Våpenkappløpet: krigsalong

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Våpenkappløpet: krigsalong

Legg inn av Allan »

Nytt prosjekt: da de to forrige langbuene mine er blitt litt lettere enn det jeg hadde tenkt, er det bare å begynne på ei ny:)
Denne gangen tenkte jeg at jeg skulle dokumentere prosessen noe grundigere, sånn at jeg kan gi meg sjøl et bedre grunnlag for å reflektere over arbeidet mitt. Og ikke minst kan det hende det gir muligheter for gode råd fra kompetansemiljøet her inne. Here we go!

Bilde
Man tager et lite almetre, ca 10cm Ø ved rotenden og kappet to meter og bittelitt langt. Dette ble felt i høst og har stått med barken på til nå. 10 minutter med en liten kniv, så er barken borte, men det meste av basten er på. Jeg velger vanligvis å bruke den sida med minst kvist og tull til rygg, sjøl om det av og til kan skape andre vansker.

Bilde
Så merker jeg av midten av stokken og setter en trek på tvers av ryggen for hver 10.cm. samtidig setter jeg et meke midt på hver av disse strekene. Her holder jeg øye med fibrene i basten sånn at jeg er sikker på at jeg tegner opp bua rundt samme "senter" av stokken hele vegen, og ikke begynner å gå på tvers av fibrene for mye. Legg forøvrig merke til kvistspira jeg har ringet rundt. Denne skal jeg ta med hel inntil videre.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Våpenkappløpet: krigsalong

Legg inn av Allan »

Bilde
Ved hjelp av en tabell med mål merker jeg av det som skal bli bredden på bua for hver 10. cm (takk til norwegianwarbows.com for mål:) ) Her har jeg brukt tabellen for 100- 130 pund.

Bilde
Når alle måla er på plass trekkker jeg linjer mellom dem og passer på å følge treets form så godt jeg kan. Linjene ligger nå sånn at de er litt utafor dimensjonene jeg vil ha på den ferdige bua. Deretter fjerner jeg det som er på utsida av linjene med ei lita øks.

Bilde

Så bruker jeg en høvel og tar ned det siste av ved inn til linjene. Så merker jeg av tjukkelsen på bua, samt en lite margin, på den eine sida og høvler meg ned til buken, evt etter å ha tatt det grøvste med øksa. Etter som treet er temmelig fuktig går det raskt å høvle det. Da er bua grovforma på en halvtimes tid 8-) !

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Våpenkappløpet: krigsalong

Legg inn av dagsunde »

vi liker byggalongs :)

må se å få ryddet litt Alm jeg også, før vårveden setter inn...
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Våpenkappløpet: krigsalong

Legg inn av Bowman »

Dette er bra Allan. Du er på sporet. Byggalongs er underholdende. Selv om vi repeterer hverandre så gjør ikke det noe. Bra. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Våpenkappløpet: krigsalong

Legg inn av nidrinr »

Ser ut som du er på god veg til ei bue som vil klare å få standardpila over 200 meter her 8)
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Våpenkappløpet: krigsalong

Legg inn av Allan »

Det er fint med litt oppmuntring! Jeg tenkte litt som så at det er jo det vi liker å gjøre på forumet, vise fram buer og dele tanker, og for å prøve å gjøre deg på en litt mer interessant måte enn jeg pleier tenkte jeg å gjøre en byggalong som tok med "alt", også de litt kjedeligere delene av prosessen. Samtidig så ser jeg at det er mye av arbeidet og vurderingene som blir gjort undervegs som blir en del av ei rutine når en får litt erfaring. Så det jeg prøver å vise er hvordan jeg pleier å gjøre dette, og samtidig tenke gjennom hva det er jeg egentlig gjør. Det er jo ikke sikker at vanene mine er gode vaner..

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Våpenkappløpet: krigsalong

Legg inn av Allan »

Bilde

Emnet er nå tørt utapå og larseg skrive på med blyant. Jeg merker av for hver 10. cm hva tjukkelsen skal være og trekker ei linje mellon disse, fortsatt etter den profilen ryggen har.
Som de ofte gjør når de grovformes i rå tilstand, pådrar emnet seg en del motbøy ettersom det tørker. Den kommer ikke delt jevnt utover, det ene lemmet ser ut til å få noe mer enn det andre, men all motbøy er god motbøy før bøyinga tar til, tenker jeg.
Når alt er merka av jobber jeg meg ned til linja med en liten høvel, det går enda an mens det er litt fuktighet i treet. Jeg passer hele tida på målene så jeg ikke tar for mye, helst lar jeg det bli 1/2 mm for mye fortsatt.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Våpenkappløpet: krigsalong

Legg inn av Bowman »

Flott Allan. Hvilken almetype er det? Er det den med innslag av gulfarge eller er det den litt mer bleke? Spent på resultatet. Ser at du også, som jeg har blitt inspirert av Nidrinr og Eirik. He he. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Våpenkappløpet: krigsalong

Legg inn av Allan »

Bowman: dette er nok den bleike typen..når jeg tenker meg om er det tre fargevariasjoner jeg har sett: den litt sitrongule fargen som kan finnes i noe av veden er en slags tilleggsfaktor trur jeg. Den opptrer så vidt jeg kan se oftest i de par yngste årringene, men mindre i den ytterste. Alm som har vokst nær vatn har lett for å være ganske brun, også i den veden som ikke er omdanna til kjerneved. Emnet i denne tråden er fra et veldrenert område. trærne var relativt rette, de er lyse i veden og har ikke et snev av kjerneved. Et almetre jeg felte omlag en kilometer derfra som har samme dimensjoner ved rota er krokete og inneholder drøyt halvparten kjerneved. Jeg holdt på å fyre med det i vinter fordi jeg ikke anså at det hadde form og masse til å bli bue, men nå som det er tørt har jeg begynt å grovforme det og, og veden er brunlig og steinhard. Det skal bli spennende å sammenligne opplevelsen av å skyte dem, og ikke minst ytelsen. Men det er helt klart en god del variasjon på alm, og jeg antar at det først og fremst er vokseplassen det kommer an på. Men om det er mulig å predikere ei bues ytelse utfra disse visuelle kriteriene er jeg ikke sikker på. Min opplevelse er vel i grunnen at den bleike alma er mjukere, eller litt lausere i veden (mangler godt adjektiv) enn den som er brunere.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Våpenkappløpet: krigsalong

Legg inn av Bowman »

Jeg har laget mange glimrende buer med den alma som har innslag av gult i veden. Jeg har imidlertid masse emner av den litt bleike som skal bli buer utover nå. Tror det blir bra. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Våpenkappløpet: krigsalong

Legg inn av Allan »

Den siste blinkbua mi som ble så vidt ferdig til NM er sånn lys alm, og den fungerer bra den, den har tålt sidenokker uten surring uten antydning til sprekk (men det kan være at det er jeg som er blitt flinkere til å file nokkene riktig). Den har også takla en litt skummel reparasjon der jeg fjerna en kvist og limte inn nytt tre. Ganske så bra tre, ja! I framtids skal jeg bore ut sånne kvister og lime inn en plugg før jeg begynner å bende bua...

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Våpenkappløpet: krigsalong

Legg inn av Allan »

Bilde
Etter hvert er nå emnet redusert til de målene tabellen for 100- 130# angir, pluss litt enkelte steder. Avrunding av hjørner og litt fjerning av bast fra ryggen er påbegynt. Rett under basten er treet syrlig gulfarga :-). Da er det bare å vente til treet er ordentlig tørt og begynne å bøye. På bildet: emnet, 88#, 72#, std. pil for størrelsesref.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Våpenkappløpet: krigsalong

Legg inn av torkis »

Detta ser bra ut :D
Det var på tide med en byggalong nå.
Jeg kjenner en som akkurat har begynt på sin første bue, han vil finne masse nyttig info her.

Og vi andre følger nøye med på hvordan du gjør det.
Som deg, bruker jeg også skyvelæret flittig. Det er det mest nyttige verktøyet jeg har.
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Våpenkappløpet: krigsalong

Legg inn av Allan »

Takk, Torkis, jeg prøver å beskrive det jeg gjør sånn at det kan være andre til nytte også..skyvelæret er veldig godt å ha til dette synes jeg óg, det lar en måle på en enkel og presis måte. Det er nok det verktøyet som letter prosessen mest. Jeg greide i kampens hete å gjøre emnet litt tynnere enn det som er meininga på ett sted . Da er det uvurderlig å få presis informasjon om hvordan dybde og bredde endrer seg langs bua cm for cm i dette orådet sånn at det går an å finne muligheter for å kompensere for slikt.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Våpenkappløpet: krigsalong

Legg inn av Hardwood »

Flott byggalong, vi trengte dette 8) Hvor kraftig vil du ha den ? Kjekt at du er gira på standardpilskyting !
Svar