Mikrobyggeriet

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Mikrobyggeriet

Legg inn av Harald »

Siden jeg har presentert meg i den dertil egnede tråden og har tenkt å bygge en bue, men samtidig kan trenge noen tips og kanskje en og annen reality-check, er vel dette rette stedet for neste post. Jeg bruker tapatalk, men aner egentlig ikke åssen det funker. Men hvis det gjør det må jeg vel legge til noen bilder, som jeg har forstått er nesten et krav. Så forhåpentligvis blir det noen bilder også.

Mitt første prosjekt blir langbue av ask. Ask, fordi det er mye av det i skogen som er min kilde til emner og fordi det er lite annet der som egner seg like godt og langbue fordi det er et imponerende våpen.
Imidlertid døde den aska jeg begynner med en stund før jeg hogg den, så ryggen på mine første buer får et interessant mønster...

Bilde

Selve treverket har fått en litt gråbrun farge, nesten som eik, men ytterveden har en fin brunfarge som dere ser. Begge er harde som hønn. Ikke mørnet noe sted og kan ikke ripes i med neglen. Barken er flasset av som følge av angrepet, men det er som sagt beinhardt rett under.
Fordelen med dette for en utålmodig sjel er åpenbar; det tørker fort. Men om den holder til buer er ikke godt å si.
Sist redigert av Harald den 03 sep 2014, 00:17, redigert 2 ganger totalt.
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av nidrinr »

Har laga et par buer med slikt mønster i buken je å, og ingen av dem har klart å knekke enda.
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av Ingis »

Mønster i buken er vel greit, men her er det vel ryggen vi snakker om eller? Har laget et par lette buer på 30 pund i ask med slikt naturlig billemønster jeg også. Lever ennå. :)
"Back to nature!"
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av Harald »

Det er ryggen ja. Vurderer å fylle det med noe for å gjøre mønsteret tydeligere, men vet ikke helt hva...
Hvor tunge er buene du lagde, nidrinr?
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av nidrinr »

Mente ryggen :) -Trur den Frode har fått på 120# er den tyngste jeg har laga med slikt mønster.
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av Harald »

Nais. Da kan jeg antageligvis være trygg på dem. Har tre emner med sånn rygg. Men jeg tror kanskje 120 pund blir i overkant på min første bue... :)

En annen ting jeg lurer på er hvor tørt emnet bør være før jeg begynner å bøye på det? Det ene emnet er en 17-18% nå.
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av dagsunde »

10-12% MAX!
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av Harald »

Ok, jeg får være litt tålmodig enda. Takk for det... ;-)
Får vel kanskje ta noe inn likevel. Noen buemner pynter vel opp litt i stua, gjør de ikke det da? :shock:
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av dagsunde »

Skaff et hygrometer.
Legg det i bue bua di.
Det bør ligge på ca. 45% Rh.
I den fuktigheten veier du bueemnet på en brevvekt hver dag. Når vekten ikke har sunket på en uke, er fuktigheten stabil på ca. 10-12%.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av Allan »

Jeg er en utålmodig sjel, men som jeg og Lars var enige om på NM (da alt var vått): det er ikke tørt før ALT er tørt. Det vil si at den dingsen en kan måle fuktighet i treverk med måler der du stikker, men et tjukt emne er gjerne fuktig i kjernen sjøl om det kjennes (og måles) som tørt utapå. Jeg har spolert et og annet emne som var "nesten tørt" ved å stole på slik måling. Derfor er stabil vekt over tid en mye tryggere indikasjon på fuktinnhold, som Dag skriver.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Sv: Mikrobyggeriet

Legg inn av Harald »

Dagsundes tips kan jeg jo prøve, men buebua mi er veeeldig liten og emnene skal lagres annetsteds. Helt hvor vet jeg ikke enda, men nå havner de på hjellen i garasjen etter hvert som de er klare. Nå om dagen er det varmt oppå der og det er jo tørt i været så det er en bra plass foreløpig tenker jeg. Til slutt havner de i en krok bak døra på kontoret antageligvis. Der er det plass til noen. Så får jeg veie og ordne, brevvekta står jo der.

De ferske emnene(uten billemønster), hvis det blir fler, tar det jo litt lenger tid med uansett. Det ene jeg har fått klargjort er skakt i flere retninger og er spent opp med overbøy og med nesten alle tvingene mine. Lurer på om jeg bruker motorsaga istedet for øks når jeg skal gjøre klar de siste. Gjør det noe om jeg skjærer emnene rette i stedet for å bøye dem rette? Jeg kutter vel noen fiber, særlig i ene enden, men det ikke er noe lurt tror jeg kanskje de skal bli ved i stedet. Og piler. En snau meter er vel sånn noenlunde rett. Det er flere asketrær der de kom fra som antageligvis egner seg bedre. :)

Hva maler jeg endene med, vanlig trelim eller? Blandet med vann? De sjøldaue emnene trenger ikke males i endene tydeligvis.
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av Lurz »

Siste først, vanlig trelim er fint! Jeg bruker ikke vann, smører bare limet utover med fingeren
Tørking av emner: Emnene tørker raskere til mindre de er. En tynn flis tørker fortere enn en stor stokk.
Om du kutter emnet fx 10 cm lenger enn du skal ha buen og tar barken forsiktig av ryggsida, så hogger eller sager den jevnt brei sett forfra noen cm breiere enn bua skal bli på det breieste, og etterpå det lager den jevntykk fra buksiden til den såvidt begynner å bøye seg når du setter den ene tuppen i gulvet, holder i den andre tuppen og presser ned på midten. Da har du et emne som tørker mye raskere enn om du prøver å tørke hele eller halve stokken. Kan også være en ide å surre den til en 2x4" eller lignende for å unngå vridning.
"If it breaks you get to keep both parts"
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av Harald »

Jeg har hugget/saget/høvlet emnene ned til omtrent som du sier. Særlig de krokete har jeg forsøkt å få så firkanta som mulig for å gjøre dem lettere å sette fast med tvinger for retting. Jeg har heller ingen høvelbenk, så jeg er også avhengig av å feste emnene i reisverket i garasjen for å få dem til å ligge stille når jeg spikker. :-)
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Sv: Mikrobyggeriet

Legg inn av Harald »

Her er mitt første spede forsøk på å lage en bue. Den har ligget å tørket en måneds tid omtrent med disse dimensjonene. Mellom de midlertidige nockene er den ca. 142 cm og strengehøyden her er ca 11 cm.
Bilde


Ved 20 tommer trekk er den ca 22 pund og ser slik ut:
Bilde


Den er litt røff i kantene og nockene er ikke særlig pene og dessuten alt for dype, så den vil kanskje bli litt striere når jeg korter den ned. På den annen side vil den kanskje også miste litt futt når jeg pynter på den.
Det må understrekes at dette emnet er nærmest som en "idiotkloss" å regne, her skal jeg gjøre alle feila, eller hvertfall en del av dem, før jeg begynner å lage opptenningsved av de "voksne" emnene.

Og takk for tips og råd så langt alle sammen, morro at dere gidder å bruke tid på grønnskollinger! :D
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Sv: Mikrobyggeriet

Legg inn av Allan »

Bilde

Her ser du ut til å være på god veg til ei bue som kan bli bedre enn du trur! Den er på veg til å bøye ålreit, men jeg har merka stive områder med en strek på bildet. Det er ganske typisk nybegynnerbuemakeri å ikke ta nok i den ytterste tredelen av hvert buebein! Jeg synes også den virker en anelse stiv rett etter senter til høgre.
Du skriver at den er 142 mellom nokkene nå, og at du forventer større dravekt når du korter den ned. 142 cm er jo ikke så langt, så det er vel ingen grunn til å ville gjøre den særlig kortere, da vil jo også dralengden bli kortere, hvis ikke er det fare for at treet ikke vil være med mer:oops: For langt drag i forhold til lengden på bua vil føre til større sjanse for brudd og/ eller at bua følger strengen mer. Særlig med de første buene lærer en mye om hva tre tåler og ikke, kanskje er det lurt å prøve å få denne til å bøye bra sånn den er, og heller prøve å gjøre neste bue litt tyngre. De blir jo nesten alltid litt lettere enn planlagt, så det er noe du kommer til å få prøve mye på, det å nå en bestemt dravekt. Fortsatt lykke til, og hold oss oppdatert!
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Svar