Mikrobyggeriet

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Sv: Mikrobyggeriet

Legg inn av Harald »

Her er resultatet av kveldens spikking:

Bilde
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Sv: Mikrobyggeriet

Legg inn av Harald »

De verktøyene jeg bruker mest:
Bilde

Får mer å mer dreisen på siklingen, både bruk og oppsett. Et undervurdert verktøy. Høvelen er fra biltema, liten og hendig og lett å stille inn. Stålet er vel middels. Men det er han som sliper det også så hvem vet. :roll:
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av Allan »

Det kommer seg, men jeg synes fortsatt den bøyer lite i den ytterste tredelen av lemmene.
Den høvelen der er ganske ålreit! Jeg har også en sånn fra biltema, og Dag (Sunde) har en som er temmelig lik, fra claes ohlson. Stålet i høvelen min er ikke spesielt hardt, men jeg er av den oppfatning at det er en fordel (innen rimelige grenser). Eggverktøy som er veldig hardt er krevende å sette opp, mens litt mjukere stål blir skapt igjen ganske fort. Litt smak og behag, men vedlikehold trengs uansett.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Sv: Mikrobyggeriet

Legg inn av Harald »

Vel, så fikk jeg dampet inn litt recurve.
Bilde
Litt vanskelig å se det nå men det er et billespor på tvers av ryggen akkurat i bruddet. Dessuten er dette ganske nære ytterkanten av det dampede området, så jeg ble nok litt ivrig.
Det er ryggen som sees her, men det var magan som ikke tålte strekken og ga seg. Men når jeg bøyde litt forsiktig andre veien var det ikke mye motstand å finne, så bruddet gikk nesten tvers gjennom.
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av Hardwood »

Synd ! Jeg synes faktisk at jeg ser en misfarging i trevirket rundt bruddstedet. I så fall er nok det et tegn på svekkelse i trevirket der.
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av Harald »

Ja, det var litt farge rundt billeangrepet, og sporet etter billa lagde jo ei grøft tvers over ryggen, så litt risikabelt var det vel uansett kanskje. Men jeg bøyde jo andre veien nå, så det var vel en svakhet dypere også. På'n igjen. Neste prosjekt blir første ordentlige langbue. Med oppspist rygg... :-)
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av dagsunde »

Nå er det mulig jeg er litt "dense" her, men sa du akkurat nå at du har tenkt å begynne på en bue til med skader på ryggen? :)
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av Harald »

Jepp, emnet fra bildet i første post er tørt og klar for spikking. :D Ifølge Nidrinr har han fått en bue på 120 pund ut av et emne med tilsvarende angrep i ryggen. Skulle det også skjære seg har jeg emner fra et tre som ikke var dødt ved hogst, som begynner å bli tørre. Dessuten har jeg flere emner med billemønster, og jeg kan vel kanskje ta av et par årringer for å få en litt tryggere rygg?
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av nidrinr »

Husk at det betyr en del når på året du har henta emnet.. Spesielt om du har helleristninger fra smådyr i ryggen. Er emnet henta inn seinhøstes eller om vintern går det mye bedre enn om det er et vår/sommeremne. Har rett og slett og gjøre med tjukkelse og styrke på ytterste årring.
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Sv: Mikrobyggeriet

Legg inn av Harald »

Her sees både ryggmønster og de ytterste årringer.

Bilde

Som dere kanskje kan se er de ytterste tre-fir årringene veldig tynne, noe som tyder på at treet har hatt noen trange år rett før det døde. Naboaska bar preg av askesyke og har tilsvarende tynne årringer ytterst, så det er nærliggende å tro at askesyken har svekket dette treet og at den harde vinteren og våren i fjor tok knekken på det. Jeg felte det i slutten av august i år, så det har antagelig stått et drøyt år fra det daua. Derfor billemønsteret.
Hva tror dere? Jeg må jo prøve eller? Hvis det funker blir jo bua rå med det mønsteret?
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av dagsunde »

Jeg ville tatt ned ryggen til første gode årring!
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av nidrinr »

Enig med deg Dag. Jeg trur jeg ville vært skeptisk til å hente inn trær som har stått et år etter at de har tatt kvelden.. Ikke sikkert det gjør noe, men om det er en fordel å bli utsatt for vær og vind i et år er jeg litt skeptisk til.
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av Harald »

Hmm, dere er jo ekspertisen. Jeg har ikke kommet særlig langt på den ennå siden det har begynt å velte inn krepsdyr på kjøkkenet her, har vært opptatt med å koke dem. Til og med et geistlig innslag ble med hjem når jeg var med å trakk noen teiner selv her. Høsten er en god tid for et stakkars matvrak!

Så jeg får vurdere det emnet litt. Jeg har jo fler med samme mønsteret og kan prøve igjen hvis det skjærer seg. Eller safe nå og prøve med mønster senere. Eller vente til de ferske emnene er tørre. Et av dem er kvistfritt og har stått oppspent under tørkinga for å bli rett. Hmm... hvaa gjør man...

Uansett takk for hjelpa! Det kan hende dette er den reality check-en jeg trenger! ;-)
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av Bowman »

Det er noen ganger moro å prøve ut ting og ikke alltid lytte til andres råd. Prøv å se hva som skjer. Jeg har for eksempel begynt å få god erfaring i å få gode buer ut av emner med skumle kvister. Det som ser håpløst ut kan gå bra. Men du ser jo tykkelsen på årringen i emnet ditt, ikke sant? Hvis billene har spist seg gjennom tviler jeg på at det går bra.
:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Mikrobyggeriet

Legg inn av Harald »

Nå er ryggen på vei av. Men det tar tid og fargeforskjellene på lagene er ikke veldig stor. Men etter en del skraping kommer jeg til et tynt lag som blir flisete på en måte og rett under det er et tynt mørkere lag som jeg også fjerner. Da sitter jeg igjen med et ganske lyst lag som er hardt og glatt. Høres det ut som jeg er på rett spor?
Jeg satte opp to egger på den ene siden av siklingen slik at jeg kan dra den begge veier og sparer vel litt tid på det. Overflaten er uansett for ujevn til at noen høvel jeg besitter kan gjøre noen god jobb.

Takk for hjelpen så langt, dere er virkelig gull verdt. Men jeg kommer nok til å prøve meg på en bue med billemønster etter hvert likevel... 8)
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Svar