Vindravnens buer og denslags

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Vindravnens buer og denslags

Legg inn av Hardwood »

Ai, et nydelig emne den lønna ! Olden, sier du ? Da var du ikke langt fra der jeg bor. Halvannen time ca. Her på Vestlandet er det einer i massevis !
Du spurte tidligere i denne tråden om noen visste hva merkene i askestokken er for noe. Jeg tror det kalles sovende kvist eller skudd. Du finner litteratur på nettet om det, jeg vet ikke så mye om det.
Brukeravatar
Windrhrafn
Bueskytter
Innlegg: 61
Registrert: 09 jul 2013, 15:05
Bosted: Bergen
Sted: Bergen

Re: Vindravnens buer og denslags

Legg inn av Windrhrafn »

Jotakk! Oppdaget at halve stokken er en anelse vridd, men den øvre del av stokken ser ut til å være rett. Fant et lite skogholt fullt av lignende lønn i dalsiden i Olden, madammen har familie der så vi er der innimellom. Må nok opp der og hente flere emner etterhvert. :wink: Sande, sier du? Madammen har en tante og kusine som bor der. Fint inne i Sognefjordene!

Prøvde for øvrig å søke etter "sovende kvist" og "sovende skudd", men da dukket det opp mye rart som ikke har noe som helst med trær å gjøre... :lol:

- Hrafn
- Hrafn

Deyr fé deyja frændr
deyr sjalfr it sama
en orðstírr deyr aldregi
hveim er sér góðan getr
Brukeravatar
Windrhrafn
Bueskytter
Innlegg: 61
Registrert: 09 jul 2013, 15:05
Bosted: Bergen
Sted: Bergen

Re: Vindravnens buer og denslags

Legg inn av Windrhrafn »

Vær hilset, godtfolk!
Har vært dårlig med oppdatering her i det siste, og spesielt labert på buemakingsfronten etter vinteren slo seg ned, men har da hatt litt andre ting å holde på med siden sist... Her kommer en liten titt på noe av det jeg har styrt med - et rundskjold a la viking. Dette er mitt første skjold, og det er ment for "pyntebruk".

Speks:
85 cm diameter, 9mm kryssfinerplate oljet med Benar UVR og dekt med ett lag lin limt med vannbestandig trelim. Rand av geiteskinn, ytre rand spikret med møbeltacks, indre rand og skjøtforsterkning på ytre rand sydd med kunstig senetråd. Håndtak av eik med grepsurring av geiteskinn over padding av lær. Kaldhamret skjoldboss. Dekor tegnet frihånd, malt med akrylmaling for tekstil, fiksert for vannbestandighet - motiv inspirert av smykkefunn fra vikingtid.

"Hrafnarond":
Bilde

Baksiden av medaljen - håndtak med litt offset for bedre plass til neven:
Bilde

Padding:
Bilde

Bilde

Litt bilder fra byggeprosessen:
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Sist redigert av Windrhrafn den 21 feb 2014, 22:09, redigert 1 gang totalt.
- Hrafn

Deyr fé deyja frændr
deyr sjalfr it sama
en orðstírr deyr aldregi
hveim er sér góðan getr
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Vindravnens buer og denslags

Legg inn av Lurz »

Tøfft!
Likte dekorasjonen og håndtaket spesielt.
Men du skriver 9mm sponplate? Syns da det ligner mer på finér?
"If it breaks you get to keep both parts"
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Vindravnens buer og denslags

Legg inn av Oddbjørn »

Kjempefint arbeide. Hvis du lagde skjoldbula selv, fortell gjerne hvordan du gikk fram og hvor tykt stål. På forhånd takk. Oddbjørn. :D
Brukeravatar
Windrhrafn
Bueskytter
Innlegg: 61
Registrert: 09 jul 2013, 15:05
Bosted: Bergen
Sted: Bergen

Re: Vindravnens buer og denslags

Legg inn av Windrhrafn »

Må bare takke og bukke ydmykt for fine tilbakemeldinger, karer!

Lurz: Når jeg skriver sponplate så mener jeg selvfølgelig kryssfiner.. :lol: Takk for rettelsen!

Oddbjørn: Skjoldbulen har jeg dessverre ikke laget selv, kjøpte den av en bekjent kjøpmann på et vikingmarked tidligere i år. Vil anslå 2-3 mm tykkelse. :)
- Hrafn

Deyr fé deyja frændr
deyr sjalfr it sama
en orðstírr deyr aldregi
hveim er sér góðan getr
Svar