Grevlingbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Sted: Kristiansand

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Lurz » 22 jun 2019, 14:56

Prøver meg på en Møllegabet-type. (Det har jeg aldri prøvd før osv, håper jeg)
Et par (tre) spørsmål
1 Hvor mye lenger er det rimlig å ta sjangsen på å trekke den?
(Virker som å være god alm, ca 40x11 mm midt på lemmene. Og jeg skylder ikke på andre enn meg sjøl om den brekker :D )
2 Bør jeg varmebehandle?
3 Annet?

Bilde
"If it breaks you get to keep both parts"

Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Sted: Sande i Sunnfjord

Legg inn av Hardwood » 24 jun 2019, 12:18

Fascinerende bue ! Utfordringen her er 1) kort bue 2) kort bøyelig del. Jeg ville først tegnet en sirkel med radius 30’’ og lagt under den bøyelige delen, og sett hvor nær du kom. Den bør tåle å bøye inntil den radiusen, i alle fall der den er nede i 11 mm. Ellers ville jeg forsøkt å redusere tykkelsen i tuppene slik at de også bøyer bare ørlite , slik tjener du en god del trekklengde. Men vær forsiktig akkurat i overgangen. Jeg ville også økt trekklengden trinnvis og sjekke om den følger strengen, mellom hver gang.

Oddbjørn
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn » 24 jun 2019, 21:47

Av Møllegabet er det jo kun en liten bit bevart. Buen fra Horsensfjorden har så liten fortykning i de smale endene så det tyder på at endene har bøyd litt. Dette kan man se på Peter Svlnkløvs tegninger og mål også.
Sender et bilde av orginalen, det som var bevart og full tegning til høyre.
Bilde

Oddbjørn
Master bowyer
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn » 24 jun 2019, 22:39

Dette er buefragmentet/rørepinnen som ble tolket som Møllegabet buen, litt dristig kanskje den gangen å konstruere en hel bue fra dette.
I ettertid nå når buen fra Horsens fjorden er funnet blir det mer sannsynlig.
http://www.buewesth.dk/mollegabetII_buen.html

Brukeravatar
Lurz
Master bowyer

Legg inn av Lurz » 29 jun 2019, 18:53

Takk for inspill.
Oddbjørn, jeg tenkte vel også at det kansje var en dristig rekonstruksjon :D Men det er jo en arig bue, litt ekstrem Holmegård. Takk for illustrasjonene til Horsens-buen!

Jeg har brukt rekonstruksjonen i "Pfeil und Bogen" og ganga opp målene med 1.25 for å få en litt mer fornuftig trekklengde.
I boka er lengden beregna til 100-120cm, med en trekklengde på 50-60 cm (20-24) tommer, med en dravekt på 20-25 pund
Min bue er beregna ut fra 110cm orginal, x 1.25 gir ca 137cm eller 54-55 tommer
Ganger jeg opp trekklengden også (men det blir kanskje feil?) fra en mellomverdi på 55cm ville jeg få nesten 69cm, eller 27,5 tommer. Det syntes jeg virka spinnvilt, derfor spørsmålet.

Bjørnar. Har forsøkt å tegne en sirkel med 30" radius. men den er jeg langt forbi allerede ved 18" trekk. Mente du 30 cm, som streken på papiret under buen? Ser litt vilt ut, men det nermer seg jo. Eller mente du 30" diameter?

Tenker det neste nå blir varmebehandling av buk, med litt refleks. Så får jeg tillre ferdig seinere, og se hvor langt jeg tør trekke. :D :mrgreen:

Bilde

Brukeravatar
Lurz
Master bowyer

Legg inn av Lurz » 01 jul 2019, 14:04

Varmebehandla buken i går, med harpiks/terpentinblanding. Får hvile litt nå...

Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Sted: Sande i Sunnfjord

Legg inn av Hardwood » 03 jul 2019, 11:02

Spennende bue ! Ser veldig bra ut. Ja jeg mente 30’’ diameter men det er et forsiktig mål. Denne buen ligner på Ivar’s 370-bue, som var ca 145 cm ntn og ble trukket til ca 27’’ tykkelsen var omtrent som på din, kanskje litt tykkere.
Uansett tenker jeg at man bør følge med på når den begynner å følge strengen, for da vet man at man nærmer seg tålegrensen.

Svar