Grevlingbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Hardwood »

Ser veldig bra ut ! Det virker logisk at grepklossen retter seg ut litt når den varmes. Når jeg damper inn medbøy i grepet på en heltrebue, varmebehandler jeg grepet med tørrvarme til slutt for å fiksere medbøyen. Kunne det vært en ide på denne buen ?
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Lurz »

Det var jeg ikke klar over, at tørrvarme fikserte bøyen. Grepet tørka godt over ei uke i spenn etter at det var bøyd, tenkte det var nok. Men nå har jo grepet fått tørrvarme under limeprosessen, og uansett tror jeg ikke jeg tør varme veldig mye på det nå som det er limt. Tror det skal holde med den bøyen det ble, la inn ganske mye egentlig til å begynne med. Men takk for tipset, skal huske det til en annen gang.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Lurz »

Da var det litt videre. Brukte tørrvarme midt på grepet og ga det tilbake litt mer av bøyen. Før jeg raspa det ned og limte på en ekstra kloss som laminering for å få det til å holde på bøyen. Skal formes til seinere.

Limte på tuppene, sjekk med blyantholder på plate tyder på at det er blitt rimlig rett. Med den ekstra bredden på tuppene bør det gå gå greit.
Holder på å sage ut hornlaminater nå, rimlig kjedlig. Vil gjerne ha kommentarer til formen :)
Bilde
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Hardwood »

Flott arbeid ! Nå har jeg ikke dette designet helt klart for meg, men formen ser riktig ut i mine øyne. Har sett diverse replika, men kan ikke huske å ha sett tegninger eller bilder av originalen. Hvor finner man det ?
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Lurz »

Den jeg har sett mest på av orginaler er denne:
http://anthromuseum.missouri.edu/grayso ... rbow.shtml
Ellers ligger det mye annet snedig også i Grayson samlingen (hører til Missouri-Colubia Museum of anthropology)
http://anthromuseum.missouri.edu/grayson/grayson.shtml
Det som satte i gang det gale prosjektet er slf denne:
http://atarn.net/phpBB2/viewtopic.php?t=2486
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Kviljo »

Jeg syntes det ser riktig så greit ut. Kanskje vinkelen mellom salen og kasanen er litt for krapp, men det er ikke mye. Og muligens kunne tuppene vært litt mer foroverbøyde, men dette er jo også noe som varierer en del fra bue til bue. Disse to utjevner jo hverandre også, så jeg kan ikke forstå annet enn at formen er som den bør være.

Kan bli veldig tøft! 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Oddbjørn »

Interessant. Jeg så når du bøyde til lemmene at barksiden var buken og følgelig blir litt konveks. Beholder du den formen når du limer på hornene eller lager du flaten rett før rillene blir laget? Det så ut som originalen hadde lite tykkelse i grepet og ville bøye der? Lykke til med prosjektet. Oddbjørn.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Lurz »

Barksiden er på utsiden av bøyen for at det skal være tryggere å bøye. Følge årring. Du kan la utsiden være konveks, men da må hornet gjøres konkavt for å passe. Tror jeg kommer til å gjøre begge flate. Det er ikke meninga at grepet skal bøye, men jeg er enig i at det ser spinkelt ut. Ser på en tabell over mål på tyrkere, skal prøve å holde meg på den trygge sida. Takk for ønsket, tror jeg trenger det.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Hardwood »

Grepet skal jo ha en del sener, så tykkelsen kan økes. Horn også. Ellers skal jo selvsagt tykkelsen på lemmene reduseres kraftig, og da ville grepet se mye tykkere ut i forhold.
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Oddbjørn »

Jeg snakker ikke om grepet i Lars sin bue, men om originalen som Lars linker til.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Lurz »

Da er horn kommet på plass i løpet av jula.
Nå må den bare tørke og vile seg litt og få en beinbit på midten mellom horna.
Håper å få til litt mer tempo med forming og senebelegging etterhvert.
Ellers så har jeg funnet et passende navn til prosjektet.
Ut ifra egen erfaring som buebygger, og evne til å trekke tunge buer, fikk jeg inspirasjon fra B. Bjørnson:
"Over Ævne" :shock:

Bilde
"If it breaks you get to keep both parts"
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Oddbjørn »

Blir spennende dette her. :D Oddbjørn
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Grevlingbuer

Legg inn av nidrinr »

Herlig å se framgangen :)

Fikk melding fra Ivar i dag, og påminnelse til meg sjøl om at jeg må få fart på buespikkinga igjen. Jobb tar altror mye tid.. Vi burde alle sammen fått penger av staten for den fantastiske innsatsen vi gjør innen handverk, forskning og historieformidling. Og vi burde fått masser av penger fra idrettsforbundet, norsk tipping og media.. Evt kunstnerstipend. Så kunne vi gjort bare dette, og ikke trengt å bruke tid på alt anna. :wink:
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Grevlingbuer

Legg inn av dagsunde »

nidrinr skrev:Herlig å se framgangen :)

Fikk melding fra Ivar i dag, og påminnelse til meg sjøl om at jeg må få fart på buespikkinga igjen. Jobb tar altror mye tid.. Vi burde alle sammen fått penger av staten for den fantastiske innsatsen vi gjør innen handverk, forskning og historieformidling. Og vi burde fått masser av penger fra idrettsforbundet, norsk tipping og media.. Evt kunstnerstipend. Så kunne vi gjort bare dette, og ikke trengt å bruke tid på alt anna. :wink:
Tiltredes! :D
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Bowman »

Lurz skrev:Da er horn kommet på plass i løpet av jula.
Nå må den bare tørke og vile seg litt og få en beinbit på midten mellom horna.
Håper å få til litt mer tempo med forming og senebelegging etterhvert.
Ellers så har jeg funnet et passende navn til prosjektet.
Ut ifra egen erfaring som buebygger, og evne til å trekke tunge buer, fikk jeg inspirasjon fra B. Bjørnson:
"Over Ævne" :shock:

Bilde
over ævne er bra....he he. Dette blir svært så spennende. Regner med at vi får en oppvisning fra en eller annen spreking under NM.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar