Grevlingbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Jæger »

Krysser fingre for ungarer'n!
Artig å se Styggen skyte i går, tøffeste bua i mils omkrets :D
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: Grevlingbuer

Legg inn av kjellhar »

Det var vrient å være likegyldig til den "Styggen" ja. Hvordan i himmelens navn kom du på å lage den slik? Ja, du har sikkert skrevet om det tidligere, men jeg har ikke lest tråden din bakeover ennå.
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: Grevlingbuer

Legg inn av kjellhar »

Lurz skrev: 28 apr 2018, 10:24 Må nok lettes ikke så reint lite, ja :) 50-60 på fullt, hva det nå blir, tror jeg må være maks - skal helst dra den også :mrgreen:
Hvor langt trekk regner du med på indianerbuen. Jeg er bare nysjerrig, for jeg fikk med en alm-stav fra Daniel som bare er litt lenger enn denne. Skal nok få vente til jeg har bygget opp litt mer mot, men jeg planlegger å debutere med sene-backing på denne i løpet av høsten?
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Oddbjørn »

Se det ja, interessant sak det der. :D
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Lurz »

Hvordan i himmelens navn kom du på å lage den slik? Ja, du har sikkert skrevet om det tidligere, men jeg har ikke lest tråden din bakeover ennå.
Har kanskje vært litt kryptisk på det tidligere, før jeg så om det funka. Utgangspunktet var en artikkel av Adam Karpovicz om en teoretisk design som skulle gi en kort bue med lav "stacking". Når det plutselig slo meg at buen til orken som skyter Boromir helt mot slutten av den første "Ringenes Herre" filmen måtte være lagd etter det designet, så ble fristelsen for stor :D

Når det gjelder indianerbuen så har den blitt liggende litt. Har ikke fått fullt så mye recurve på tuppene som jeg hadde tenkt. Tviler på at det blir mer enn 24 tommer, men neppe mindre enn 20. Må nesten se etterhvert hvor mye jeg tør å dra.

Bilde
"If it breaks you get to keep both parts"
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Grevlingbuer

Legg inn av olethearcher »

Helt rå bue! Blir gøy å se den "live" en gang :)
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Lurz »

Prosjekt fra buemakeruka på "Skurven" (Helgøya i Mjøsa, Årets høydepunkt :) ! )

Bilde

Tenkte jeg skulle se hvordan det fungerte å lage hornbuekjerne i "friluft"
På grunn av tørke og bålforbud måtte det bli gass for bål, men for eksprimentets skyld tror jeg det blir rimlig likt.
Vann på glør/lav flamme koker vel rimlig likt.
Verktøy var sag, rasp, og kniv, hyssing til å sikte med. Liming med tau og apeneve, bøying over kanten på en "skrapegamp".

Bilde
Koking av kjerne. Bjerkegreiner med blader over og under erstatter aluminiumsfolie.
Før koking hadde kjernen ligget et drøyt døgn i "Mjøsvatten"

Bilde
Håndtaket bøyes etter koking

Bilde
Håndtakskkloss limt på med tau og "apeneve" Ørene ble limt på med bare å presses på plass og holdes.

Bilde
Blei ikke dette rimlig rett da tro?

Bilde
Ferdig så langt. Skal bli spennende å se om limingene holder greit når jeg rasper til form.
Har bare brukt dårlige/korte emner, derfor er vinklene litt slakke og siyahene og skjøtene litt korte. Men det ville ikke være vanskeligere å gjøre det med bedere matrialer. Har uansett ikke tenkt å ofre horn på den og lage ferdig bue.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Jæger »

Veldig bra, Lurz!
Har troa på deg, evnene dine, naturen og bueprosjektet :D
Jeg synes det er feil å bruke ordet primitiv buemaking om sånt - det er jo avansert buemaking med enkle midler i min bok.
Hard core er kanskje mer riktig, har vi noe godt norsk ord for prosjekter som dette?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: Grevlingbuer

Legg inn av kjellhar »

Hmm, var denne campen åpen for alle som vil komme? I så fall vil jeg være med neste sommer.

Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Lurz »

Jepp! Årets beste uorganiserte camp. Blir lagt ut datoer vanligvis på fjesboka og her. Kom når det passer og dra når du må. Hvis du vil sier du fra at du kommer :)
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Lurz »

Resultater fra buemakerseminaret.

Mitt andre viktorianske prosjekt funka så langt. Ganske kort, limt i håndtaket. Ca 47@28, men tror jeg skal ta den ned til 27, og litt lettere når den har pått hornnokker på.

Bilde

Det første viktorianske prosjektet gikk ikke overraskende sånn :shock:
Se signaturlinje.

Bilde
Kan kanskje skjøtes for barnebue.....
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Jæger »

Det var leit å høre. Lurz. Men den var jo spesiell med den sagskura mellom yte og kjerneved. Hadde det hjulpet å runde kantene på ryggen før tillring?
Gad vite om du kunne gi den nytt liv med å skjøte inn et midtsykke - altså en fingerskjøt utenfor grepet begge veier, om det gir mening?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Lurz »

Som du sier--- den sagskura :)
Hadde neppe hjulpet med å runde kantene, vi gjorde en "post mortem" på hamar, og problemet var st sagskura gikk nesten ut til ryggen. Det vil si at det bare var en snau halv millimeter tre utafor limet, så prosjektet var nok egentlig dømt. Skjønte aldri greia med å sage av ytterveden. :?

Nujah. Vet ikke om å skjøte inn midtstykke. Tror det må være langt for å få til en juniorbue, like greit a lage barnebue med w-spleis. Kan ta med bitene i mårra så kan vi se på den :)
"If it breaks you get to keep both parts"
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Oddbjørn »

Oops, var også den staven fra mr. SS.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Lurz »

Jaja, så brekker vi buer igjen :(
Denne gangen var det denne:

Bilde

Barlind tåler jo og ofte litt kvist.
Og ryggen så jo ikke skummel ut. Og buken så ikke for ille ut den heller?

Bilde

.... men inni! :twisted: :twisted: :twisted:

Bilde

Og det ble mer enn to biter også!!!
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar