Hudlim til bueprosjekt Nå oppdatert med ødeleggende bøyetest

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Hudlim til bueprosjekt Nå oppdatert med ødeleggende bøyetest

Legg inn av Sturlabuer »

Jeg har noe kaninskinnlim fra Kremer som jeg har brukt med hell til mange prosjekter, men ikke til buer.
Noen her som har noe erfaring med det? Eller bør jeg kjøpe hudlim fra Tradbow Ola?
Og ja, jeg satser på å lime sammen litt tre, horn og sener, om det blir noe ut av det en gang er en annen sak.

Lars
Sist redigert av Sturlabuer den 04 jun 2014, 19:27, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hudlim til bueprosjekt

Legg inn av Kviljo »

Du kan fint bruke kaninskinn-lim. Det er litt mer fett i det enn vanlig hudlim. Det gjør det litt mer elastisk, men vedheften kan være litt dårligere sies det.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Hudlim til bueprosjekt

Legg inn av Sturlabuer »

Jeg tror jeg lager noen testbiter og limer sammen, så får jeg se hvor og hva som ryker først.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hudlim til bueprosjekt

Legg inn av Lurz »

treet bør ryke 8)
(Har også hørt om at kaninlim skal være litt (for) fett)
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Hudlim til bueprosjekt Nå oppdatert med ødeleggende bøye

Legg inn av Sturlabuer »

Testen er nå gjennomført. Limet holdt!
Jeg limte sammen tre plater av bjerk, plomme og horn, i den rekkefølgen, med kaninlimet.
Platene var pusset jamne med middels grovt sandpapir. Hornplaten og plommetreet ble ripet litt opp i kryss med en sag, ikke noe matchende riller her.
Platene ble påført 5 lag med lim fra tynt til tykt med tørking i mellom. Lunket opp platene litt før de fikk siste lag med lim og satt i press i en skrustikke med litt ujamt trykk. Lot det sitte et par dager før jeg løsnet dem og fylte glipper med mer lim. Har forsøkt å ikke være altfor fettete på fingrene under arbeidet. Dette har så fått tørke 5 dager.
Satte biten i skrustikka i dag og knakk til. 8mm tykk og 15cm lang. Den fikk medbøy før jeg knakk den helt. Hornet delaminerte først, før treet knakk.
Hornet var en restbit med fibre på skrå.
En annen lærdom var; ikke forsøk å true hornet til å ta en annen form enn det det har. Med det samme du lunker på det igjen finner det øyeblikkelig tilbake til sin
gamle form.
Svar