HEO-buer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: HEO-buer

Legg inn av Lurz »

Grattis med mye flott! :D
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: HEO-buer

Legg inn av HEO »

Takker!
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: HEO-buer

Legg inn av HEO »

Litt ulikt småfiks på andres buer denne uka:
Fra venstre: 1. Bue med nytt lærgrep. 2. Flatbue i ask, 45#@28" med rekurve tupper som skal få ny eier. 3. Krigsbue, som er redusert fra 90# til 80# og retillerert. 4. Var 70#@29", er nå redusert til rett oppunder 50#@29" og forhåpentligvis passer til den som skal ha den. Kaster fortsatt bra fra seg. 5. Bue av villkirsebær ca 50#@27,"som jeg deltok med på buemakerkankurransen, helvedbue. Den har fått streng som passer og skal testes på lengdeskytekonkurransen under "Slaget på Re".
Bilde
Bilde
Bilde

Her er krigsbua på vei ned. Her er den ca på 85#@32". Så etter litt mer justeringer med sikling og sandpapir, er den blitt tett på 80#. Strengfølget har ikke endret seg fra jeg startet med den, ca 1,5":
Bilde
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: HEO-buer

Legg inn av Jæger »

Som alltid - strøkent håndverk, HEO :D
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: HEO-buer

Legg inn av Oddbjørn »

Ser fint ut dette her.
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: HEO-buer

Legg inn av HEO »

Takk.
Testet noen piler med kirsebærbua i ettermiddag, på helgens lengdebane i Ramnes. 230 m på ca 23"(dvs under 40 pund)trekk med 18 grams pil, er en bra start.
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: HEO-buer

Legg inn av HEO »

Da ble det ny pers. med denne "villmorell"-bua(egentlig heter det søtkirsebær. På engelsk er det vanlig å kalle det wild eller sweet cherry. Prunus avium. Litt synd jeg ikke fikk testet den på NM, da jeg ikke rakk å få ferdig noe streng til den. Tilleren er litt merkelig på den, da nedre lem bøyer litt mer enn øvre. Har prøvd å skyte med den opp ned for å se om det ble bedre: Ble ikke det. På Slaget på Re, landet to piler Like langt, rett over 300 meter. Den ene pila 26", veide 14 gram, med gåsefjær og den andre veide 20 gram, med svanefjær. I løpet av dagen skjøt den de pilene flere ganger rundt 280m, men det var på kortere trekk.
Bilde
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: HEO-buer

Legg inn av HEO »

2 stk alm: Hedeby-stil 70" ntn. 45#@28", Nydam-ish uten sidenocker: 73" ntn 40#@28"
En stk elb 73" ntn 40#@28":
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: HEO-buer

Legg inn av Jæger »

Inspirerende arbeid, HEO.
Er det en utbedring av stygg kvist eller kompresjonsmerker på den Nydaminspirerte buen?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: HEO-buer

Legg inn av HEO »

Varmebehandling og strekk i feil rekkefølge. På Barlind går det greit å varmebehandle(tørrvarme) og rette ut buken samtidig. Er en stund siden jeg sist jobbet med alm. Den pleier jeg å legge i litt spenn før jeg varmebehandler. Hvis man gjør motsatt, har fibrene i buken lett for å ryke, som i dette tilfellet.
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: HEO-buer

Legg inn av Jæger »

Det var oppklarende. Fin fiks, ihvertfall :-)

Sent fra min F3111 via Tapatalk

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: HEO-buer

Legg inn av HEO »

Hegg og slåpetorn
Har begynt å forme på hegg-emnene, og fått inn en stk slåpetorn med ca 8 cm i diameter.
Det første heggemnet fikk tørke først litt sakte i kaldt verksted, så et par uker på varmt baderomsgulv. Ingen sprekker. Så nå er nytt heggemne dratt inn på badet. Slåpetornen skal jeg ikke røre på en stund. Tar ikke sjanse på noe hurtigtørk her. Såpass ok emne! Hegg- emnene skal forøvrig bli til buer som skal brukes til lengdeskyting, muligens også slåpetornen,
Hvis noen av dere er glad i å fjerne bark fra tørr ved, kan jeg anbefale Hegg! :evil: :evil: NOT!
Bilde

Bilde
"For veik, for veik er kongens bue."
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: HEO-buer

Legg inn av Harald »

Hoysann, får prøve å flå heggekjeppene mine med en gang da kanskje. Tørker vel muligens bedre uten bark også?
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: HEO-buer

Legg inn av HEO »

Har du klyvd dem? Du kan jo prøve å ta av bark på en av de, og la noe være på og se om det er stor forskjell.
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: HEO-buer

Legg inn av Jæger »

Fine pinner. Kjekt å vite med heggbarken. Jeg har kun et puslete emne men fikk heldigvis skrelt det i fersk tilstand :)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar