Grevlingbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Lurz »

nidrinr skrev:Jobb tar altror mye tid.. Vi burde alle sammen fått penger av staten for den fantastiske innsatsen vi gjør innen handverk, forskning og historieformidling. Og vi burde fått masser av penger fra idrettsforbundet, norsk tipping og media.. Evt kunstnerstipend. Så kunne vi gjort bare dette, og ikke trengt å bruke tid på alt anna. :wink:
Yess! Dere også! :D :D :D :D :D :D :D :D :D
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Allan »

Lurz skrev:
nidrinr skrev:Jobb tar altror mye tid.. Vi burde alle sammen fått penger av staten for den fantastiske innsatsen vi gjør innen handverk, forskning og historieformidling. Og vi burde fått masser av penger fra idrettsforbundet, norsk tipping og media.. Evt kunstnerstipend. Så kunne vi gjort bare dette, og ikke trengt å bruke tid på alt anna. :wink:
Yess! Dere også! :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Ja!!! (Og det er alt som behøver å sies om akkurat det).

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Bowman »

Jeg kunne også godt tenke meg kunstnerstipend. Kanskje jeg skal ringe til ungdoms-ugla i fremskrittspartiets ungdum og spørre om hun kan hjelpe meg med søknaden?

:lol:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Lurz »

Så går det da sakte framover.
Mest på grunn av nerver. Er i gang med å forme kjærnen, og det skal helst ikke gjøres noe feil. Mye mere innvikla former her enn på MB-buene.
Er på "mål mange ganger, vent med å raspe, regn ut om igjen, tenke om jeg har tenkt riktig, og måle en gang til" stadiet :) Er speielt veldig redd for å ta for mye på kasanen. (det bøyde stykket fra innerst på tuppen og nesten inn til der raspa ligger) Der skal det ikke bøye, gjør det det er det over og ut med buen. :( På selve buelemmet skal jeg omtrent ned til streken til høyre for raspa.

Det er nå det gjelder å motstå fistelsen til å ta enda noen få mm til, og få en rimlig trygg 60-70 punder :twisted:

Bilde
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Kviljo »

Det er nå det gjelder å motstå fistelsen til å ta enda noen få mm til, og få en rimlig trygg 60-70 punder :twisted:
:lol:

Om du er uheldig og tar av for mye på kasanen, er det ikke noe problem å bygge den opp med sener. Det er i alle fall ganske vanlig på de indo-persiske krabbene. - men så blir det jo mer dødvekt da...

Min taktikk ville her vært å begynne på en til, så det ikke ville vært fullstendig krise om den første gikk amokk til gokk... :shock: :x
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Lurz »

Da var tida kommet til "silkehanskene" (nåja, bambshansker. Har visst erstatta bomull.....)
Kjernen ferdig forma, håper den ikke ble for tynn. (Var ikke meninga ihvertfall :D. Men her snakker vi tiendels millimetre som gjør en forskjell )
Har laga riller med samme verktøy som til horna, men ikke fullt så dype, lagt på flere strøk tynt varmt lim, og pussa lett med sandpapir imellom.....

Bilde

..... Og så er det første senelaget på. (av tre om jeg beregner riktig)
Etter at limet har blitt stivt spennes tuppene mot hverandre for at senelaget skal presses inn i kjernen. På den måten skal senelaget ikke løfte seg når det krymper under tørking.

Bilde
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Hardwood »

Fantastisk, Lars ! Tre senelag sier du ? Hvor tykke lag regner du med å få ? Syntes bare det høres litt lite ut, men de kommer jo an på hvor tykke lag du legger. Bør det ikke være 3 mm sener på buen ?
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Lurz »

Satser på 3mm+, ja.
Dvs på midten. Siden trekjærna er konveks blir det mer på kantene, siden det ferdige senlaget skal være flatt på ryggen på disse buene.
Etter boka skal det vanligvis bli to eller tre lag. Får måle etterhvert. Har jo målet fra før senene.......
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Lurz »

Sånn!
Da begynner den å bli feitere. Tre senelag, ca 17mm tykk totalt midt på lemmene nå. (minus et tynt lag lin som skal beskytte hornet, og at senene kanskje krymper litt i tykkelsen også.)
Har blitt spendt en god del mer i motbøy også. Er ikke sikker på om jeg tør mye mer, horna er tross alt vrengt i strekk, usikker på hvor mye de tåler.
Nå skal det bare lappes litt pent med sener langs kantene, og i overgang kasan/tupp. Og så legges en kant på begge sider langs den bøyelige delen av lemmene, og fikses opp litt her og der, så skulle den være klar til å hvile noen måneder.
Før det blir spennende igjen :shock:

Bilde
"If it breaks you get to keep both parts"
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Grevlingbuer

Legg inn av nidrinr »

Dette ser veldig bra ut Lars 8)
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Bowman »

Dette blir spennende ja. Blir den klar til UteNM? :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Kviljo »

Jeg tror egentlig ikke du vil tjene så mye på å spenne den i mer motbøy. Den motbøyen som man legger inn etter siste senelag vil jo uansett rette seg ut igjen likevel. Den blir sikker vanskelig nok å ha med å gjøre :shock: :lol:

Om dette går bra, så blir det svært så morsomt :mrgreen:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Lurz »

bowman skrev:Dette blir spennende ja. Blir den klar til UteNM? :D
1. Ja det blir det :shock:
2. Mars-april-mai-juni-juli=5. Skal vi si det holder? :wink:
Tror jeg lar den bli der den er nå, Ivar. Spennende nok. Morsomt kanskje. :evil:
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Lurz »

Glemte forresten et par-tre ting jeg skulle spørre om.
Noen som vet hvor mye, og hvor lenge senelaget krymper i tykkelsen?
Og i fortsettelsen av det. Hvor lenge bør linstoffet som er limt på hornet for å hindre det i å sprekke sitte på?
Og hva tror dere, er 5 måneders tørking nok?
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Kviljo »

Det er jo litt vanskelig å si uten å ha kontrollert det, men jeg tipper at senelaget ikke krymper mye mer enn en tiendedels millimeter etter en måned tørking. - eller rettere sagt, når buen ikke lengre mister vekt, så er den nok relativt stabil dimensjonsmessig. Etter det bør det også være helt kurant å ta av linen.

5 måneder er nok plenty tørketid. Du kan jo eventuelt forhaste prosessen ved å oppbevare den på et varmt sted med f.eks 60% luftfuktighet. Timar-prosessen er jo samme greia - at buen varmes opp uten å tvinge den til å tørke ut.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar