Hudrimarbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Ny mann på bueskyting!

Legg inn av Lars Jensen »

Tusen takk, Allan. Da blir det tidlig hjem fra jobb for å spenne og trimme bue i dag. :)
Ok, her er et idiotspørsmål: Må jeg splitte en hel stokk av ask i 4 på min 15 cm for å lage bue? Eller kan jeg bare bruke en tynn stamme/grein uten denne spilttinga? Det er MYE ask rett utafor stuedøra og mange av dem er rette og fine uten for mye kvist. Kan det bli bue av slikt?
Lars Luring
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Ny mann på bueskyting!

Legg inn av Lars Jensen »

Og har en evt stokkebue dinosaurform, tynn i begge ender og tjukk på midten?
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Sv: Ny mann på bueskyting!

Legg inn av Allan »

Det er ikke nødvendig med et stort tre for å lage bue! De fleste buene mine kommer fra stammer som er mindre enn 10- 12 cm ved rotenden. Ca 10 er veldig greit, mindre er óg mulig. Hvis du blar ned en fem- seks emner er buetråden min "buer fra Hađaland". På nest siste side ser du noen bilder av en av de siste buene mine (blant annet på fullt trekk). Den er laget av en stamme på mindre enn 10 cm ved rota.
Hva meiner du egentlig med dinosaurform? Tjukkest på midten og avsmalnende mot tuppene= langbue. Det er den formen jeg alltid jobber med, rask å lage og kul bruke;)
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Ny mann på bueskyting!

Legg inn av Lars Jensen »

Ha-ha, det var det som var "dinoform", ja. Unga bruker dette uttrykket. Da prøver jeg det. Skal sjekke ut tråden din og plukke opp tips. Legger ved et bilde av en av nokkene etter bearbeiding. Dårlig bilde. Men du kan kanskje se om høyden er i nærheten?
Har også borra inn min første pilspiss og limt med Blå Aralditt i dag. Det gikk greit med full fokus. Denne besettelsen blir utfordrende både for familie og arbeidskolleger. Ja, jeg er bitt!!!

Lars
Vedlegg
image.jpg
(20.34 kiB) Lastet ned 3418 ganger
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Ny mann på bueskyting!

Legg inn av Lars Jensen »

Ok, idiotspørsmål 2: La oss si en stokk som er 10 cm ved rota: Skal jeg splitte en stokk uansett tykkelse, eller er det bare å skrelle den for bark, lime tuppene med trelim og la den ligge til tørk på et tørt varmet sted, for så å gå i gang med bearbeiding?
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Ny mann på bueskyting!

Legg inn av Allan »

Der er det mange veger fram mot målet. Ask har ofte ganske parallell form, altså kan en stamme på 10 cm kanskje være stor nok til å kløyves. Det er riktignok ikke nødvendig å kløyve før tørking. Kapp den på to meter, ta evt av barken (uten å skade veden under) og lim endeved + 5- 10 cm oppover med trelim. Legg den til tørk på et tørt og kjølig sted ei uke elle to først. Ikke ta den inn der det er veldig varmt med en gang, da kan den sprekke sjøl om det er ordentlig limt.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Ny mann på bueskyting!

Legg inn av Lars Jensen »

Leksjon 1: IKKE BLI FOR IVRIG NÅR JEG TILLERER!!!!!! Smellet var høyt, heldigvis var HMS'en i orden. Også nå, som buen var så fin på begge sider..... Vel, da blir det Maxbo i morra for å sjekke om de har askeplank.
Tusen takk til dere som har kommet med gode råd og vink til prosjektet. Jeg håper noen vil svare på spørsmål i neste runde også...
Vedlegg
image.jpg
(27.16 kiB) Lastet ned 3392 ganger
image.jpg
(25.37 kiB) Lastet ned 3392 ganger
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Ny mann på bueskyting!

Legg inn av Allan »

Hm...smell er kjedelig, men det var første forsøk, så det er ikke helt unikt at det ble knekk. Se til å få felt noe ask så den får begynt å tørke. Askeplank er bedre enn furu, men det hender det smeller med det og. Naturemner som gir bua ytre årring i ryggen er tryggere.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Ny mann på bueskyting!

Legg inn av Lars Jensen »

En rotstokk på 10 cm er felt, barka og limt, lagt til tørk på garasjetaket. Men jeg MÅ ha noe treverk NÅ!!!!!! Blir jo gal av og ikke sage, tenke, raspe, tenke, file, tenke, pusse, tenke, gjenta, tenke...... :D :D :D
Ok, må kanskje ta med gutta ut for å skyte litt for å bøte på tålmodigheta...
God helg!

Mvh Lars
Kan det bøyes, kan det skytes!
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Ny mann på bueskyting!

Legg inn av Moen »

Det stativet minner meg på hvor mye rart jeg har drevet med. JEg fikk litt problemer med at buen sklir av stativet når den lå på skinn. Dvs RUsiden. Snur du skinnlappen, ligger buen roligere ;) Tjente noen kroner på patenten gjorde jeg også :)
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Ny mann på bueskyting!

Legg inn av Lars Jensen »

Nå fikk jeg klump i magen. Til Frode: Unnskyld så meget, men jeg tenkte ikke på å spørre om det var ok å kopiere ideen din med stativet. Det er jeg lei for. Klart det ikke er ok å bli kopiert uten forespørsel. Beklager! Hvis du synes det er ok, kan jeg godt sende noen riksdaler til deg som kompensasjon.
Til dere andre: Jeg sliter med emner, så da ble siste utveg i går å hente ei ny furulist, bare for å bevise for meg selv at jeg klarer å ikke gjøre bommertene fra første forsøk. Legger ved bilder av profil og laminat. Eik og gran for lett forming. Skal jeg skjære ut formen på buen FØR jeg limer på nokkeforsterkning eller etter?
Treet tørker fortere i mindre enheter. Splitting rett etter nedsaging? Og i tilfellet, KAN jeg bruke elektrisk klyvsag, eller må jeg bruke slegge og kiler? Litt tynt på kilefronten...
Skjønner nå også langsomheten i buemaking, en må jo ha planlagt prosjektene i månedsvis. Dumt for meg med min utålmodighet..
Igjen: Frode: Unnskyld, skal ikke lage flere uten å ha forespurt deg.

Mvh Lars Copycat
Vedlegg
image.jpg
(17.8 kiB) Lastet ned 3378 ganger
image.jpg
(23.62 kiB) Lastet ned 3378 ganger
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Ny mann på bueskyting!

Legg inn av Lars Jensen »

Forresten, hvilken profil bør jeg gå for på grepet? Kommentarer mottas med takk. Lars
Vedlegg
image.jpg
(17.87 kiB) Lastet ned 3377 ganger
Kan det bøyes, kan det skytes!
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Ny mann på bueskyting!

Legg inn av Oddbjørn »

Hei. Istedet for å bruke så mange timer med materialer av dårlig kvalitet, ville jeg heller tatt en kjøretur til Haugestad sagbruk på Adal eller Emnetre og Øystein Almenning på Jareteigen. De har eik, ask, alm, bjerk i plank. det er bare et par timers kjøring fra Hurum, var det ikke der du bor? Oddbjørn.
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Ny mann på bueskyting!

Legg inn av Lars Jensen »

Nå kom svigerfar og sa han hadde plank med morelltre liggende, tjukke, breie planker. Kan jeg bruke det? Hvis årringene er riktig, selvfølgelig.

Lars
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Ny mann på bueskyting!

Legg inn av Lars Jensen »

Takk for tips, Oddbjørn. Da blir nok tur i løpet av uka. Lars
Kan det bøyes, kan det skytes!
Svar