Våpenkappløpet: krigsalong

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Våpenkappløpet: krigsalong

Legg inn av Allan »

Hm..tja hvor kraftig..? Jeg har jo ikke skutt regelmessig med noe tyngre enn ca 70# det siste året. Jeg merker at det likevel går bra å skyte omtrent 90# uten at det oppleves som en stor anstrengelse, så jeg tenker at minimum 100, kanskje 110# er innen rekkevidden av hva jeg kan skyte uten at det er veldig krevende med litt trening. Men jeg skal skyte mye mer med 72# og 88# først.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Våpenkappløpet: krigsalong

Legg inn av Hardwood »

Ikke verst ! Da kan det bli pene lengder med standardpil, ja. Har du vurdert å bli med på Lenger enn Laugen den 26. April ?
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Våpenkappløpet: krigsalong

Legg inn av Allan »

Det er fristende, men det spørs vel om tida strekker til...skytes det std.pil der óg?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Våpenkappløpet: krigsalong

Legg inn av Hardwood »

Selvsagt ! Det pleier å settes norgesrekord der. 8)
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Sv: Våpenkappløpet: krigsalong

Legg inn av Allan »

Etter en del retting med varmluftpistol for å få strengen sånn noenlunde i senter er bua nå stabil nok tross motbøyen til å begynne å bøye litt. Motbøyen i øvrelem gjør at det er litt vanskelig å tolke den, så jeg legger ved en liten snutt av den innledende bøyinga, er det noen som har innspill? http://youtu.be/Pm6UZrRaaqU

Sent fra min GT-I9100 via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Våpenkappløpet: krigsalong

Legg inn av nidrinr »

Trur jeg ville tatt litt mer på den sida til høgre på videon. Ser ut som begge sider har bra fordelt bøy, men at den til venstre er litt mjukere.
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Sv: Våpenkappløpet: krigsalong

Legg inn av Allan »

Bilde

Etter middelaldermoro i helga er jeg i topp buehumør, og siden rettinga endelig har gitt strengen et leie nær senter er det bare å legge siste hånd på verket. Her ved litt lav strengehøgde, ca 5 1/2". Jeg har nå dratt den til drøyt 20 tommer. Så langt målt til 72#@22" !!8-)

Sent fra min GT-I9100 via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Våpenkappløpet: krigsalong

Legg inn av nidrinr »

Perfekt! Da tipper jeg du har ei bue på +/- 150# når du er på fullt trekk. Gleder meg til å se mer av den her 8)
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Sv: Våpenkappløpet: krigsalong

Legg inn av Allan »

Bilde
Bilde
Bilde

Ja da begynner det å nærme ser ferdig bue her, etter litt forsiktig bøying med blokk og tau er jeg ganske fornøyd med hvordan bua bøyer. Den er fortsatt litt stiv i grepsområdet sjøl når vi passerer 30 tommer, så der må jeg ta litt. Den øvre tuppen ser stiv ut, men hvis en ser bildet av ustrenga bue kan en ane litt motbøy. Det som er bra er at den følger strengen lite, bare en medfødt medbøy i nedre lem har forværra seg noe, ellers veldig bra. Det som forundrer (og skuffer litt) er at jeg målte den på badevekta til skarve 94# @31". Dette er noe mindre enn jeg hadde håpet på, og jeg synes det er rart at den har tapt seg så mye gjennom prosessen. Jeg håper i grunnen at målemetoden gir dårlig data, men samtidig er jeg i stand til å trekke den uten for store anstrengelser, og det var temmelig varmt i dag, så det kan godt stemme. Håpet er da at den ikke går ned for mye innen grepet bøyer ordentlig..
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Våpenkappløpet: krigsalong

Legg inn av Hardwood »

Badevekter lyver ! :mrgreen: Tøff bue, ser ut til å bøye bra. Litt mer i grepet som du sier, så er du nok der. Men har du grilla buken enda ? Varmebehabdling øker pundstyrken med rundt 15 % , i følge mine egne erfaringer.
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Våpenkappløpet: krigsalong

Legg inn av Allan »

Takk, nei jeg har ikke grilla buken, jeg er litt bekymra for limet til hornnokkene hvis jeg griller nå (litt dårlig planlegging). Jeg er forsåvidt fornøyd med bua, utfordringen nå er egentlig å finne en litt mer presis måte å måle på, og vente på at bøndene fyrer opp treskerne bare åkeren blir skjær først.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Våpenkappløpet: krigsalong

Legg inn av Hardwood »

Skjønner ! Men jeg ville ikke bekymret meg for hornnokkene. Pakk dem inn i glava og alufolie, og grill så langt ut mot tuppene du kan uten å komme helt ut. Er ikke så farlig om de ytterste cm ikke er grilla.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Våpenkappløpet: krigsalong

Legg inn av nidrinr »

-Som Bjørnar sier, ikke bry deg om de ytterste 3-4cm. De trenger ikke varmes. Ellers er det så langt jeg ser bare en ørliten justering på midten som ska til. Jeg ville ikke tatt av mye. Husk at på varme fuktige dager som i dag, (tipper du har hatt omtrent samma været som ved Mjøsa med 27 grader, sol, regn, torvær og så fuktig luft at det ser ut som regnskog bortover åskammene), vil bua være slappere enn på en tørr og kald dag. Si du har ei bue på omtrent 100#@32" i dag, på en klar og kald dag kan samma bua fort øke til over 110#. Med varme er du fort over 120# på gode dager.

Buer som er avrmebehandla virker forresten å holde bedre på pundstyrka også.. Spesielt om buken har fått ei runde med kvaegugge.
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Våpenkappløpet: krigsalong

Legg inn av Allan »

Det har vøri utrulig varmt og luftfuktigheta er skyhøg, så det er klart det påvirker bua. I går grilla jeg ei bue som endte opp på 10-15# under målet, antakelig i sammenheng med en veldig strengefølge for å teste hvor tøft jeg skal svi og om det går bra med liming osv. Innen den hat venta ei uke på å få igjen noenlunde fuktinnhold bør jeg være ferdig med denne her. Jeg ser meg om etter noe kvae hvis jeg skal grille mer óg..
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Svar