Palans buer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Palan
Nybegynner
Innlegg: 2
Registrert: 10 feb 2014, 11:24
Bosted: Skien

Palans buer

Legg inn av Palan »

Hei

Jeg har lenge vært interresert i buer, og har lest mye her på forumet.

I vinter fikk jeg endelig somlet meg til å felle en ask, og har splittet og tørket den. I tillegg har jeg som smått fått begynt på en flatbue. Men som nybegynner har jeg en del spørsmål, og jeg kommer også til å trenge noen tips om tiller etterhvert.

Først: kan man bruke mønsteret årringene danner på buksiden av buen for å få tykkelses-profil riktig? På emner fra splittet stokk vil jo årringene danne V og A former på buksiden. Omtrent som vist under. (nock-grep-nock ovenfra og ned, sett fra buksiden)
A
| |
|A|
| |
| |
|V|
| |
V

Eller må man kun se på hvordan buen bøyer og hvor langt tuppene går ned på hver side?

Skal se om jeg ikke kan legge inn noen bilder etterhvert. Neste spørsmål blir angående naturlig reflex og tiller.

Thomas
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Palans buer

Legg inn av Allan »

Hei du! Jeg har lest et sted at det er noen som ser på nevnte mønster på buken, men jeg tenker som så at det har begrensa informasjon om faktisk tjukkelse. Et tenkt tre med pergekt sylindrisk stamme (som altså ikke er tjukkest ved rotenden) og er helt uten kvist etc ville hatt et symmetrisk mønster som du beskriver. Slike trær har jeg dessverre ikke sett, sjøl ikke ask som jo ofte har rettere stamme enn f. Eks alm, men de er alltid avsmalnende. Hvis emnet ditt rr noenlunde rett er det ikke så vanskelig å vurdere tjukkelsen utover lemmene, hvis det har litt karakter kan det vøre nyttig å ta mål med skyvelære og sammenligne lemmene. Det er for øvrig moro og nyttig med bilder, så legg ut noen av den uferdige bua, så har forumfolket litt å diskutere. Og lykke til!
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Palans buer

Legg inn av Bowman »

Velkommen på forumet. Her er det uhøytidelig og takhøyde over 2.4 meter. Mitt råd til deg er å prøve deg frem, men ikke gjør dette mer komplisert enn det er med masse matematiske beregninger og teorier. Når du lager bue med liggende årringer så skal du bare beholde en sammenhengende årring som rygg, redusere treverk i buken og få den til å bøye noenlunde likt på begge sider. Definer hva som er midten og hvor pila skal ligge. Grepet kommer da av seg selv. Begynn å jobb med tiller og les alt som finnes her på forumet. Lykke til og spør og grav så mye du orker.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar