Grevlingbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Lurz »

Syntes Krim-Tataren ble litt ensom, så jeg fant ut jeg måtte gjøre ferdig en gammel kjerne jeg har hatt hengende ei stund.
Det er den øverste kjernen på bildet under. (den nederste kjernen er "Biarkn", bjerkebarkbuen fra i fjor) Begge er Moshcheveya Balka type men konstrukjonen er litt forskjellig. Matrialet i den nye er hassel, ikke lønn, og den er dampet og bøyd i håndtaket med en pålimt kloss, ikke skjøtet som "Biarkn" Ørene er limt på på motsatt side av buearmene. Har limt tynne plater av plommetre på begge sider av siyahene istedenfor gevir eller bein. Vannbøffelhorna jeg hadde til buken var ikke helt gode, så jeg bestemte meg for ikke å lage den så tung. Planen er sånn ca 40@28, men det er jo aldri godt å vite.
Etter to lag sener fant jeg ut at jeg ville prøve noen ryggsener i det siste laget. Syns det var noe dritt å jobbe med, stivt og vanskelig å få til å lime seg flatt nedpå. Måtte løfte opp og helle varmt lim under et par steder etterpå. Får se hvordan det går, tror ikke jeg kommer til å bruke det flere ganger. Syns det funker bedere med akilles sjøl om de må bankes og rives. Uansett, nå henger den til tørk sammen med "Over Ævne"

Bilde
Bilde
Bilde
"If it breaks you get to keep both parts"
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Oddbjørn »

Blir spennende dette her. Oddbjørn
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Hardwood »

Jøss, enda en hornbue, Lars ? Du har taket på det. Stilig bue ! Er du rastløs nå mens den andre tørker ? Hehe
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Lurz »

Mens senene tørker.......
har jeg endelig fått gjort ferdig nydam buen av sint alm som jeg begynte på for nesten et å siden. 28x23mm i håndtaket, 67 tommer ntn og 45# @ 28", og ingen strengefølge så langt. Emnet hadde litt motbøy i utgangspunktet.
Syns den bøyde skummelt mye så det var bare såvidt jeg turte dra til 28" Lett varmebehandla buk med furuharpiks og terpentin. Forsterka med senesurring under strengehakkene. Overflatebehandla med narvesværte og 5-6 lag dansk olje.
En litt merklig ting. Målte dravekt før jeg varmebehandla, og mener den trakk mindre etterpå? Trodde den skulle øke litt? Noen som har vært ute for noe lignende, eller er det jeg som har målt helt feil?

Bilde
"If it breaks you get to keep both parts"
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Oddbjørn »

Flott, bøyer fint. :D
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Allan »

Veldig fin bue! Nydam er alltid tøft! 67" er jo ikke så langt, så det er vel i grenseland av hva den vil være med på? Hva er det som regnes som maksimal dralengde i forhold til lengden på bua ntn?

Sent fra min GT-I9100 via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Bowman »

Flott nydam Lars. 67" er en fin lengde. Samme som en original sudbury. Tipper at det er tilstrekkelig med 28" trekk. Er den kjapp? Må si jeg er svært spent på de nye hornbuene dine. Blir "beistet" klar til NM? :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Lurz »

Hornbueoppdatering.
Tenkte det var på tide å få streng på hasselkjernebuen. Den blei drøyt 10 mm tykk midt på lemmene, så jeg regna med dravekt runt 50 pund, omtrent som "Biarkn"
Fikk bøyd den over tepliker (former) og fikk streng på ved hjelp av den plata buen henger på på bildet. Det så ikke så halvgalt ut i profil, men langsetter var det litt skeivheter, sånn som det er på bildet til høyre. Varma over en kokeplate, og brukte litt mild vold for å rette, i tillegg til å skrape forsiktig for å å svekke den stiveste sida av hornet på buebeinet. Tenkte det kunne være greit med litt trening før "beistet" skal til pers. Syns det funka ganske bra, selv om jeg muligens tok i litt i overkant. :)


Bilde

Så langt så vel. Strenga skulle på igjen. Bøyde over knærne, og fikk hjelp av en datter på sommerferie til å hekte på strenga. Da smalt det. :shock: :? :(
Det ene buebeinet retta seg nesten helt ut, de andre stod i en litt i overkant bøy. Faktisk såpass at buen kasta strenga og hoppa bortover når jeg prøvde å slippe taket.
Derfor ikke noe bilde av hvordan det så ut. Tenkte det verste, men fant ut at jeg iallefall ville prøve å lære noe.
Så da havna buen her:

Bilde

Etter et par dagers bad kunne jeg få av senene, og det viste seg at horn og kjerne var ok! :D Det var tydligvis bare deler av senelaget som hadde røket. Så da er det vel bare å lime på nye sener en gang til høsten når jeg får tid. Virker som horn/kjerne/ører liminga ikke rakk å gå opp.


Oppdatering 2
"Beistet", også kalt "Over Ævne" viler seg stort sett. Hadde en liten runde med å lime inn hornforsterkninger i tuppene. Litt skummelt å sette saga i den for å skjære opp spor, men det virka som det gikk greit. Bortsett fra det har jeg bare forma litt på tuppene. Tenker den skal henge i ro til etter buemakerseminaret, da får jeg ta mot til meg og prøve å få den ferdig til ute-NM.
Har forresten lagd meg en skytemaskin jeg også, så jeg får mulighet for å dra den opp 8)

Bilde

Oppdatering 3:
Har investert i kronograf. Nydam-alma 45@28 klokka stabilt 144fps, er vel omtrent det en sånn bue skal.
Testa "Biarkn" også (hornbuen med bjerkebark ca 50+@28) gikk jevnt rundt 162 fps. Igrunnen fornøyd med det.
Begge med vanlige blinkpiler.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Lurz »

Så er det vel på tida med en litt "tyngre" oppdatering her.
Etter fem månders er det slutt på hvilen, på tida å se om det kan bli bue av "Over Ævne".

Spent opp på "Hornbue-tillerstokk" over kokeplate, prøver å holde tempraturen rett under 50 grader, og varme begge sidene like lenge, med varmen konsentrert rundt
kasan/kasanøye. Spenner mer og mer etterhvert.

Bilde

Lar den stå sånn noen timer før den glir tatt ned igjen.

Bilde
Da ser den sånn ut. Nok tror dere?

Bilde

Ellers så sloss jeg med en tupp som er litt ute av "vater, men håper å få den på plass etter hvert.
Kanskje til ute-nm? :shock:
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Kviljo »

Jeg ville latt den stå litt lengre med tillerstokken, og også brukt en lengre stokk. Tror innstillingen bør være å prøve og gi den en del string follow, så ikke stressnivået blir hinsides når den trekkes :) Jo mer stringfollow den får jo enklere blir det å sette streng på den også. Det trengs nok :mrgreen:

Om du er usikker på om den vil gå opp i lamineringen kan du eventuelt også surre lemmene tett med sterk hyssing. Skulle den gi opp får du kanskje en andre sjanse da.

Ellers må man jo si at det ser ganske lovende ut egentlig :) Men det vil fortsatt være en bragd å få den skyteklar til NM :shock:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Lurz »

Lengere stokk?! Men det er jo så drithardt å få den ut på den stokken jeg har brukt.... :shock:
Tror du ellers om sideprofilen? Jeg tror kanskje tuppen til venstre bøyer litt brattere enn den andre, mens kasaner og sal ser rimlig greie ut? Har prøvd å varme litt ekstra på den sida med buen på tillerstokken, har nok hjulpet litt men er det nok... ?
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Kviljo »

Kan livlig forestille meg det :)

Sideprofilen ser ganske så bra ut. Jeg ville ikke tenkt noe på at den ene tuppen kanskje bøyer litt ekstra. Det er lite å gjøre med det tror jeg.

Hva om du setter på stokken igjen og lar den ligge i et par dager? Kanskje det er mulig å presse inn en litt lengre da? Syntes det ser litt skummelt ut å gå direkte til tepelikene. Jeg ville kanskje vurdert å sette inn stokken i overgangen mellom kasan og tupp, så ikke tuppene får finne på at de vil vri seg foreløpig.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Bowman »

Dette er spennende. :shock: :)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Grevlingbuer

Legg inn av nidrinr »

Lars, jeg må bare fortelle deg hvor fantastisk det er at du gjør dette her.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Lurz »

Nuh får vi nå se hvor fantastisk det blir etterhvert :shock: (men ellers tusen takk! :) )

Da har den fått en tur på en lengere tillestokk, og etter god oppvarming, og etter å ha stått sånn over natta, så ser den ut som under:
Begynner det å hjelpe? Ellers tror jeg jeg har fått kontroll på tuppene også nå....

Bilde

Tilbake på tillestokken ser jeg at høyrebeinet bøyer mer enn venstre. Bør vel fikses med forsiktig skraping på hornet?
Bør forresten det svakeste punktet på høyrebeinet flyttes litt lengere ut mot kasan-øyet, eller?

Bilde

Btv, krim-tataren i Greyson-samlinga til sammenligning, ser kanskje ut til at jeg må rette ut litt mer i kasan øyene?

Bilde
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar