Grevlingbuer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Grevlingbuer

Legg inn av dagsunde »

Den tag-linja di ble bare "SÅ FEIL" sammen med bildene fra Greyson samlingen! :lol:
Lurz skrev: Btv, krim-tataren i Greyson-samlinga til sammenligning, ser kanskje ut til at jeg må rette ut litt mer i kasan øyene?

Bilde
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Kviljo »

Syntes den holder godt på formen :) Er enig i begge punkter å justere på. Men jeg ville ikke tatt mye av hornet så tidlig i prosessen. - med mindre du kan kjenne at tykkelsen ikke er som den bør være. Etterhvert som materialene blir litt mørere kan det godt være at bøyen endrer seg.

Sammenlignet med den røde er jo kasan-øynene litt mer foroverbøyde, og klarer du å åpne de opp mer er jo det ikke dumt. Men det ser litt vanskelig ut, siden den er såpass tykk i det området som har motbøyen? Det er jo samtidig et område som er litt utsatt for delaminering, så jeg ville vært forsiktig.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Lurz »

Burde vært enda mer forsiktig ja :( :evil:
Kom en stygg lyd da jeg spente ut 6-7cm lengere enn sist og varma over kokeplata. Fikk det antaglig litt for varmt, så limet slapp opp, og hornet delaminerte fra kjerna.
Vet ikke hvor godt det syns på bildet, men det er omtrent på det punktet der hornet bøyer brått runt kasanen.

Bilde

Etter å ha brukt litt tid på å komme over depresjonen tenker jeg at det kanskje ikke er så farlig punkt likevel. Fylte en lav skål med varmt lim, spente buen ut igjen for å åpne sprekka, og dyppa den under. Venta en 5-10minutters tid på at limet skulle trenge godt inn, spente ned, dyppa nedi igjen, og fleksa noen ganger, venta litt til, tok buen opp, trykka sammen med en tvinge, og fylte på lim med en pensel. Tror det kan bli greit når den får en senesurring runt i tillegg.
Er det tid for tepliker snart? Vet ikke om jeg har lyst til å varme så mye mer... :?

Bilde

Bilde

ps, Dag, tag-linja mi er da aldri feil! Klart Grayson-samlinga får beholde buen sin om de skulle brekke den....
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Kviljo »

Usj :( Det er vrient å få kasan-øynene til å holde...

Blir spennende å se om liminga holder. Jeg har ikke turt å bruke den metoden på mine. Eller, frustrasjonen etter delamineringa har vært så stor at jeg ikke har hatt tolmodighet til å vente på at hudlimet skal tørke, så jeg har tydd til superlim. Det har i alle fall holdt, etter at jeg har redusert horntykkelsen litt, for å stresse ned buen noe. Kanskje er det en ide for din også?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Lurz »

Skal bli spennende å se om liminga holder ja :shock:
Grunnen til at jeg tross alt er litt optimistisk er at delamineringa ikke skjedde i kasan- øyet, men nesten en fjerdedel ut på selve kasanen. Og der skal det jo i prinsippet ikke bøye. Får meg til å tro at det kan ha vært spenninger i hornet/litt dårlig liming/litt mye varme, som har fått det til å slippe.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Kviljo »

Ah, enig! Det lover bra :)

Fortsetter du å prøve og få den ferdig til NM?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Lurz »

Må avfette, smøre på litt lim, pluss legge på noen senesurringer, og så eventuelt lime på strengebroer. Etter det må jeg vel prøve meg med noen tepliker :shock:
Resultatet der vil vel avgjøre om jeg prøver å bli ferdig eller ikke....
...tag-linje:
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Lurz »

Da tok jeg mot til meg, spente ut det jeg klarte, og varma igjen. Virker som det har gått bra denne ganga.
Tror problemet sist var at varmen ble for høy. Kombinasjon av treig kokeplate/termometer som oppgaterer for sjelden/mann som følger for dårlig med :(
Må gjetes hele tida for å passe på at det ikke går over 50grader.
Lot den stå oppspent over natta, ser ut som jeg har fått åpna opp noe mer i forhold til sist iallefall.

Bilde
Bilde
Bilde

.... og nå venter disse. :shock:

Bilde

Begynner forsiktig :?

Bilde

Så langt, så godt! :D
Hvis jeg nå bare kunne finne ut hvordan jeg skal klare å få bøyd videre, og få streng på??? :mrgreen: :?
(tatt den ned igjen mens jeg tenker..... )

Bilde
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Lurz »

Og så gikk det i dass! :cry: :cry: :cry:
(Men det var jo "Over Ævne")

Bilde

Var oppe på tepliker, og bøyd ca halveis til oppstrenga da det knakk :shock:
Hadde bare ikke venta at det skulle skje i håndtaket. Der skal det jo liksom ikke bøye :evil:
Tenkte først at det skulle være greit å fikse, Dyppe i tynt lim, presse sammen med tvinger, og siden en solid senesurring rundt
Men når jeg så nøyere etter så var det en ganske lang sprekk utover det ene buebeinet. (se bildet under)

Tror vel nå at det har delaminert ganske langt utover, og at hornet har glidd i forhold til kjerna, og så pressa hornet opp i håndtaket.
Ser på det nederste bildet at beinet med sprekk har fått en knekk ute ved ringen. Mulig delamineringa går helt ut dit, uten at det er synlig fra utsida.
Det er selvfølglig mulig å prøve en sånn reprasjon med tynt lim, men jeg er vel mer skeptisk når det går utover i den bøyende delen?
Andre teorier og tips? :?

Uansett ikke noen skytende bue til NM :cry: :cry: :cry:
Og ikke fikk jeg to deler heller... :evil:

Bilde
Bilde
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Kviljo »

Craaap... :x

For å se det positive: det ser ut som om både kjernen og hornet fortsatt er inntakte? I så fall trenger det jo ikke å ta så lang tid før du kan prøve videre. Jeg ville høvlet ned kjernen litt før påliming, så du er sikrere på å få en skytbar bue. Det er jo sikkert litt å gå på :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Bowman »

Dette var utrolig kjipt Lars. :( Det sier litt om hvor krevende det er å lage en slik bue. Det er noe de gamle har hatt kunnskaper om som en gjerne skulle ha visst litt mer om ja.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Lurz »

Jeg trøster meg med å finne fram et gammelt prosjekt! :)
(Bare oppussigsprosjektene i heimen er ferdige skal jeg gjøre et forsøk på å berge hornbuene :? )

Min første barlindbue, Nydamtype, 70,5" (179cm) ntn. Emnet er litt krokete nedstrenga.

Kommentarer på tiller så langt?
Og tror dere den vil tåle 28" trekk, eller bør jeg stoppe på 27" Satser på rundt 50-55-60 pund et sted.

Bilde
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Allan »

Jeg skulle til å si at jeg synes den bøyer mer mot midten enn utover lemmene, men den har jo litt motbøy son gjør seg gjeldende omtrent midt på hvert lem, og det vil jo gi en illusjon av manglende bøy, så da synes jeg det ser ganske bra ut foreløpig. Nydam er alltid tøft! Og noe som matcher: i går las jeg at en har rekonstruert kjortelen som vart funne på en bre ved Lom, datert rundt 300- tallet!
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Oddbjørn »

Ser fint ut og hvis den er 70 mellom nockene og bøyer i grepet burde den da tåle minst 28". Håper hønnbuen kan fikses. Hvis du trenger Urea til å holde hudlimet lenger åpent så har jeg plenty ( minste jeg kunne få kjøpt var 50 kg :) ) Jeg kan ta med til NM eller sende. Oddbjørn.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Grevlingbuer

Legg inn av Kviljo »

Ser ikke så galt ut det der, men jeg ville nok gitt den litt mer bøy ytterst - kanskje spesielt på venstre side, hvor den ser ut til å være en del tykkere enn på høyre?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar