Lønn

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Lønn

Legg inn av Bowman »

Hvordan er den norske lønna som ryggbacking i en langbue. Alternativ til ask og hickory? Eller bare noe drit?
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Lønn

Legg inn av nidrinr »

Den er vel omtrent sån ok.. Kan nok ikke konkurrere med ask eller i hvertfall ikke hickory. Etter det jeg har prøvd liker jeg lønna best som heltrebue eller som midtlaminat.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Lønn

Legg inn av Bowman »

He he. Jeg er inne i en tullediskusjon på primitive archer hvor en amerikaner hevder at den lønna han har tilgang på er "the best choice for back in a laminated bow" Det er mulig at det finnes en canadisk eller amerikansk lønn som slår ask i strekk. Ikke vet jeg. Problemet er vel at amerikansk ask muligens er noe annet enn den vi har. Det blir litt håpløst å diskutere globalt med så mange variasjoner innenfor samme treslag.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Lønn

Legg inn av Oddbjørn »

http://maple.dnr.cornell.edu/pubs/trees.htm
Det finnes mange lønneslag. Den amerikanske Sugar Maple ( Acer saccharum) er noe helt annet enn vår vanlige lønn. Jeg har en planke, hard og tung. Nå brukes mye kunstmaterialer, men den ble mye brukt til gulv i bowlinghaller. For ikke å snakke om deilig sirup til pannekaker.
Nå vet ikke jeg hvilken lønn denne amerikaneren snakker om, kan du ikke spørre ham?
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Lønn

Legg inn av Bowman »

Det kan umulig være den lønna vi har her hjemme. Det er sikkert sugar maple. Hard og seig. Sikkert glimrende som backing. :? Jeg skal spørre ham.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Lønn

Legg inn av Bowman »

Har spurt ham og han svarer vel. Han nevner noe tidligere i tråden som "northern hard maple og southern soft maple" Høres litt generelt ut. Nå er jo alt mye større og hardere i amerika.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Lønn

Legg inn av Hardwood »

Hard maple er det samme som sugar maple, acer saccarum. Jeg har laget buer av det, backing også. Som backing har det fungert utmerket, i buk er det litt mindre egnet fordi det lett får kompresjonsmerker. Kanskje med varme i heltrebue. Amerikansk ask har jeg også brukt, og der er saken omvendt synes jeg. Dårlig som rygg fordi den er litt sprø og lett kan delaminere langs vårveden. I kompresjon er den bedre. Det er mine erfaringer i alle fall.
Jeg synes du skal prøve lønn som rygg, hvis du har et veldig bra laminat. Våre treslag er jo bedre i strekk en kompresjon, og med lønn som rygg vil du sikkert få økt effektivitet pga vektreduksjon. Sammenlignet med feks hickory som jo er et tungt treslag.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Lønn

Legg inn av Bowman »

Han svarer acer saccharum og da vet vi det. Den amerikanske lønna er nok bedre enn den norske. Hvor har du fått tak i sugar maple Bjørnar? Vokser den i Norge eller har du kjøpt den som plank? Jeg er villig til å prøve det meste bare det fungerer. Jeg har laget to buer i lønn og begge knakk. Det var helt i starten av buemakerkarrieren så ting vil nok gå bedre nå. :D Den amerikanske asken er jo mye brukt av plainsindianere, spesielt northern plains, men da med senebacking. Så det har nok fungert optimalt.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Lønn

Legg inn av Hardwood »

Bare en liten kuriositet; Magne vant innendørs NM i fjor med plankebue av sukkerlønn :D
Jeg har fått tak i det i Bergen. To steder faktisk : På Interiørsnekkeriet, en liten bedrift i Sandviken. Og hos et større firma som ligger utenfor Bergen, nesten ved Flesland. Det firmaet het Hustvedtgruppen før, det har også en gang kalt seg Norsk tre og finer tror jeg. Vet ikke hva de heter nå, søk på disse navnene så finner du dem. De har som regel mye. Jeg bestilte en planke på 4 m, den var 20 x 5 cm. Tror jeg betalte 400 - 500 for den, og det var den verdt. Sannsynligvis må man hente personlig, men det spørs hvem du snakker med :?
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Lønn

Legg inn av Are »

Kikka akkurat på hjemmesiden til Oslo Finerfabrikk. Ligger nord i Oslo (Frysja). De har "amerikansk lønn" uten at det er nærmere spesifisert hvilken.
NB: de har visstnok sluttet å handle med privatpersoner, kun med firmaet.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Lønn

Legg inn av Oddbjørn »

Interwood i Drammen pleide å ha Hard Maple, de har i alle fall mye annet.
Håper vi får lønn for strevet. :mrgreen:
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Lønn

Legg inn av Bowman »

Interwood i Drammen skal sjekkes opp. :-) Lønn for strev får man i Bergen. Drammen er jo bare noen minutter unna. :mrgreen:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Lønn

Legg inn av nidrinr »

Går det ikke ann at langbuelaget går inn som "firma" og plukker ut emner hos Oslo finer?
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Lønn

Legg inn av Bowman »

Jeg har eget firma jeg og. Enkeltmannsforetak. Burde vel duge i bøtter og spann. :wink:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar