Hjelp til rytterbue.

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Stronen
Nybegynner
Innlegg: 25
Registrert: 16 mar 2014, 22:05
Bosted: Hvaler
Sted: Hvaler
Kontakt:

Re: Hjelp til rytterbue.

Legg inn av Stronen »

Nyttig info det om ørene. Skal se om jeg kan få tak i et annet treslag.
Når det gjelder laminatet så tenkte jeg vel egentlig på 2 stk tynnere, a' rundt 3 mm.
Vet ikke om en på 6-7 mm kan bli lei å få til å følge jiggen uten å ryke? Ikke vet jeg, er vel bare å prøve....hehehe.
På håndtaket tenker jeg å lime og surre en formskåret kloss både på buk og rygg. På ryggen bør den vel gå nesten fra deflex til deflex for å få et håndtak som ikke bøyer.
Som du nener så er ikke jiggen helt 100%. Har skåret noen remser med ullpapp som jeg legger i bunn, takker for tipset ( det også)
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hjelp til rytterbue.

Legg inn av Hardwood »

Det du beskriver høres faktisk ut som et slags power lam, det vil sikkert funke. Når det gjelder laminatet, så blir nok 6-7 mm lott grovt til formen kanskje. Gå for to laminater på maks 3 mm hver. Husk at du må ta tykkelsen på glassfiberen med i beregningen. Buen kan fort bli for kraftig ! For hver limfuge øker styrken på buen, i forhold til tykkelsen på buelemmene. Altså hvis du lager to helt like buer av samme materiale, men den ene har feks to laminater og den andre tre, vil den sistnevnte bli kraftigst, selv om totaltykkelsen på lemmene er den samme. Så sammenligninger med heltrebuer er vanskelig. En 30 punds holmegård kan feks være ca 12 mm tykk midtlems, men en Howard Hill(som i prinsippet er ganske lik holmegård) vil bare være ca 8 mm tykk fordi den har minst 3 lag.
Stronen
Nybegynner
Innlegg: 25
Registrert: 16 mar 2014, 22:05
Bosted: Hvaler
Sted: Hvaler
Kontakt:

Re: Hjelp til rytterbue.

Legg inn av Stronen »

Ok, satser vel da på 2 ganger 3mm.
Har avtalt med naboen å kjøre eika i tykkelsehøvelen hans i morra.
Venter spent på å få se resultatet ut av jiggen.
Ser at clas ohson har en liten avretter/tykkelsehøvel (cotech) for hobbybruk til 2500.-
Lurer på om jeg skal investere i en, er ikke glad i å være avhengig av andre. Skal helst ha gjort ting i går når en går igang med noe. Noen her som har testet den tru?
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hjelp til rytterbue.

Legg inn av Hardwood »

Skjønner godt den tankegangen ! Jeg kjenner en som har en slik høvel, og han er i alle fall fornøyd. Uansett bør man gå over laminatene for hånd etterpå, med sikling og sandpapir, for å få vekk ørsmå ujevnheter.
Stronen
Nybegynner
Innlegg: 25
Registrert: 16 mar 2014, 22:05
Bosted: Hvaler
Sted: Hvaler
Kontakt:

Re: Hjelp til rytterbue.

Legg inn av Stronen »

Hmm.... Ja, og hva nå?
Synes formen på buen blir veldig bra, kjempefornøyd!
Teknisk sett så må det et par tvinger til på kurven ved tuppene, har fått en liten luftblære der.
Det skjer ved neste runde. Får prøve å se åssen det går.
En annen ting, trenger vel egentlig ikke siyah'er her?
Smale inn på grep og tupper og sette på streng?
Virker som det er pund nok i massevis.
Vedlegg
image.jpg
(64.35 kiB) Lastet ned 4787 ganger
Brukeravatar
africanbows
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 05 feb 2012, 21:59
Bosted: trondheim

Re: Hjelp til rytterbue.

Legg inn av africanbows »

Hvor lang blir den tilslutt fra nock til nock. De jeg har laget som ligner på denne fasongen har jeg limt inn riser med engang, med glasfiber foran og bak, samt laminater foran og bak. Alt i en prosess. Hvilket lim brukte du?
Brukeravatar
africanbows
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 05 feb 2012, 21:59
Bosted: trondheim

Re: Hjelp til rytterbue.

Legg inn av africanbows »

styr unna den dimensjons høvelen de har på clas Olson.. Mainnskit..Det store arbeidet med slike laminatbuer er forberedelsene av laminatene. Jeg har hyret en møbelsnekker i nærheten til å bistå meg i å få laminatene ned i 1 mm tykk. Hvis man planlegger og ser for seg en produksjon på eksempel 10 buer (jeg gjør) lar jeg snekkern kappe ailt i en smell. Deretter tar jeg dem hjem og kjører dem over slipebandet. Her trenger man ikke de helt store slipmaskinene. En enkel maskin som man setter i en trejig holder i massevis. Sjekk Youtube angående hjemmelagde anretninger for slipemaskiner. Mye bra tips å få! Til kjerne laminat bruker actionbamboo. Jeg bestilte fra hardwood Oslo ei plate med 3 mm tykk vertikal tonkin bamboo plate. Den er 1,20/2,40. Altså standard mål. Fikk dem til å dele den på langs i 30,00 cm bredder. Betalte 1300 den gangen. Fantastisk kjernelaminat. For å skille ulik pundstyrke blir også enklere. 1 lamell, pluss weeners og glasfiber ca 25 pund, 2 lameller pluss weeners og glassfiber omkring 35-38, 3 lameller 4o+, 4 eller 5 lameller - Tung bue!! Hvis du ønsker et billigere tips til actionbamboo finnes også det!!
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hjelp til rytterbue.

Legg inn av Hardwood »

Personlig mener jeg at hvis man bruker kjernelaminat pluss laminat i buk og rygg, er kjernelaminatet mindre viktig, siden dette ikke utfører særlig arbeid i buen. Men det du sier om riser, eller grepet, det tenkte jeg også her. Vi har vel ikke nevnt det på forhånd, Stronen, beklager dette. Det er så selvsagt når man er vant til det. Men det kan sikkert funke å lime grepstykket på i ettertid ! Jobben du har gjort ser meget bra ut ! Og nei, du trenger absolutt ikke siyahs. Men da blir det ikke en ungarsk rytterbue heller, men en....recurve ? Kjør på, ikke føl deg bundet av noen regler. Spennende innslag fra deg dette her ! Det er rent så jeg kjenner det begynner å krible litt i glassfibern igjen. :mrgreen:
Stronen
Nybegynner
Innlegg: 25
Registrert: 16 mar 2014, 22:05
Bosted: Hvaler
Sted: Hvaler
Kontakt:

Re: Hjelp til rytterbue.

Legg inn av Stronen »

Buen er med meterstokk lagt oppå 137 cm.
Tenkte ikke så langt at det var lurt med riser' i samme slengen. Skal finne en løsning på det.
Som tidligere sagt i denne tråden har jeg ingen anelse om hvordan det her skal bli en bue, må bare prøve seg frem.
Har med tidligere prosjekter erfart at første forsøk blir ofte en katastrofe.
Limet er noe jeg har fått av Ingis, Smooth-on. Han kjøpte det hos Tradbow. Det er litt tjukk konsistens på den.
Har tidligere jobbet en del med trebåter og der brukte jeg West system, den er mer flytende. Noen som har prøvd den her inne?
Hva var det som var galt med tykkelsehøvelen?
Når det gjelder båndsliperen så har jeg bare satt den i skrustikka. Bruker den ikke så mye.
Har kjøpt meg noen ruller med håndsmergel, funker som bare det og støver ikke så mye som en maskin. Ingis'n blir også glad da han hater elektrisk verktøy, hahaha.
Tips om billig plank er alltid positivt.
Når det gjelder grepet burde det vel gå fint å lime på det i ettertid?
Bare tenker høyt her nå, når man skjærer ut grepet på bandsaga får man et bit igjen. Hvis man bruker den som tvingekloss blir det jo et skikkelig og rett anlegg til tvinga?
Hvis dere mener at det kan gå galt, hva med surring?
Får holde seg til planen og montere på Siyahs, like greit å hive seg uti det. For å feste de, ser noen skjærer V-spor og surrer andre limer de bare fast (på flasken) og surrer.
Noen tips?
Dette er bare såå gøy!
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hjelp til rytterbue.

Legg inn av Hardwood »

Haha, nå er du en av oss Stronen....hekta ! Ja dette er gøy. Det finnes mange veier til målet. Så du spikker i lag med Ingis ? Artig, du får hilse !
Reststykket bør være ideelt til mothold ja. Surring funker også. Husk å pusse glassfiberen godt med mellomgrovt papir først og børste rent, før liming. Det bør helst ikke bli bøy helt inntil grepet. Jeg har prøvd smooth on, glimrende lim. Nå bruker jeg west system, glimrende det også. Fordelen med smooth on er at det er nettopp tykkere slik at det blir mindre søl. Ulempen er prisen. Mener jeg. Jeg ville brukt v-spleis på ørene. Mer, takk ! 8)
Stronen
Nybegynner
Innlegg: 25
Registrert: 16 mar 2014, 22:05
Bosted: Hvaler
Sted: Hvaler
Kontakt:

Re: Hjelp til rytterbue.

Legg inn av Stronen »

Joda, det er Ingis som har geleidet meg inn på denne stien her.
Vi har buemekking annenhver søndag. Det skjer i sløydsalen på skolen der han jobber, med kaffe og hjemmebakst er
dette virkelig en av høydepunktene. En skikkelig kosing det gett.
Har fri fra jobb idag så det blir snart en tur ut i garasjen for å se litt på grepet.
Irriterer meg litt den luftblæra, har mest lyst til å bare henge den på veggen å lage en ny.
Men.... tenke positivt. Det er et fint emne å finne ut av alle de raritetene som må til får å få i sammen en bue som ikke ser ut som en vandrestav.
På epoxy'n fra West system kan man bruke kost, men på Smooth-on må man bruke sparkel. For min del blir det gris uansett.
Når jeg skulle lime sammen min første bue sto jeg i garasjen og klødde meg i hue for å finne noe og dra ut limet med.
I hylla sto det en boks med plastikkniver, sånne du har med deg på picknik. De fungerer som bare det. Jeg bruker 2 stk, en til herder og en for å skuffe opp lim. Så bruker jeg den til å stryke ut limet, akkurat som å smøre smør på brødskiva. Du får sånne fine striper i limet som igjen gir tynne og jevne limfuger. Jo mindre lim jo bedre sies det.
Enig, det koster flesk.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hjelp til rytterbue.

Legg inn av Hardwood »

Det er ikke sikkert at blæra er noe problem. Hvor sitter den, er den stor ? Hvis den går helt ut til en av sidene på buen når du har saget ut bredden, kan du komme til og fylle den med tyntflytende epoxy, f.eks. Biltema sin lamineringsepoxy.
Stronen
Nybegynner
Innlegg: 25
Registrert: 16 mar 2014, 22:05
Bosted: Hvaler
Sted: Hvaler
Kontakt:

Re: Hjelp til rytterbue.

Legg inn av Stronen »

Har en på hver side ca 15 cm fra enden.
Har prøvd å fikse det.
Blanda smooth'n med litt Aceton som jeg fylte i ei sprøyte med sprøytespiss som jeg hadde liggende fra ungdomstida,
(Ehh.... altså brukt til modelfly)
Kjørte inn nåla og fikk fylt blæra, satt på et par tvinger. Får se i morra hvordan detta har gått. Får håpe limet herder med Aceton.
Brukeravatar
africanbows
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 05 feb 2012, 21:59
Bosted: trondheim

Re: Hjelp til rytterbue.

Legg inn av africanbows »

Jeg bruker West systemet. I tilleg har jeg kjøpt et pulver som skal blandes inn i dette epoxyet som gjør det så tykt man bare vil. Jeg gikk over fra smooth on til west system da det har større bruksmuligheter. Alt fra helt tynnflytenes til tjukk graut..(sparkel)
Når jeg refererte til weeners er disse ekstremt tynne. Like tjukke som et A4 ark. De regnes ikke som laminat slik kjerne laminatet gjør. her kan man jo også bruke farget stoff i utallige mønster hvis man vil... Nå er det jo ekstra stas å lage sine egne weeners, men de tar tid å lage. Har mange ganger beiset/dekorert rett på laminatene under glassfiberen. Fungerer godt det også. Det viktigste er at man har det gøy med sin hobby. Et tips eller et alternativ til skrutvinner er å bruke en såkalt bowraptor. Industri gladpack surret stramt 4 til 6 ganger på hvert område over det som skal limes sammen. Eller som jeg også noen ganger bruker, sykkelslanger.. My good de fungerer svært godt og er mye lettere å jobbe med enn skrutivnner. Det helt store er selvsagt å bruke lufttrykk, men da er laminat bygginga over i et annet nivå... Stå på!
Jeg ville klemt midtstykket/grepet fast med sykkelslanger. Da står du fritt til å forme fasong før du limer det på!!
Brukeravatar
africanbows
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 05 feb 2012, 21:59
Bosted: trondheim

Re: Hjelp til rytterbue.

Legg inn av africanbows »

Hardwood skrev:Personlig mener jeg at hvis man bruker kjernelaminat pluss laminat i buk og rygg, er kjernelaminatet mindre viktig, siden dette ikke utfører særlig arbeid i buen. Men det du sier om riser, eller grepet, det tenkte jeg også her. Vi har vel ikke nevnt det på forhånd, Stronen, beklager dette. Det er så selvsagt når man er vant til det. Men det kan sikkert funke å lime grepstykket på i ettertid ! Jobben du har gjort ser meget bra ut ! Og nei, du trenger absolutt ikke siyahs. Men da blir det ikke en ungarsk rytterbue heller, men en....recurve ? Kjør på, ikke føl deg bundet av noen regler. Spennende innslag fra deg dette her ! Det er rent så jeg kjenner det begynner å krible litt i glassfibern igjen. :mrgreen:
Hvis du er heldig kan du jo framtida bytte ut glassfiberen med eks laminater av Hassel. Et godt alternativ til glassfiberen som sikkerhet for knekk og brekk :D
Svar