Mikrobyggeriet

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av Harald »

Og god mat i belønning!


85# ved 25''



Bilde
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av Harald »

Og til slutt 98# ved 28-29''. Altså er jeg i mål og har ikke lyst til å ta mer. Må jeg det? Den ble ikke akkurat pen...

Jeg måtte selvfølgelig prøve å trekke den litt og da knaset det litt i ''bueskuldra'' når jeg tok i ordentlig. Den tålte visst ikke kompresjonen. Hadde egentlig trodd at problemene skulle komme i trekkskuldra og har vel glemt den andre litt. Jeg avsluttet umiddelbart og håper på det beste...
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av Jæger »

Aiai, alt det beste til skuldra!
Når det kommer til tillring så mener jeg det er innafor hvis strengen ikke vandrer mot siden når jeg trekker med tomlene. Altså en tommel en halv centimeter på hver side av tillestokken og trekk uten å styre, man merker lett om tomlene dras den ene eller andre veien. En rar tiller kan likevel skyte rett (nok), mener jeg. Helst liker jeg symmetrisk tiller men i sånne tilfeller som dette så er det jo bare å glede seg over alt det andre. Sterk, rettskytende bue og god grillmat :D
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av Harald »

Skuldra var vond i natt og i dag men viser allerede tegn til bedring. Den skal få pause fra buetrekking, men trengs i jobben så vi får se åssen det går. Men siden den sa ettertrykkelig fra i går tenkte jeg meg litt rundt og kom til at hvis jeg skal klare å bruke den litt så kan den ikke være 100 pund. Nytt mål for bua er 80 pund og første runde mot nytt mål ser sånn ut:

92.5# ved 28''Bilde

Sent fra min SM-G870F via Tapatalk

Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av Harald »

Og til slutt 80 pund ved 28 tommer. Da er det vel krigsbue. Skuldra holder og bua har allerede skutt noen piler. De fløtta seg fort og forsvant nesten i blinken. Tilleren er rar men bua har motbøy på midten, så den bøyer faktisk en del i grepet.

Bilde

Sent fra min SM-G870F via Tapatalk

Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av Harald »

Jeg har også tenkt å sette opp ei plate bak tillerstokken, det blir litt synsbedragproblemer der bua krysser stenderene...

Sent fra min SM-G870F via Tapatalk

Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av Are »

80# regnes som krigsbue ja.
Husk også at mobiler har en vanvittig vidvinkel som forvrenger bildene. Spesielt skjer dette når man ikke holder kameraet rett foran objektet man skal fotografere. Men er ryddig bakgrunn hjelper øyet til å se hvordan buen bøyer.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av Jæger »

Gratulerer med fungerende skuldre og krigsbue!
Sidelys kan også få symmetrisk bøyende objekter til å se ut som kunstverk av Salvador Dali :mrgreen:
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av kjellhar »

100# hadde nok sendt meg rett på NAV ja. Er fornøyd hvis jeg kan skyte drlyt halvparten jevnlig uten å skade meg.

Kjell
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av Harald »

Hvor går grensa for krigsbue egentlig? Har hørt 70 pund en gang tror jeg, eller er det ikke noen absolutt grense?
Det blir litt sidelys der i garasjen, og kombinert med reisverk, trefarget bakgrunn og motlys fra vinduene blir det litt vanskelig. Så jeg må fikse det før jeg går løs på tyngre buer når denne blir for lett. 8) Neste må jeg vel klare å få på 100 pund.
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av HEO »

Det er vel EWBS som en gang deffinerte den nedre grensen for en engelsk krigsbue for herrer til å være 70#@32". Er vel det som fortsatt gjelder.
"For veik, for veik er kongens bue."
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av Harald »

Da har jeg jo litt å gå på hvis jeg vil justere den tilleren litt. Ellers ble jo bua litt stutt, så man kan jo håpe at den er kjapp hvertfall. Virket sånn på onsdag, lagde høl i stålplata. Den gikk ikke gjennom, men den lagde da høl!
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av Harald »

Møllegabetaktig bue, hvis det var bue og ikke rørepinne, foreløpig bare øks. Litt utfordrende i kriker og kroker og å fjerne barken på ryggen er litt nervepirrende men jeg har tenkt å prøve å bruke øks så langt det går. Eggen på ei øks er ikke helt som en kniv så finspikkinga kan bli morro...BildeBildeBildeBilde

Sent fra min SM-G870F via Tapatalk

Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av HEO »

Kult! Håper du får den klar til lengdeskytinga på "Slaget på Re". Alm eller har du fått hugget litt hegg?
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av Jæger »

Tøff pinne, Harald!
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar