smalere rygg en buk til bjørkebue?

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
buebryter
Nybegynner
Innlegg: 26
Registrert: 14 aug 2012, 12:53
Bosted: sel

smalere rygg en buk til bjørkebue?

Legg inn av buebryter »

Jeg har hatt problemer mer kompresjonsmerker i bjørkebuene mine. Dette ser ut til att de kommer mer og mer jo tyngre trekk jeg får.Hjelp?
:roll:
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: smalere rygg en buk til bjørkebue?

Legg inn av Hardwood »

Ikke uvanlig på bjørk. Det hjelper mye å varmebehandle buken, har du gjort det ? Ellers så kan "trapping" av ryggen, som du nevner være en hjelp. Men jeg tror den beste løsningen er å lage bjørkebuer litt lenger og breiere enn vanlig. Da blir tykkelsen mindre, og da tåler den å bøyes lenger før den får kompresjonsskader.
buebryter
Nybegynner
Innlegg: 26
Registrert: 14 aug 2012, 12:53
Bosted: sel

Re: smalere rygg en buk til bjørkebue?

Legg inn av buebryter »

hvor mange pund tåler forresten bjørk?
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: smalere rygg en buk til bjørkebue?

Legg inn av Hardwood »

Det er nok ikke så enkelt: det kommer helt an på hvordan du lager buen. I prinsippet kan man lage så tung bue man vil, av de fleste treslag. man lager bare buen lenger og bredere.
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: smalere rygg en buk til bjørkebue?

Legg inn av Oddbjørn »

Som Hardwood sier og jeg lager ikke buken helt flat, men en lille smule buet, konveks. Hvis buken er helt flat er det lett å få et litt bredt (trappetrinn) mellom årringene. Dette gjelder spesiellt for treslag som alm, ask, da det ved bruk av sikling er lett å skrape litt dypere i den løse vårveden. Får man dette kan man bruke ei fil litt på langs eller pusse med en hard pussekloss for å få vekk trappetrinnet, eller bruke siklingen litt diagonalt. Dette gjelder da stort sett buer hvor barksiden er rygg. :D
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: smalere rygg en buk til bjørkebue?

Legg inn av Hardwood »

Flott, Oddbjørn. Det trikset glemte jeg å nevne. Å lage buken konkav mener jeg er en undervurdert teknikk. Jeg gjorde det på min første flightbue som jeg skjøt over 300 m med. (hickory fra deg) Den fulgte da ikke strengen mer enn 1 cm enda den ikke var varmebehandlet. Det samme gjorde Magne på "Kveita", en 100 punds flatbue i middelmådig ask. Den følger heller ikke strengen noe særlig. Begge disse buene er veldig breie ( 7 og 9 cm) og det er nok viktigere å lage buken konkav jo breiere buen er.
Da har du det; lag bjørkebuen et par tommer lenger, noen cm breiere, lag buken konkav og varmebehandle.
Sist redigert av Hardwood den 08 jan 2014, 22:33, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: smalere rygg en buk til bjørkebue?

Legg inn av Kviljo »

Hardwood, du blander konveks og konkav :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: smalere rygg en buk til bjørkebue?

Legg inn av Hardwood »

Ops....du har rett :oops: Rettes straks ! Takk for det! Ser at jeg har skrevet konveks en gang, og konkav to ganger. En liten trøst er det nå, at Oddbjørn også har rotet litt med begrepene :mrgreen:
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: smalere rygg en buk til bjørkebue?

Legg inn av Hardwood »

Sånn !
2010%2009%2004_0430.JPG
(74.9 kiB) Lastet ned 2759 ganger
Svar