Råhud...

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
africanbows
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 05 feb 2012, 21:59
Bosted: trondheim

Råhud...

Legg inn av africanbows »

Var nettopp å sjekket prisen for en kvadrat meter råhud.. til den nette pris 2250 kroner.. Hmmm. Det e ailllt førr dyrt. Fann ut at det derre hundan legg å kneg på også e råhud som er knyttet sammen som et bein. Kun 45 kroner for et slik stykke. La det i vann over natta og vips hadd æ nok råhud til buebacking. Ulempen med denne dype råhud er at den er noe ujevn i tykkelse, men det er bare å la den tørke et par timer for så å skrape den med noe skarpt slik at du får jevn tykkelse. Hvis råhud er det samme uansett, har jo dyrebutikkene noe som heter Okse kuk!! Den er lang som f. :lol: :lol: Man kan alltids bruke en slik, men der gikk det over min grense. Uansett, råhud er bra for backing av buer. Når det tørker er den lett å pusse fin, slik at den glir godt med linjene i buen under. Dessuten er denne råhuden svært egnet til å lage strimler som kan brukes til surreforsterkninger på asiatiske ridebuer. Anbefales. (regner med at det er noen her som har prøvd råhud, men følte at tipset var likevel på sin plass å nevne) Altså, kjøp råhud på dyrefor foretninger...
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1855
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Råhud...

Legg inn av Lurz »

Alternativt steinbit. Spør på fiskebutikken om de kan spare på et skinn når de lager fileter......
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
africanbows
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 05 feb 2012, 21:59
Bosted: trondheim

Re: Råhud...

Legg inn av africanbows »

I den sammenheng går vel også lakseskinnet også bra som backing.. Silver salmon bowhunter blir vel en sånn bue da kalt :D Får vel spare på skinnet te neste jul...
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Råhud...

Legg inn av Are »

God råhud til anstendig pris kan kjøpes fra Granberg garverier. De kommer frosne i posten og må strekkes og skrapes rene. Men det er en mye finere kvalitet enn tyggebein.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Råhud...

Legg inn av Hardwood »

Godt tips, Are. Har du anelse om ca pris ? Jeg kjøpte et såkalt trommeskinn der en gang, det var geitehud. Kom i frossen tilstand. Tror det kostet en 300 - 400. Dette skinnet bruker jeg til "pergament"- fjæring på lengdepiler.
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Råhud...

Legg inn av Oddbjørn »

Læderiet Danmark. Pergament kalveskinn 12 kvadratfot kr 525. Samme i geit 9 kf kr 400. Oddbjørn.( jævla råskinn)
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Råhud...

Legg inn av Bowman »

He he.....Jeg kjøpte to jævla råskinn fra 3rivers archery. Jeg klipte de i to og da fikk jeg 4 litt mindre småjævla råskinn og det holdt til å redde to langbuer som dessverre hadde fått litt feil vinkel m.h.t til årringene på rygglaminatene sine. Det gikk bra. Men hvis man trenger å backe 100 buer så kan man jo kjøpe en sværing.

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Råhud...

Legg inn av Hardwood »

Egentlig er dette for galt, karer. Her bor vi i hjorteland og elgland og så kjøper vi råskinn fra danmark eller usa....nei, nå har jeg bestemt meg: jeg skal alliere meg med noen av mine hjortejagende kompiser og få tak i hjorteskinn. Må vel være grei skuring å lage til ? Noen som vet hvordan ? Jeg kjenner til to metoder for avhåring : legge i vann til hårsekkene surner og slipper håra, eller luting med aske og deretter avluting med eddikvann. Hva tror dere ?
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Råhud...

Legg inn av Jacob97 »

Leste et sted om en som spente opp skinnet, skrapte av hårene og lot det tørke en liten stund. Noen som vet om det funker?
Brukeravatar
africanbows
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 05 feb 2012, 21:59
Bosted: trondheim

Re: Råhud...

Legg inn av africanbows »

kjøpte for ei stund siden Reinskinn som ikke var garva.. kjøpt av Kapfjell slekta etter vårslakta.. De skinnan betalt æ kun 70 kroner for. Tok deretter det heim og spent det opp til tørking i ei uke i garasjen. Deretter skrapa æ det reint for kjøttslingsler og lignende. Siste økt i prosessen var å legge det ned i frysern for å drepe mikrobakterier. Disse skinnene funket fint som liggeunderlag lenge. Det jeg ikke den gang tenkte på,men som ja høres logisk ut er at om du legger det lenge i fryseren (ei uke) vil hårene trolig bare ramle av ved risting og litt skraping. Jeg så mot slutten av min bruksperiode med disse skinnene at det kom store biter fram med skinn uten hår, men tenkte den gangen på at de var på vei til å gå heden. Idag har jeg kommet til å skrapt siste del av hår som flasset av lett som bare det og brukt det til noe helt annet enn liggeunderlag. :D :D
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Råhud...

Legg inn av Hardwood »

Jacob, det er slik man må gjøre det uansett. Men hårene vil ikke løsne hvis ikke man gjør noe med skinnet først. Legger man skinnet i bekken noen dager, vil hårsekkene begynne å råtne slik at man da kan spenne opp skinnet og skrape hårene av. Denne metoden har jeg brukt flere ganger, og læret tar ikke skade av det så lenge man tar opp skinnet tidsnok. Lutingen er jeg mer usikker på, spørsmålet er om den prosessen svekker læret på noen måte. Ulempen med den førstnevnte metoden er at læret vil lukte litt vondt, men det er mulig at man kan redusere lukten med zalo antibakteriell og grundig skylling.

africanbows: frysing fungerer ikke til avhåring. Alle skinn fra hjortedyr vil røyte hvis huden kun er tørket uten garving, spesielt hvis de blir utsatt for bruk. Garving derimot vil konservere hårsekkene og læret kan mykgjøres, slik at det tåler temmelig hard bruk.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Råhud...

Legg inn av Are »

Kjørv på Hardwood. Hjort råhud høres ut som et fint prosjekt. Personlig ville jeg heller brukt edikk framfor zalo til bakteriedreping. Eddik er en glimrende bakteriedreper og lett å bli kvitt.

Fordelen med små dyr er tynn hud. Tjukk hud er bare dødvekt som nedsetter byens effektivitet. Ikke vet jeg om det har noe å si, men geit er et av de sterkeste skinnene som er i kommersielt salg. Kalv er blandt de svake. Som en skinnforedragsholder i min utdanning sa: skal du kjøre motorsykkel skal du sørge for at drakta di er av geit og ikke svin eller kalv. Da holder drakta di til å trille sykkelen.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Skaukraft
Mester
Innlegg: 169
Registrert: 17 jun 2012, 22:15
Bosted: Eidsvoll
Sted: I snikkarboda.

Re: Råhud...

Legg inn av Skaukraft »

Masse DUI/tutorials på nettet rundt råhud.
Denne er ganske grei å følge: http://www.aaanativearts.com/art-crafts ... whide.html
Ellers er det mange med mye kunskap om dette både på PaleoPlanet og Bushcraft USA.
Våpni sine
skal mann på vollen
ikkje gange eit fet ifrå.
Uvisst er å vita
når på vegom ute
det spyrjast kann etter spjot.
Brukeravatar
africanbows
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 05 feb 2012, 21:59
Bosted: trondheim

Re: Råhud...

Legg inn av africanbows »

Ja jeg ser den...Tror jeg vil forholde meg mest til de Elgjeger gruppene jeg kjenner for framtidig materialer til backing. I fjor fikk vi tre søppelsekker med knehaser fra skutt Elg. Deretter e det bare å ta fram kniven og få fram de store senene i leggen. Vaske dem i Zalo og spenne de opp en måneds tid før de taes i bruk.. Trur nok jeg in the end foretrekker sener framfor råhud. :P
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Råhud...

Legg inn av Hardwood »

Der er vi enige, africanbows 8)
Skaukraft, takk for den linken ! Supert. Metoden deres er rett og slett luting, avskraping av hår og til slutt avluting med bakepulver. Coooool :D
Svar