Vindravnens buer og denslags

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Windrhrafn
Bueskytter
Innlegg: 61
Registrert: 09 jul 2013, 15:05
Bosted: Bergen
Sted: Bergen

Vindravnens buer og denslags

Legg inn av Windrhrafn »

Vær hilset, godtfolk!

La meg presentere meg selv: Jeg går under mange navn, men dere kan kalle meg Windrhrafn. Hvis øynene og tungen din krøller seg, kall meg Vindravn. :wink: En ung voksen, naturbarn av oppvekst og sjel, som med stormskritt nærmer seg slutten av tjueårene, bosatt på Vestlandet. Har sneket rundt i mørket i kulissene på buemaker-subforumet en stund, men fant ut det var på tide å gjøre seg til kjenne. Er for øvrig imponert over kunnskapsnivået og engasjementet blant forumeserne her, og super til meg alt jeg kan av lærdom og inspirasjon!

Tok nylig opp buemaking, men har skutt piler et drøyt års tid - fant tilbake til bueskyting etter et opphold siden barndommens glansdager. Har Er for øyeblikket i besittelse av en 60# @ 28" langbue av polsk opphav (Bisok), samt en mongolsk recurvebue på 45# @ 28" av en ukjent kinesisk buemaker - sistnevnte trekkes noen tommer lenger. Et mindre antall uferdige buer er under konstruksjon. Har ikke sansen for støttehjul-buer og denslags hjelpemidler - det er ikke dét bueskyting handler om. :roll: Er for øvrig hakket over gjennomsnittet interessert i vikingtiden, og hvis noen av dere har tilbragt tid på en eller flere av landets vikingfestivaler er det en viss fare for at vi har møttes.

Sees rundtom! :D
- Windrhrafn


Litt bilder av oppsettet mitt og en sniktitt på hva jeg har på gang: (har forstått man er glad i bilder på dette forumet!)

Ny arbeidsbenk
Bilde

Bagen med det rare i
Bilde

Note to self: Bruk kuttsikre hansker! (11 sting på min pekefing)
Bilde

Uferdig pyramidebue av eikeplank, en anelse naturlig reflex... :lol:
Bilde

Eik/hickory pyramidebue utkast
Bilde

Hassel sapling med en anelse reflex

Bilde

Fant disse nydelige tvilling-askene, og den ene ville være med meg hjem! :D
Bilde
Sist redigert av Windrhrafn den 16 jul 2013, 20:38, redigert 3 ganger totalt.
- Hrafn

Deyr fé deyja frændr
deyr sjalfr it sama
en orðstírr deyr aldregi
hveim er sér góðan getr
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Windrhrafns introduksjon

Legg inn av torkis »

Hei og velkommen på forumet.
Ser ut som du er godt i gang med flere buer.
Ta bilder etter hvert som du jobber videre med buene, og still spørsmål hvis du lurer på noe.
Bilder er også veldig nyttig når du skal studere tilleren på buene. Det kan være lettere noen ganger å se hva du trenger å gjøre når du får det på skjermen.

Hvis du har lengde og breddegrad på den andre tvillingen, skal jeg gjerne hente den :D
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Windrhrafns introduksjon

Legg inn av Allan »

Vælkømmin skal du være, viking!

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Windrhrafn
Bueskytter
Innlegg: 61
Registrert: 09 jul 2013, 15:05
Bosted: Bergen
Sted: Bergen

Re: Windrhrafns introduksjon

Legg inn av Windrhrafn »

torkis:
Takker! Lærer meg litt basics med plank mens jeg venter på at naturemnene mine modnes. Har plenty bilder på lur, men kan ikke blåse all moroen på én gang! :wink: Poster noen bygge- og tillerbilder nedenfor.
Kan godt fortelle/vise deg hvor den andre tvillingen er, men den står litt vel nært en hovedvei - måtte dra et ninjastunt og hente den første midt på natten fordi den så ut til å ha veldig lyst å legge seg ned på veien. :lol: Men det var vel verdt det, kvistfri og fin de første fem metrene!

Allan:
Takk!


Litt byggebilder fra eik/hickory pyramidebuen "Blod":

Eik 15x70 foringslist
Bilde

Håndtak limes
Bilde

Buen blir kjent med hickory backingen

Bilde

Tidlig tiller: 10 og 15" på midterste og nederste bilde
Bilde


- Windrhrafn
- Hrafn

Deyr fé deyja frændr
deyr sjalfr it sama
en orðstírr deyr aldregi
hveim er sér góðan getr
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Windrhrafns introduksjon

Legg inn av dagsunde »

Se der ja...
Velkommen skal du være! :)

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 4 Beta
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Windrhrafns introduksjon

Legg inn av Bowman »

Velkommen på forumet. Fin flatbue. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Windrhrafns introduksjon

Legg inn av torkis »

Ser ut som du er godt på vei til en fin flatbue der. :)
Jeg har ikke noe greie på plankebuer, men husk at området rundt grepet må være stivt, for at ikke grepet skal sprette av når du trekker opp buen.
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
Windrhrafn
Bueskytter
Innlegg: 61
Registrert: 09 jul 2013, 15:05
Bosted: Bergen
Sted: Bergen

Re: Windrhrafns introduksjon

Legg inn av Windrhrafn »

Takk, takk, og takk, karer!

Er spent på hva det blir av den buen, foreløpig har jeg målt den til 44# @ 20" med lang streng (og jalla vekt), og tilleren ser forsåvidt grei ut - kanskje en anelse mindre bøy på ene siden. Har ikkt turt å dra den lenger enda, har ingen anelse om hvor mye jeg kan pushe den før det blir kritisk..? Ca en halv tommes set. Er vel på tide å få litt brace height på den og se hvordan den ter seg? Flere tillerbilder m.m. kommer iløpet av kvelden.



I mellomtiden, litt info og bilder om barnebuen til guttungen, hans første "skikkelige" bue:

"Ormen Lange"
Deflex langbue med omvendt D-form, ukjent treslag. 11# @ 17".
36" nokk til nokk i oppstrenget form. Brasehøgde på 6 tommer. Grep av geiteskinn, surring og buestreng av pakkesnor. Fire lag kinesisk treolje. Piler av blomsterpinner, med enkle styrefjær og hjemmelagde gummiblunts. Emnet er en sikksakk-kvist fra et større tre, avbarket og røffet ut, tørket i et par uker. Buen og pilene ble laget kjapt og gale, tilleren er ikke helt 100%, men det holder i massevis til en 4 år gammel rakkar som ikke er så forsiktig med den. Skulle vært interessant å vite hva distanser den hadde klart med en flightpil... :lol:

Igår hadde han den ute og skjøt litt, og da det kom en spurv forbi i hagen fulgte han umiddelbart målrettet etter med en pil på strengen. Snakk om jaktinnstinkt! :twisted: Det er gutten sin det.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

- Windrhrafn
- Hrafn

Deyr fé deyja frændr
deyr sjalfr it sama
en orðstírr deyr aldregi
hveim er sér góðan getr
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Windrhrafns buer og denslags

Legg inn av Are »

Heisan Vindravn. Ut fra hva du har skrevet tidligere vil jeg på det sterkeste anbefale deg å bli med på utendørs NM. Der vil du finne mange likesinnede.

Personlig bruker jeg lang streng til jeg har bøyd buen så langt at tuppene ligger ca 15cm bakenfor grepet. Da er det på tide med kortere streng. Buen bøyer annerledes og får en annen vekt når strengen settes på i riktig lengde. Derfor ønsker jeg kort streng med en gang jeg er sikker på at buen tåler strengehøyden.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Windrhrafn
Bueskytter
Innlegg: 61
Registrert: 09 jul 2013, 15:05
Bosted: Bergen
Sted: Bergen

Re: Windrhrafns buer og denslags

Legg inn av Windrhrafn »

Hei Are, vil gjerne prøve å komme meg på NM i august, men vet ikke om jeg kan delta før omtrent samme dagen grunnet jobbturnus. Kan jeg, så deltar jeg! :) Høres ut som et kjekt opplegg ut ifra det jeg har lest i NM-tråden.

Takk for tipset, da er det nok på tide å korte inn strengen litt og se hva buen sier. Litt ujevn tiller på ene siden enda, selv etter to gange fem minutter intens sikling (med verktøyet altså, ikke kjeften), så gir nok jarnet litt mer før den strenges opp igjen. Skal se om jeg får postet litt bilder utpå kveldingen imorgen, ble plutselig litt for mørkt til fotoshoot.
- Hrafn

Deyr fé deyja frændr
deyr sjalfr it sama
en orðstírr deyr aldregi
hveim er sér góðan getr
Brukeravatar
Windrhrafn
Bueskytter
Innlegg: 61
Registrert: 09 jul 2013, 15:05
Bosted: Bergen
Sted: Bergen

Re: Vindravnens buer og denslags

Legg inn av Windrhrafn »

Litt bilder fra tiller av flatbuen "Blod".

56# @ 29" (AMO dralengde)
69" nokk til nokk ustrenget. 6" strengehøyde. 1" set. Er 2" rett etter nedstrenging, men kryper tilbake. Fin og jevn i draget! :D (Se også dravekt-diagrammet lenger nede. Ca 89% energilagring.)
Har litt lyst å tillere til 30" og vel så det, siden jeg liker å dra litt langt (og siden jeg føler at AMO-lengden lyger litt) - men aner ikke hvor mye buen tåler før stasen ryker..? Vil heller ikke gå noe særlig mer ned i dravekt siden buen enda har til gode å skytes inn og pusses ned. Noen gode forslag til fremgangsmåte? Bare å jobbe med draget til den dras langt nok, eller dra til og satse på at skiten ikke eksploderer? Kan man bruke "stack" som en indikator på om buen nærmer seg maks?

- Windrhrafn

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
- Hrafn

Deyr fé deyja frændr
deyr sjalfr it sama
en orðstírr deyr aldregi
hveim er sér góðan getr
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Vindravnens buer og denslags

Legg inn av Allan »

Når det gjelder dralengde så har jeg noen buer som jeg dro til 30" på tilleren, og nå drar jeg dem 32" eller en anelse mer...(det er den lengden jeg skyter med uavhengig av bue). De har ikke tatt noen synlig skade av det, men, de har jo fulgt strengen en anelse nå, og da tåler de jo litt lengre trekk. Nå er jeg ikke sikker på om du bør gjøre det sånn med "Blod" siden den er noe kortere enn buene jeg refererer til, og ikke er det flatbuer heller.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Windrhrafn
Bueskytter
Innlegg: 61
Registrert: 09 jul 2013, 15:05
Bosted: Bergen
Sted: Bergen

Re: Vindravnens buer og denslags

Legg inn av Windrhrafn »

Takker for innspill, Allan! Tror igrunn jeg skal la tilleren være som den er nå, og se hvor langt den vil dras etter innskyting. Regner med dralengden øker litt etter den har kastet noen piler.
Skal gå over med fint sandpapir imorgen, og så blir det prøveskyting eller beising, alt ettersom hvordan været blir. Ikke akkurat bogevær nå om dagen... :roll:
- Hrafn

Deyr fé deyja frændr
deyr sjalfr it sama
en orðstírr deyr aldregi
hveim er sér góðan getr
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Vindravnens buer og denslags

Legg inn av Oddbjørn »

Undrer hva du mener med at buen har energilagring på 89 % ?
For å ta et eksempel, ACS CX som er noe av det beste som finnes har: Stored energi (ft-lbs) 43,43 og dynamic efficiency (%) 84,3.
En "draw force curve" med en tilnærmet rett linje slik som du har tegnet tyder ikke på spesiellt stor energilagring.
Oddbjørn.
Brukeravatar
Windrhrafn
Bueskytter
Innlegg: 61
Registrert: 09 jul 2013, 15:05
Bosted: Bergen
Sted: Bergen

Re: Vindravnens buer og denslags

Legg inn av Windrhrafn »

Oddbjørn skrev:Undrer hva du mener med at buen har energilagring på 89 % ?
For å ta et eksempel, ACS CX som er noe av det beste som finnes har: Stored energi (ft-lbs) 43,43 og dynamic efficiency (%) 84,3.
En "draw force curve" med en tilnærmet rett linje slik som du har tegnet tyder ikke på spesiellt stor energilagring.
Oddbjørn.
For å finne buens energilagring har jeg brukt denne fremgangsmåten, sakset fra et utenlandsk bueforum:

The first step in figuring efficiency is to find out how much energy you are storing expressed in ft pounds. This is done by measuring the draw weight at each 1" increment of draw from brace height to full draw, adding up all these numbers and dividing it by 12. Typicaly on a self bow this might be anywhere form 80% of your draw weight to an extremely good but possible 100% of your draw weight. On a well built normal self bow about 88% is pretty typical. So a 50# bow might be expected to store about 44 ft#'s of energy.

Hvis du vet dravekten på buen du nevner så kan vi lett regne oss frem til hvor høy prosent energilagring den har.

På min bue: Målt hver tomme fra 9 til 29 tommers dralengde ble totalen 611, og deler man det på 12 så får man 50,91 (ft-lbs stored energy). Det er såvidt jeg vet i nabolaget av 9/10 av de 56# buen ble målt til på 29", og dermed oppunder 90%. Jeg rundet ned til 89%. At dette tallet synker etter buen har blitt skutt inn og brukt en stund er ikke umulig, men det var nå engang det jeg kom frem til med mine målinger på tillerstokken. Virker dette helt på jordet så må det være vekten jeg brukte det er noe galt med.

Tallet "Dynamic efficiency" du sikter til er noe annet enn den prosenten jeg har oppgitt, det tallet du snakker om er en verdi som regnes ut ved hjelp av blant annet pilhastighet og vekt på pil, og er hvor mye av den lagrede energien i buen som overføres til pilen. Har kompilert en kalkulator som viser alle disse målingene og lager en dravektkurve, kan poste den i en egen tråd så kan du selv eksperimentere med det. :wink: Hvis du trekker fra Dynamic efficiency tallet fra 100 så får du hvor stor prosent energitap buen har i form av strengevekt, vibrasjoner osv... Da jeg ikke har målt buen min på kronometer så kan jeg dessverre ikke regne meg frem til dens Dynamic Efficiency, men regner med at den er laaangt under de 84,3% til ACS CX.

- Windrhrafn
- Hrafn

Deyr fé deyja frændr
deyr sjalfr it sama
en orðstírr deyr aldregi
hveim er sér góðan getr
Svar