Varmebøying av barlind

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1534
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Varmebøying av barlind

Legg inn av Christian » 04 aug 2014, 23:59

Er det noen som har erfaring med varmebøying av barlind? Jeg har et lite prosjekt gående med kjerneved og sener, men uansett hvor mye jeg damper og bøyer saken så holder den bare såvidt en tomme når jeg tar den av formen...
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!

nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3016
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Varmebøying av barlind

Legg inn av nidrinr » 05 aug 2014, 00:06

La den tørke i forma 3-4 dager, så bruker du god avstand og god tid med varme mens den er i forma

Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1318
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Varmebøying av barlind

Legg inn av dagsunde » 05 aug 2014, 08:46

Jeg bøyde ut en sideveis bend i stokken jeg kjøpte på Skurven, og den ble snorrett etterpå.

Jeg regner 1/2 time +++ pr.tomme tykkelse når jeg damper. etter dette har jeg max 30 sekunder på
å få låst den.

Viktig: Jeg Overbøyer alltid 10-15%, da den alltid vil rette seg litt når man tar den ut av forma.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3642
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Varmebøying av barlind

Legg inn av Kviljo » 05 aug 2014, 10:45

Hva slags bøy er det? Rekurvebøy eller bare retting av vridning?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri

Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1534
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Varmebøying av barlind

Legg inn av Christian » 05 aug 2014, 22:35

Medbøy + motbøy :wink:
Detta er et skikkelig langtidsprosjekt...
Jeg grovforma en kjerne av barlind kjerneved til en NA senebacka sak for noen år siden, mener jeg spente den opp med rundt 4" men fikk ikke mer enn en skarve tomme utslag når jeg tok den av formen... Den gangen brukte jeg varmluftspistol og tvinger.
Jeg retta ut et par emner av alm for noen dager siden, og det var jo bare å holde de over kjelen for så å spenne de over kneet :roll: Siden det var så enkelt, dro jeg fram indianeren fra den støvete haugen av halvferdige emner og la den over kjelen for en god damping.
Den bøyde seg som ei velvillig lakrislisse, men når jeg slapp opp igjen forsvant tilogmed den skarve tommen fra forrige bøying :?

Alm og Ask er ihvertfall enklere å forme med varme enn barlind :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!

Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1534
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Sv: Varmebøying av barlind

Legg inn av Christian » 05 aug 2014, 22:40

Tuppene VAR på andre siden av grepet FØR jeg begynte å bøye de igjen...

Bilde
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3642
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Varmebøying av barlind

Legg inn av Kviljo » 05 aug 2014, 23:29

Trolig må den bøyes mer i motbøy for at formen skal sitte. Det at barlind er ekstra elastisk hjelper jo heller ikke. :wink: Tynne emner må bøyes lengre for å holde på formen enn tykkere. Om dimensjonene ikke er langt fra hva de vil være i ferdig bue, så kan den nok bøyes ganske mye forover. Sørg eventuelt for at kvister/fibersvingninger på buken er formet slik at de ikke blir et problem når de blir satt under strekk. Det kan også hjelpe å øke fuktighetsinnholdet i emnet før du koker/damper.

Artig bueprosjekt!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri

Svar