Africanbows sine ting og tang

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Africanbows sine ting og tang

Legg inn av nidrinr »

Syrin er utrolig bra. Det er tungt, så husk at du må bruke det omtrent som osage. Mye tynnere tupper enn du trur. Ellers er tørkeprosessen ikke mer hokus pokus enn å lime endene og lage noen steder uten bark så det "puster". Syrin er som oftest såpass tynne stokker (opp til 8-10cm dia) at det ikke er for mye trøbbel å tørke det.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Africanbows sine ting og tang

Legg inn av Bowman »

Spør Daniel. Han har lagd buer av alt mulig ,-tror jeg. Jeg har også et emne i hegg liggende til tørk. Det er så godt som kvistfritt og tilnærmet rett. Ser ut som jeg får til en fin refleks i tørkeperioden. Spent på denne. Amerikanerne på Primitive archer lager buer av "Hackberry" og de skryter fælt av det. Det er vel hegg. Kanskje ikke akkurat den samme heggen som her men det vet jeg ingenting om.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
africanbows
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 05 feb 2012, 21:59
Bosted: trondheim

Re: Africanbows sine ting og tang

Legg inn av africanbows »

Har faktisk et Osage emne jeg driver å filer på akkurat nå fortiden. Er det så at den lyseste delen av treet bør fjernes? Den har også dessverre noen sprekker på langs i lemmene. Jeg hadde håpet å steame den i en enkel reflex/deflex fasong som en enkel indiansk ridebue. Jeg vet at Osage er lett å forme, men er litt usikker på om den trengs å backes med tanke på disse sprekkene. Skal se om jeg får lagt ut et bilde asap...
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Africanbows sine ting og tang

Legg inn av Hardwood »

Det er best å fjerne yteveden på Osage. Har du flaks, går ikke sprekkene mye lenger inn enn yteveden. Ellers bør det gå greit hvis sprekkene ikke er veldig store, du kan jo ta lim i og surre det hele. Lengdebuen til min eldste sønn er av osage med sprekker, gikk helt fint.
Brukeravatar
africanbows
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 05 feb 2012, 21:59
Bosted: trondheim

Re: Africanbows sine ting og tang

Legg inn av africanbows »

Takker. Blir det krise for det bli en snake bue med enten skinn fra 3 rivers eller et dameskjerf fra Cubus.. :D Har dekket en selfbow i Hassel som først ble senebacket med et slikt rattlesnake imitasjon. Ser helt likt som en snakebue.. Ære være kreativiteten.. :lol: :lol:
Svar