne ved grepet når du tar av strengen. Grunnen til at den ikke har knekt er sannsynligvis fordi den er svak. Tynt treverk kan bøyes mer enn tjukt kan. Som læringsprosess kan du få denne buen til å bøye riktig før du begynner på neste. Da får du litt forståelse om hvordan ting funker før du går løs på neste emne.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Lars Jensens hjørne! (Var: Ny mann på bueskyting!)

Legg inn av GreenMan »

Minner litt om den gamle blinkbuen din Are. Men ja jeg er enig med deg. Skulle den bli for svak går det an å hive på ett tynt rygglaminat.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Lars Jensens hjørne! (Var: Ny mann på bueskyting!)

Legg inn av dagsunde »

Ser du forskjellene på mellomrom mellom buen din og de røde strekene,
kontra mellomrommet ved de grønne strekene?
Bilde

ALT arbeidet buen utfører (Krefter) kommer fra bøyen ved grønt.
De ytterste 50% (under rødt) blir ikke bedt om å gjøre noen ting!

Det vil si at av alle cellen du har tilgjengelig i treverket til å motstå
"mishandlingen" du utsetter buen for, så ber du bare halvparten av cellene om å ta belastningen.

mao. Skrap mere under de røde strekene, og få buen til å bøye i en like fin bue der som under de grønne.

Tilleren buen din har nå, kalles ekstremt "Whip-ended".
(PS... De ytterste 10 cm. SKAL være Whip-ended, eller "nesten ikke bøye i det hele tatt").

Når du har gjort dette, tror jeg du har fått en kjempebra tiller, og som Stian sier over:
Har den blitt for svak når du har fått tilleren på plass, _kan_ du lime et 3mm askelaminat på ryggen... :wink:
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Lars Jensens hjørne! (Var: Ny mann på bueskyting!)

Legg inn av Lars Jensen »

Jeg er helt enig, Are. Helt unødvendig av meg å legge ut det siste bildet. Altfor ivrig/dust og har kanskje misforstått trekklengde som det vesentligste framfor riktig bøy. Vil så gjerne og da blir jeg blind. Skal forske på bøy til den er 100% før neste post. Har kjøpt fiskevekt, lintøy, tommestokk med tommer og klemmer. Noen vits i varmebøying motsatt vei ved grepet og i tuppene for å redde stumpene?
Mvh Lars
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Lars Jensens hjørne! (Var: Ny mann på bueskyting!)

Legg inn av Lars Jensen »

Og tusen, tusen takk for innspill til Dag , Greenman og Allan også. :D
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Lars Jensens hjørne! (Var: Ny mann på bueskyting!)

Legg inn av Allan »

Grrr...Dag! You beat me to it...men ja, Lars, her er det fortsatt masse tre til overs på ytre halvdel av lemmene. Jeg synes Ares råd om å holde ut til tilleren er perfekt er godt: når en er ny i buemakeriet er det vanskelig å se for seg hvor mye tre som må tas bort for å få ei bue til å bøye bra. De første buene mine ble til på den måten. Jeg raspa og filte i timesvis, og observerte tilleren bli litt og litt bedre. Men det er en tålmodighetsprøve...
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Lars Jensens hjørne! (Var: Ny mann på bueskyting!)

Legg inn av dagsunde »

Lars Jensen skrev:... Noen vits i varmebøying motsatt vei ved grepet og i tuppene for å redde stumpene?
Mvh Lars
Nei, desverre! :(

Hvis buen har tatt set (Fulgt strengen) allerede, er trecellene i buken permanent skadet
og strengfølgen vil komme tilbake rimelig fort.

Hovedgrunnen til varmebehandling er at de fleste treslag er sterkere i strekk enn i kompresjon,
så cellen i buken taper mot kreftene ryggen er i stand til å tåle (de kollapser).

Varmebehandler man tidlig nok (før set), herder man bukcellene og gjør de mer likeverdig
styrken til ryggen.
;)
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Lars Jensens hjørne! (Var: Ny mann på bueskyting!)

Legg inn av Bowman »

Dette er et veldig vanlig problem på ei flatbue med et såpass stivt grep. En "learning by doing" bue. Jeg har også endt opp med noen sånne tidlig i karrieren. Du må få den til å bøye så nærme som mulig grepet og jevnt og trutt utover mot tuppene. Hvis du på din neste går for et litt mindre radikalt grep som f.eks på en Sudbury, så får du en litt mer "bend in the handle" bue. Litt knotete forklart, men hvis du dukker opp på Hamar skal jeg vise deg det det. Det er ikke sikkert at slaget er tapt. Tynn tuppene og varm inn en liten refleks i grepet og se hva som skjer. Vent en uke før du spenner den opp. Det er jo ikke noe å tape uansett. Slik den er nå er den ikke særlig effektiv. En 30 # med refleks i grepet kan være meget rask. Lykke til.

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar