tiller

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
nes
Master bowyer
Innlegg: 130
Registrert: 23 des 2011, 23:50
Bosted: tysvaer

tiller

Legg inn av nes »

Eliptisk tiller og sirkelrund tiller:

Dette er min oppfatning av tiller, men jeg er veldig usikker på om jeg har forstått dette riktig?? :)

En flatbue skal vel ha lemmer som bøyer sirkelrundt med et stivt grepsparti.
En langbue kan bøye eliptitisk og bøyer også i grepet.
krigsbuer bøyer sirkelrundt og bøyer også i grepet.
Eller er det slik at når jeg synes den bøyer jevnt og bra uavhengig av om det er sirkelrundt eller eliptisk, er det en bra tiller?
Fint om noen kan rette på min oppfatning av hvordan tillerere de forskjellige buene.

-Usikker Nes:)
- Jan Egil
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: tiller

Legg inn av Kviljo »

Det er et direkte forhold mellom buelemmenes tykkelse og hvor mye de kan bøye. Dermed er det også et visst forhold mellom mengde bøy og bredde på lemmene. For at en bue skal ha god tiller må den bøye jevnt og ha en riktig form på bøyen.

Krigsbuene bøyer mer sirkelrundt enn de senere sportsbuene fra 1700-tallet og opp, men de skal likevel bøye mer i tuppene enn midt på, siden tuppene er tynnere enn midten.

Grunnen til at krigsbuene bøyer rundere enn sportsbuene er kanskje at de skaut forholdsmessig sett tyngre piler.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: tiller

Legg inn av nidrinr »

Ut fra min erfaring er det "krypende" tiller som er mest effektivt for i alle fall krigsbuer. Med krypende tiller mener jeg at det første som bøyer er tuppene, og så bøyer bua mer og mer innover mot midten etterhvert som man trekker lenger. På fullt trekk er bua som del av en sirkel. Det er kun på de siste 3-4" av trekket man kjenner at grepet starter å bøye. Det krever en del prik å få denne tillern perfekt, og man må orke å bruke lang tid på den siste delen av tillerprosessen. Bua vil skyte bra sjøl om den går mer direkte opp i "ferdig fulltrekktiller" også, men alle de buene jeg har som går lengst har denne "krypende" tillern.

Jeg kunne sikkert forklart dette bedre, men håper du skjønner hva jeg mener..
nes
Master bowyer
Innlegg: 130
Registrert: 23 des 2011, 23:50
Bosted: tysvaer

Re: tiller

Legg inn av nes »

Kviljo skrev:Grunnen til at krigsbuene bøyer rundere enn sportsbuene er kanskje at de skaut forholdsmessig sett tyngre piler.
hvis jeg skjønner det riktig da: fordi krigsbuene skjøt tyngre piler har de også stivere tupper og dermed litt mindre bøy i tuppene enn en sportsbue som skyter lettere piler og kan ha slankere tupper, og denne vil da bøye mer eliptisk?
på en flatbue vil tilleren da avhenge av hvor kraftige buelemmene er i tuppen i forhold til lenger inne.
Vil da en langbue som brukes til vanlige blinkpiler (ca30gram)være mest effektiv med eliptisk tiller men at den er litt stiv de ytterste 10 cm av tuppen?
Dette er kanskje spørsmål jeg burde stilt for 2 år siden da jeg starta med dette her:)
nidrinr skrev: "krypende" tillern.

Jeg kunne sikkert forklart dette bedre, men håper du skjønner hva jeg mener..
jeg skjønner hva du mener med krypende tiller. kan til og med hende jeg får det til en dag:) Må bare øve litt mer først......

Dette vil nok sitte bedre etter hvert som jeg får lagd flere buer. strengefølgen er vel kanskje en indikator på om tilleren er riktig i forhold til bredde / tykkelse.
takk for hjelpen
- Jan Egil
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: tiller

Legg inn av Kviljo »

En langbue som bøyer eliptisk vil være mer effektiv med lette piler. Det, og at en langbue med eliptisk bøy vil riste mindre i hånda, er nok grunnen til at sportslangbuene har mest bøy midt på lemmene. De ytterste 10cm vil i en vanlig bue alltid være understresset, så jeg ser ikke noen grunn til å prøve å gjøre de intensjonelt stivere enn resten - med mindre man ønsker ekstra solide tupper.

Spør du meg er "krypende tiller" noe som kommer automatisk på lange langbuer om man lager buen slik at nær sagt alt materialet i buen stresses likt på fullt trekk. Det er den varierende strengevinkelen som gjør at den oppspente buen er mest stresset fra midten av lemmene og utover, mens den samme buen gradvis blir mer stresset innover mot midten når den trekkes opp. Dette er jo noe som skjer med alle buer, men det er mest synlig på buer som enten er veldig lange eller har lav strengehøyde.

En optimalt stresset langbue bør følge strengen mer i tuppene enn på midten, men skal man lage en stor langbue som skal trives med å være oppstrenget en stund er det bedre å la den følge strengen nesten helt jevnt i hele lengden.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: tiller

Legg inn av Bowman »

Flott tråd du har startet Nes. Her har jeg mye å lære også. Hvor kommer begrepet krypende tiller fra? Jeg skjønner hvorfor det kalles det. Jeg har laget flere buer etter Daniel metoden. Men hvor har du lært det hen Daniel? Er det fra deg? Slik jeg skjønner det gir en tung langbue med (compass)-rund tiller et godt utgangspunkt for å kaste fra seg en tung pil, mens en langbue med litt eliptisk tiller og tunge tupper et godt utgangspunkt for å levere fra seg en lettere pil. Er jeg på rett spor? Er det derfor det er en fordel med litt stive og tunge tupper m.h.t flight skyting? Hillary Grenland presenterte en langbue for en stund siden på facebooksiden sin. den så ut til å ha litt whip tiller, eller en anelse eliptisk tiller.Hun kalte buen for en lang "clout" langbue. Kjenner du til det begrepet Ivar? Jeg har spurt henne men hun har ennå ikke svart. Buen er en relativt lett langbue (40# eller noe deromkring) beregnet til skyting på lengre avstander.180 yard. Den er da tillerert på en annerledes måte enn en "target bow" Er det en bue med mer elliptisk tiller hun muligens mener? Jeg skal spørre henne igjen. Kanskje du vet Ivar.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: tiller

Legg inn av Kviljo »

En bue med elliptisk tiller og tunge tupper? Tunge? Mener du ekstra breie og tynne tupper slik at de tåler ekstra bøy? Generelt sett kan man si at lette piler vil ha en bue som er effektiv, og for å få det til må man ha minst mulig bue-masse i minst mulig bevegelse slik at buen slipper å bruke energien på å flytte seg selv. For langbuer betyr det oftest at man velger å lage buen litt whip-tillered. Jeg tipper det er en slik tilpasning Hilary har gjort. En langbue for clout har nok også litt ekstra motbøy, kontra en blinkbue.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: tiller

Legg inn av Bowman »

Bildet av buen til Hilary tyder på en whiptiller. Det ser sånn ut. Gå inn på facebooksiden hennes Sylvan archery så ser du. Jeg vet ikke helt hva jeg mener med tunge tupper. Du må hjelpe meg Ivar. :mrgreen: Men vil ikke en langbue med stive tupper (ikke nødvendigvis tunge) være bedre egnet til flight skyting? Vil den ikke da også ha en mer eliptisk tiller? En krigsbue som Daniel lager med den krypende tilleren har vel en mer rund tiller. Du har laget en bue som Anders Buvoll(en av mine tunsbergbaglere) har kjøpt. Bambus og eik med midtlaminat i valnøtt. Den har vel litt stive tupper. Har den elliptisk tiller? Må se litt på den. Den er kul. Akkurat passe pundstyrke for meg. Holder på å lage en som likner i bambus og eik. Satser på 100#.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: tiller

Legg inn av Kviljo »

Hehe...

En bue med stive tupper vil ha feitere draw/force-kurve, men en langbue vil ofte da ha litt dødvekt i tuppene siden man med langbuedesignet ikke har samme mulighet til å smalne av tuppene nok. Dermed synker effektiviteten og buens evne til å rette seg ut raskt.

Med eliptisk tiller, så tenker jeg en elipse som strekker seg over hele buen, og ikke hvert lem isolert sett. Da blir det vel lite bøy midt på, og så gradvis mer bøy utover mot tuppene?

Lange langbuer ser ofte ut som om de har ganske eliptisk bøy når de er oppstrengede, mens de blir rundere på fullt trekk. Kan ikke helt ta igjen hvordan tilleren er på buen til Anders. Jeg tipper jeg har tillerert den til å følge strengen ganske jevnt hele lengden, slik en del av MR-buene ser ut til å være lagd.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: tiller

Legg inn av Bowman »

Ok...he he..dette blir mye matte. Men dette må vises i praksis en gang. To langbuer på tiller. En med rund compass tiller og en med eliptisk. Dette er noe for kommende seminar til høsten.

Hvis en langbue med stive tupper har dødvekt i tuppene så vil den vel ikke være effektiv som flightbue. Jeg tenker da på skyting av flightpil med krigsbue. Det er vel nettopp dette som er det råe med en Holmegaard ekstrem, at den retter seg ut raskt.

Har du sett på cloutbuen til Hilary? Den har et langt stivt midtparti. Kan godt hende at den har en anelse motbøy i tuppene også.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: tiller

Legg inn av Kviljo »

Har du en link til bildet? Det var så mye forskjellig der. :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: tiller

Legg inn av Bowman »

Hvis du går på Sylvan archery, facebooksiden hennes så skal den ligge fremme som "Cloutbow on the bench." Bildet over bildene av armbeskytterne i horn.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: tiller

Legg inn av Are »

nes skrev:Eliptisk tiller og sirkelrund tiller:

Dette er min oppfatning av tiller, men jeg er veldig usikker på om jeg har forstått dette riktig?? :)

En flatbue skal vel ha lemmer som bøyer sirkelrundt med et stivt grepsparti.
...
-Usikker Nes:)
Ikke nødvendigvis. Som Ivar er inne på vil tykkelsen ha noe å si for hvor mye en bue bør bøyes i det området. Tykkelsen er avhengig av bredden. En pyramidebue (bred ved grepet og jevn avsmaling mot smale tupper) er så godt som jevntjukk i hele lemmets tykkelse. Den skal bøye nær sirkulært. En såkalt padleårebue bør derimot ikke bøye sirkulært, men mest midt på hvert lem. Ta gjerne en titt i TTB4 for en forklaring på breddeprofil kontra tillerprofil.

Korriger meg gjerne hvis noen er uenig. Jeg er en novise sammenliknet med de andre som svarer her :-)
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
nes
Master bowyer
Innlegg: 130
Registrert: 23 des 2011, 23:50
Bosted: tysvaer

Re: tiller

Legg inn av nes »

Kjekt at så mange kaster seg på diskusjonen.
Med flere mennesker og forskjellige måter å forklare på er det veldig greit å finne svar på det man spør om.
Får bla litt i tbbb4 også men tror jeg har fforstått dette med Tiller litt bedre nå , erfaring er vel det som virker best på lærekurven.
Skal bruke torsdagen og fredagen nå på buespikking :wink:
Ha et godt buespikkeår folkens, og fortsett Tillerdiskusjonen
:)
- Jan Egil
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: tiller

Legg inn av nidrinr »

Begrepet "krypende tiller" har jeg i grunn fønni på sjøl. Jeg har vel i og for seg kommi fram til at dette er effektivt mer eller mindre gjennom testing sjøl også, men det ville vært rart om det ikke er noen som har tenkt og gjort (eller bare gjort) dette før meg.. Mange tusen år før og vil jeg tippe.. :wink:
Svar