Linstreng til 145# barlindbue

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Norwegianwarbows
Master bowyer
Innlegg: 316
Registrert: 12 mar 2013, 16:55
Bosted: tonsberg

Linstreng til 145# barlindbue

Legg inn av Norwegianwarbows »

Har nylig laget en linstreng til barlindbuen min på 145# på 32" trekk.. Lintråden kjøpte jeg av Are (Coats Barbour). Husker jeg riktig så brukte jeg 2X15 altså 30 tråder pluss 12 tråder i strammeløkka som forsterkning så det ble en grådig tykk streng :) Det som er litt gøy er at det går fint å lage streng til 140+ pundere av dagens lin kvalitet. Uansett så er nok akkurat denne type lin veldig sterk.. Bruddstyrken lå på rundt 6-7 kilo på en tråd! :shock:

Skal få lagt ut noen bilder når jeg får tid til å finne kamera.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Linstreng til 145# barlindbue

Legg inn av Are »

Imponerende. Selv har jeg ikke brukt den på kraftigere enn 105#. Brukte du Tim Bakers gamle tjuvtriks med Strengens bruddstyrke = 10xtrekkstyrken på 15" trekk?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Linstreng til 145# barlindbue

Legg inn av Kviljo »

Tøft! Hvor tykk ble den?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Norwegianwarbows
Master bowyer
Innlegg: 316
Registrert: 12 mar 2013, 16:55
Bosted: tonsberg

Re: Linstreng til 145# barlindbue

Legg inn av Norwegianwarbows »

Are: Aldri hørt om den formelen :/ Men det ser ut til at den holder :)

Ivar: Den ble mellom 3-4mm tykk så det at folk sier om at buene ombord på Mary Rose ikke kunne være så tunge er nok bare oppspinn. Noen av pilen obord på Mary Rose hadde vell i overkant av 4mm vis jeg huker riktig. :)
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Linstreng til 145# barlindbue

Legg inn av nidrinr »

De med breiest nokkhakk var 5mm. Veldig tydelig samling på 3 - 3,5 - 4 og 4,5mm. Kan se ut som at pilene har kommet masseprodusert med grovforma nokker, og at det kan ha vært meninga å tilpasse dem på den tenkte turen over..?
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Linstreng til 145# barlindbue

Legg inn av nidrinr »

dybde på nokken varierer også fra 2,5 til 5mm, med tydelige samlinger på 3 - 3,5 - 4 og 4,5mm. At mange av nokkene fortsatt etter så mange år på havbunn viser tydelige tegn på å være uferdige styrker min mistanke om at pilene skulle gjøres ferdig på veg over havet.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Linstreng til 145# barlindbue

Legg inn av Are »

For moro skyld hadde det vært fint om du gadd å måle buen din på 15" trekk. Hvis den er mindre enn 18kg/39,5# bør du være på den sikre siden.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Linstreng til 145# barlindbue

Legg inn av Are »

Møtte Eirik med bue og linstreng i helga. Strengen så naturlig tjukk ut på en så krafteg bue. Godt jobba Eirik.

Han hadde i tillegg målt den til 17 kg ved 15" trekk. Noe som i følge formelen burde kreve en bruddstyrke på 170kg på strengen. Har Eirik gjort alt riktig skal strengen hans ha en bruddstyrke på 180kg. Voks den jevnlig og se opp for slitasjepunkter, så bør du ha en streng i lang tid.

Kjempebra prosjekt.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar