Mikrobyggeriet

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av Bowman »

Du er definitivt på rett spor. Du har fått frem den ytterste årringen. Det er fornuftig å bruke den med mindre den er skadd. Det er mye jobb og arbeide seg jevnt og trutt ned til neste årring. Det er slikt jeg prøver å unngå. Det brune laget mellom basten og årringen kan bli et fint mønster på ryggen. Du trenger ikke fjerne alt. Dette pleier å bli fint på alm, hassel og ask. Litt sebramønster i brunt på ryggen gjør seg. Sebraen er selvsagt ikke brun, men det driter vi bare i. Pent blir det. Lykke til.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av Harald »

Greit å være på den litt sikre siden, kunne jo være greit å faktisk bli ferdig med en bue en gang. Men det er bankers at jeg skal prøve å lage en bue med billemønster også. Knekker'n så knekker'n. Opptenningsved er kjekt å ha. :mrgreen:
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Sv: Mikrobyggeriet

Legg inn av Harald »

Ok, etter besøk langveisfra og noen runder med omgangsjuken i heimen(alle må jo få prøve) har jeg så smått begynt å spikke litt igjen. Har fått bort billemønsteret i ryggen, en ganske drøy jobb med siklingen akkurat det, og har så vidt begynt å bøye litt forsiktig på den.

Bilde

Burde den bøyd litt mer i tuppene?
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av Lurz »

Kanskje.....
Er ikke helt sikker, litt vanskelig å se når buen fortsatt bøyer såpass lite
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av dagsunde »

Tuppebøy kommer litt an på buetype...
Er det en ELB du skal lage?

Anyho... Sett en strek 20 cm fra hver tupp, og ikke rør de før resten av buen bøyer slik du vil.
Justering av tuppene er kosearbeid helt på slutten.

Ikke minst fordi det er så lite treverk ytterst at en katastrofe kommer så sinnsykt fort
hvis du tar litt av tuppen mellom hver gang du tar den ned av tillerstokken.

Det sagt... den bøyer mest rett rundt stenderen på høyre lem, så gi det området en pause.
En anelse av det samme 10 cm på innsiden av stenderen på høyre side.

Jeg ville fokusert på de innerste 30 cm på hvert lem til du får såpass mye bøy at du kan sette på en kort streng.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av Harald »

En stund siden nå men takk for tilbakemeldingene! Det ser nå dessverre ut til at den overfladiske langsgående sprekken i buken som jeg trodde ikke var noe å snakke om ikke er så overfladisk likevel... Hørte og kjente noe knaking når jeg bøyde litt på den her om dagen og ved nærmere undersøkelser stikker en sprekk i ene enden mye dypere enn jeg trodde. Men jeg har flere emner... 8) Og nå også båndsag, så kan jeg komme til saken litt fortere. Vurderer en flatbue med billemønster i ryggen. :mrgreen:
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av Harald »

Den skaden som var i buken på den bua var dyp nok til at jeg endte opp med ei ganske fislete bue. Etter å ha gått ned på lengden og grilla buken endte den på vanvittige 17#ved 33" trekk. Problemet var at jeg forsøkte meg på en ELB, så den er ganske smal. Når jeg da måtte gå ned på tykkelsen ble det ikke mye igjen. Etter grillinga er den litt rar i tilleren også. Men det var jo litt gøy å skyte sin første selvlagede pil med sin første selvlagede bue. :) Skal prøve å få opp noen bilder etter hvert.

Neste blir muligens en Holmegårdlignende flatbue. Med billemønster i buken... 8)
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av Harald »

Gnagde ut denne på båndsaga i dag. Gnagde er ordet, ettersom den høres ut som en bever på et eller annet partydop med det bladet som følger med...

Bilde

Kan noen lede meg i retning av noen gode bilder av nocker på Holmegaardbuer? Og er 170 cm sånn passe for en Holmis?
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av dagsunde »

--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av Harald »

Ja! Likte de nockene. Likte også pilene, jeg har noen vingefjær av ærfugl liggende som jeg nesten har avskrevet, men de største kan kanskje brukes likevel. Takk for tips! :D
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av Lurz »

Dag sine nokker kan godt være helt riktige. Ligger et bilde av orginalen i deler litt ned på denne sida:
http://www.primitivearcher.com/smf/inde ... ic=22820.0
Ser du nøye etter så virker det som tuppen nederst er veldig spiss, som Dag sin. Den andre ser ut som den kan ha hatt en liten skulder helt ytterst, men det kan selvfølgli ha skjedd noe etter mange år i myra også. Mulig strengen kan ha vært knytta fast i den enden, og at den andre har hatt en senesurring nokk som har blitt borte? Hedeby buene (mye seinere, vikingtid) kan også se ut til å ha hatt et sånt system.
Ifølge "Traditional bowyers bible" skal orginalen være 64 tommer, eller 62-63cm et sted. Skal visstnok være funnet fragmenter av en bue som noen mente var litt lengere. Usikker der....
"If it breaks you get to keep both parts"
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av Oddbjørn »

Her er de første bildene som ble tatt av Holmegård buen.
viewtopic.php?f=16&t=1659
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av torkis »

Er ikke det en "molly" Harald har begynt på her. :?:
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av Harald »

@Lurz: regner med at du mener 1,62-63 cm :shock: . Denne blir vel ikke så mye lengre ntn når jeg er ferdig med den antageligvis.

@torkis: hvis du mener Møllegabet er den vel litt annerledes i omrisset. Dessuten er denne rett fra speed-bever-båndsaga og derfor ganske overdimensjonert og røff i formen... 8) Men når du sier kan den jo ligne litt med de markerte avsatsene.

Forøvrig takk for linkene til alle! :D
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av dagsunde »

Det er akkurat det som er en av hovedskillene på møllegabet og holmegaard, Harald... så det er nok en Møllegabet "beveren" din har gitt deg her. Holmegaard kan du bare ane overgangen på.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Svar