Bue av selje

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Ingis
Mester
Innlegg: 677
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Bue av selje

Legg inn av Ingis »

Før jul var jeg og et par kamerater i skauen for å se etter emner. Ask og hassel var målet, men der i veikanten sto en fin rett selje og vi kunne ikke la være å sage den ned og ta den med hjem for videre "eksperiment". Ingen av oss hadde prøvd selje før, så vi tenkte vel at det får briste eller bære.
Baard (Tennefoss) var inspirert av høstens "Buemakerseminar" og tok jobben som buemaker. Resultatet ser ut til å ha blitt overraskene bra. Nydelig brungyllen kjerneved gir buen et vakkert utseende.
Buen er på ca. 45 pund og trekker svært lite etter strengen etter ca. 100 skudd. Spørsmålet er om den vil holde i fremtiden. Noen andre som har erfaring med selje?
Lysten til å finne flere emner er vekket hos oss alle.
Ja, jeg hører dere vil se bilder av vidunderet, men desverre er ikke min bildekompetanse der. Dere som skal på NM i Moss vi derimot få se den der, hvis den lever. :D
"Back to nature!"
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Bue av selje

Legg inn av dagsunde »

Glimrende... gleder meg til å se... bare en uke igjen nå...

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Bue av selje

Legg inn av Kviljo »

Artig :) Buekvalitet dreier seg nok like mye om hvor høy egenvekt emnet har, som hva slags art det er. - til en viss grad i alle fall.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Bue av selje

Legg inn av Bowman »

Høres spennende ut. Jeg tok med meg et seljeemne hjem fra skogen her i vinter jeg og. Den er grovformet og trenger litt mer tørketid. Tror Daniel har erfaring med selje. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Bue av selje

Legg inn av nidrinr »

Selje er faktisk ganske undervurdert. Det er utrolig godt å jobbe i, og fungerer helt supert om man bare lager den riktig. Ta gjerne med kjerneveden, jeg er ikke helt sikker på om den er noe sterkere enn ytterveden i kompresjon, men det kan virke sån. Kjerneveden har et eller anna ved seg som gjør at den er vanskelig å få til å råtne, så den inneholder uansett no hokus pokus som ytterveden ikke har. Selje gjør seg best som flatbue med avrunda rygg og flat buk. Du får mye igjen for å varmebehandle buken også. Selje er veldig mye sterkere i strekk enn i kompresjon, derfor hjelper alt som kan jevne ut den forskjellen.
Jeg har laga "barnelangbuer" i selje som har fungert bra også, men disse er for det meste under 30#. Som flatbue har jeg laga gode buer opp til 50-60#. Har ikke prøvd tyngre, men jeg regner med at den går helt fint å bruke selje opp til 70-90#.
Skal du lage krigsbuer til voksne anbefaler jeg ikke selje....
Svar