Tennar

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Tennar

Legg inn av Hardwood »

I dag dro jeg til skogs og felte en tennarfuru. 20 cm i dia, hvorav 15 cm var underside med mye feit tennar. Fikk med meg 2,2 m av den, rett og kvistfri. Hvordan tørkes slik ved på beste måte ? Antar at jeg bør splitte den i to og male endene som vanlig ? Regner med at noen på forumet har erfaring med dette, i alle fall Ivar.
Bilde0751(2).jpg
(32.63 kiB) Lastet ned 1691 ganger
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Tennar

Legg inn av Kviljo »

Kult! Det beste er sikkert å tørke det på vanlig vis. Jeg har gjort litt forskjellig, blant annet å tørke hele stokken med bark på i et halv år, for så å sage den opp i laminater. Laminatene for middelalder-tovedbuene trenger ikke være tykkere enn 13 mm, så de vil tørke ganske fort og jevnt uten særlig problemer med sprekking.

Det vanskelige med tennar-stokker er å sage ut laminatene i riktig plan, slik at de ikke bøyer seg sideveis mens de tørker. Det er også viktig å unngå for mye vanlig ved i laminatene, siden tennaren krymper ca 10% langsetter fiberretningen når den tørker, noe som er langt mer enn vanlig materiale.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Tennar

Legg inn av Hardwood »

Skjønner ! Takk for tips. Vil ikke laminatene vri og vrenge på seg hvis jeg sager dem ut av ferskt virke og tørker etterpå ?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Tennar

Legg inn av Kviljo »

De vil nok det uansett, men det er godt mulig man kan redusere det litt ved å tørke hele stokken. Det hjelper også å la laminatene være ganske breie. De får jo gjerne bøye seg i motbøy :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Tennar

Legg inn av Hardwood »

Godt poeng. Jeg splitter i to og maler endene, så er det sikkert klart utpå senvinteren.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Tennar

Legg inn av Hardwood »

Bilde0754.jpg
(28.89 kiB) Lastet ned 1642 ganger
Treet er faktisk ca 150 år gammelt, til tross for kun 20 cm dia helt nederst. Veldig tette årringer, og egenvekten på tennarveden er ca 1.0 i fersk tilstand. Ikke rart at stokken sank da den landet i bekken :mrgreen: Gleder med til å prøve dette materialet i en bue !
Svar