Hudrimarbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Ny mann på bueskyting!

Legg inn av Lars Jensen »

Eikebiter limt på utsiden av strengehakkene, limt eikelist på grepet og bygd tillerings-stativ. Jeg bør vel kanskje ikke begynne å bearbeide hakkene og grepet før søndag ettermiddag?
Mvh Lars
Kan det bøyes, kan det skytes!
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Ny mann på bueskyting!

Legg inn av Moen »

Furubue er også en bue. Den er bare ikke like holdbar som f eks ask, alm, rogn osv. Hvis dette er din første bue, blir jeg imponert av håndtverket. Nockene/ strengesporet er det som de fleste lager overdrevet enorme på de første buene. Nockene dine ser veldig nette og fine ut. Ad grep vil jeg tørre påstå at du vil slite litt med å få det til å sitte. Bruk i alle fall epoxylim og vask limflaten med litt aceton. (Trelim har kaldflyt og vil slippe en dag) Det skader heller ikke om du surrer grepet FØR du spenner buen. Erfaringsmessig popper disse av etter en liten stund.
Et tips til neste bue er å lime på grepet før du begynner å forme buen. Du kan med fordel la "grepsklossen" gå noen tommer utover buen. Se på den buen du allerede har. Der fader grepet ut og skaper en ufarlig overgang fra grep til buebein. Det står også skrevet ett par tonn ang dette her på forumet.

Lukke te :D
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Ny mann på bueskyting!

Legg inn av Lars Jensen »

Takk for tilbakemelding. Ja, jeg skjønner nå at jeg skal lime evt forsterkninger FØR jeg kutter ut former. Det kan bli en interessant opplevelse å skulle få dette til å bli ok. Jepp, det er min aller, aller første bue(form). Jeg har aldri gjort dette før så du/dere må bære over med meg. Håndhøvel er vanskelig!!! Har en plan om å surre skinn rundt grepet og tvinne min egen streng. Vil gjerne prøve å sette buen inn med noe olje e.l som gjør treverket mer levende når jeg kommer så langt. Ambisiøst? Ja, men det er så kuult og avhengighetsskapende. Legger ut bilder når jeg har noe å melde. Nå: sove, også bading i morra tidlig i havsbadeklubben. 5'te året nå. Hver lørdag kl 08.00! Rekk'en er 27 tak i -1,25 grader.
Mvh Lars, som har det gøy!!!!
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Ny mann på bueskyting!

Legg inn av Lars Jensen »

Ok: dagens oppsummering. IDIOT!!! Har selvfølgelig limt eikelista til grepet på ryggsiden av buen :evil: :evil: Deretter: Dyrskun og Gripping Beast flådde meg med oppskrudde priser og laaaaaaang kjørevei. Herregud, det var en million mennesker og stint som i en bakerovn. The good side: gutta har fått piler og buer og er fornøyde. Har også en ide om en 30mm rundstokk splitta på midten og avrunda mot kantene for å bøte LITT på fadesen. Limes 110% sikkert på riktig side :D :D
Når dere bruker lim, er det god gammaldags Aralditt det går i? Når dere bøyer tre med varme, er det varmepistol? Kokende vann? Tilleringssnor, er det samme hva slags tau jeg bruker? Skjønner at jeg må ha tau som ikke strekker seg, men må det være samme materiale som selve sjefsstrengen? Surring, er dette spesialtråd som bare fås kjøpt hos noen butikker? Må trelim som jeg har brukt, tørke mange dager når begge laminatene er tørre og gode?
Mange spørsmål nå, og unga vil ikke sove......
På forhånd takk og beklager, men litt nedsig pga eiketabben
Lars, som kjører GJENNOM Seljord neste gang
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Sv: Ny mann på bueskyting!

Legg inn av Allan »

Lim: smaken er som kjent delt. Jeg bruker blå araldit. Det finnes de som foretrekker noe annet og kan forklare hvorfor. Men araldit Gjør jobben det.
Bøying ( eller retting) av tre gjøres med damp eller varmluftpistol, eller en kombinasjon av disse. Det er grundig behandla i minst én tråd på forumet her, så det kan du søke opp og lese det du trenger å vite.
Tillerstreng: jeg har prøvd meg med mye rart som ikke skulle strekke seg. Men som gjorde det likevel. Jeg bruker en litt overdimensjonert streng av strengemateriale. Jeg vil i grunnen anbefale det samme, men igjen, mange bruker andre ting og er fornøyd med det.
Surring kan lages av hva som helst, bare det er en tråd som tåler litt og er litt tjukkere enn vanlig sytråd. Det er uansett vanlig å fiksere surringer med lim e.l til slutt.
Tørketida til vanlig trelim er vel ikke så lang, men du kommer normalt fram av etiketten. I høyden et døgn ville jeg tru.
Enerverende opplevelser i Seljord har jeg ikke noe botemiddel for..:(:o
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Ny mann på bueskyting!

Legg inn av Lars Jensen »

Tusen, tusen takk igjen , Allan, for gode, presise og oppklarende svar. Ja, jeg veit det er mange teite spørsmål, men jeg har aldri forma et stykke tre før. Så bær over med meg. Forøvrig litt lysere til sinns etter at grepet er raspa, pussa og forma. Blei ikke så verst. Strengenokken på ei side er også forma og den duger!
Bør jeg surre FØR jeg tillerer, eller etter? Skal buen fuktes med vann mens tilleringa foregår eller skal buen være tørr hele tida?
Mvh Lars Famlerud
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Sv: Ny mann på bueskyting!

Legg inn av Allan »

Hvis du er redd nokkene skal sprekke surrer du før du begynner å ta bua på tilleren. Når du får litt erfaring med hvordan hakkene utformes er det stort sett overflødig, bortsett fra på hassel og andre mjuke treslag.
Du må for enhver pris holde bua tørr hele tida! Vått treverk pluss bøying er lik bue som får mye set, altså slutter å rette seg ut igjen. Det er ikke det du vil. Ei bue skal være så rett som mulig når den er nedstrenga, begynner den å minne om et tønneband er mye av snerten borte. Den første bua jeg lagde som ble brukbar ser ut som om den er oppstrenga på lav høgde sjøl om den ikke er det...:oops: Nå er treet i den bua tynt hinsides det som er rimelig, men den har óg stått ute i regnet, noe som ikke akkurat gjorde saken bedre.

Og forresten: det er ingen dumme spørsmål, for mange spørsmål eller noe som helst sånt. Det er det vi driver med på forumet her. Det jeg og mange andre her inne kan og veit baseres på erfaring OG det at vi deler de erfaringene med hverandre. Så fortsett å spørre, og bøy den bua!
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Ny mann på bueskyting!

Legg inn av Lars Jensen »

Thank U, Sir! Jeg tenkte i grunnen på grepet, om det skal surres før eller etter?
Gårsdagens kos ligger ved...

Mvh Lars
Vedlegg
bilde 14.JPG
(37.79 kiB) Lastet ned 4489 ganger
bilde 13.JPG
(16.94 kiB) Lastet ned 4489 ganger
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Ny mann på bueskyting!

Legg inn av Allan »

Nja, surre grepet...hvis det er for at det ikke skal løsne er det vel en idé å gjøre det først. Den nokkwn ser tjukk ut (i mine auger), det hadde vært fint å sett den i sideprofil..?
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Ny mann på bueskyting!

Legg inn av Lars Jensen »

Første gang jeg tillerer. Og ja, Allan, du så det du! Nokkene var alt for tjukke. Nå har jeg høvla for hånd og slik ble det. Ser det ok ut eller er jeg helt på jordet? Takker ydmykt på forhånd. L
Vedlegg
image.jpg
(23.36 kiB) Lastet ned 4438 ganger
image.jpg
(32.79 kiB) Lastet ned 4438 ganger
image.jpg
(34.2 kiB) Lastet ned 4438 ganger
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Ny mann på bueskyting!

Legg inn av Lars Jensen »

Måtte, bare MÅTTE lage buestativ etter inspirasjon på forumet. Legg merke til skinnlærva som er limt oppe i holderen. Fint ska det værra! :lol:
Vedlegg
image.jpg
(21.1 kiB) Lastet ned 4438 ganger
image.jpg
(22.16 kiB) Lastet ned 4438 ganger
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Ny mann på bueskyting!

Legg inn av Allan »

Helt generelt ville jeg si at eik tåler mye, så nokkoverleggene kunne sikkert være bare halvparten så tjukke som de er, og fortsatt være trygge. Ikke at jeg har laget sånne sjøl, men altså en generell antagelse.
Nå er det bare å bøye i veg, litt og litt. Pass på å trekke bua noen ganger til den lengden du har kommet til etter at du har fjernet litt tre for å korrigere bøyen. Treet må jobbes litt med for å vise tydelig hvordan det endrer seg ved bearbeiding.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Ny mann på bueskyting!

Legg inn av Are »

Som Allan skriver kan du lage den mye tynnere. En av fordelene med den typen forsterkning er at du kan lage spor til strengen på ryggsiden av forserkningen. Lager man et spor på ryggen uten forsterkning bryter man fiberne i selve buen og lager et potensielt problem. Kunsten er derfor å ikke lage sporet i forsterkningen så dypt at det går inn til ryggen av buen.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Ny mann på bueskyting!

Legg inn av Lars Jensen »

Dessverre ingen bilder i dag. Men nokkene er halvert og vel så det. Nå sitter strengen også :D Hoppa av en del ganger i går. Har trukket tauet sånn at det er circa 10-12 cm fra grepet og "ned" til nokkene. Si meg, når det står om tillering på Langbuelagets sider, så sies det at en skal gjenta hvert punkt 40-50 ganger. Er det noen spesiell frekvens man bruker? Anslår at jeg bruker ca 3-4 sekunder pr stramming også tar jeg en pause på 30 sek for hver 10 strekk. Noen runder gjør jeg 50, andre ganger 60 strekk. Punktene på tillerstokken står med 5 cm avstand. Er det rimelig ok? Nå står buen på det siste hakket jeg kom til over natta. Er det ok? Eller skal jeg løse ut og la buen ligge rett?
Bilder i løpet av morgendagen.
Mvh Lars
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Ny mann på bueskyting!

Legg inn av Allan »

Tja, jeg opererer ikke med noen bestemt antall, jeg trekker i rolig, jamn rytme, vanligvis tjue av gangen. Jeg tar ikke pauser (med mindre det er veldig tungt). På lettere buer (60 pund og under) blir det fristende å gjøre det litt fort (jeg blir lett utålmodig av monotone oppgaver), men det er nok lurt å ta det litt pent. Jeg ser ingen grunn til å la bua stå oppspent på tilleren over natta. Du risikerer at den går mer set, og det er ikke sikkert at den bøyer helt optimalt, følgelig vil noen områder kunne stå mer stressa enn andre. Når det er sagt har jeg lest at ferdig tillerert bue skal stå oppstrenga over natta (den første etter at den er ferdig, ikke hver natt ;-) ) Jeg har ikke praktisert det, og kan ikke si at buene mine har blitt ugreie av å ikke gjøre det. Generelt spenner man ned trebuer når de ikke er i bruk for at de ikke skal få for mye set.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Svar