Artikkel: Bruk av sene hos nordamerikanske indianere på bue

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Artikkel: Bruk av sene hos nordamerikanske indianere på

Legg inn av nidrinr »

hør med nærmeste slakteri..
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Artikkel: Bruk av sene hos nordamerikanske indianere på

Legg inn av Christian »

Hørte jeg sener? Jeg har sener. Sener er gøy :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Alv
Bueskytter
Innlegg: 69
Registrert: 21 jan 2013, 20:54
Bosted: Bergen

Re: Artikkel: Bruk av sene hos nordamerikanske indianere på

Legg inn av Alv »

nidrinr skrev:hør med nærmeste slakteri..
Jeg er vegetarianer, så et sted med masse blod og døde dyr blir nok for mye for meg. Visste du at kyr er den største kilden til global oppvarming, at grunnen til at de hugger ned amazonas ikke bare er pga faenskap, men fordi de skal ha marker til kyrne, samt at hvis man istedenfor å gi korn og mais til kyr, og heller brukt det til menneske-mat, så hadde det ikke bare vært nok mat til hele verden, men til enda en milliard etter det igjen. De fleste vil vel tenke om dette at "men biff er jo så godt", men det er avhengighet som snakker, for i både kjøtt og ost er det morfin, og velværet man føler derav er at man ruser seg og nekter plent å slutte fordi man er hektet. Det er jo også åpenbart at Norge ikke er selvforsynt på mat, når man bruker så mye jord til å gro 10 deler gress for å gi til 1 del dyr. Bønner, linser, kikerter, nøtter osv. er like bra mat og like næringsrikt, f.eks. meksikansk gryte fra Toro med bønner istedenfor kjøtt, smaker akkurat det samme. Dessuten har den største studien angående kosthold og sykdom (i Kina) vist at det er en klar sammenheng mellom typer av kreft og hjerteinfarkt o.l. der man så enorme forskjeller fra område til område basert på hva man spiste der, og et vegetabilsk kosthold ikke bare er bra for helsen, men hvis man f.eks. er åreforkalket og har et dårlig hjerte, så vil nye matvaner faktisk reversere denne typen tilstander. :!:
"It had begun with a leaf caught in the wind, and it became a tree; and the tree grew, sending out innumerable branches, and thrusting out the most fantastic roots."
Tolkien, 'Leaf by Niggle'
Alv
Bueskytter
Innlegg: 69
Registrert: 21 jan 2013, 20:54
Bosted: Bergen

Re: Artikkel: Bruk av sene hos nordamerikanske indianere på

Legg inn av Alv »

Christian skrev:Hørte jeg sener? Jeg har sener. Sener er gøy :wink:
Jeg spurte ikke om folk her har sener, og om det var gøy, viste til en link der de hadde bilde av sener, og lurte på hvor man får tak i det, altså spesialforetninger eller internet eller noe?
"It had begun with a leaf caught in the wind, and it became a tree; and the tree grew, sending out innumerable branches, and thrusting out the most fantastic roots."
Tolkien, 'Leaf by Niggle'
Alv
Bueskytter
Innlegg: 69
Registrert: 21 jan 2013, 20:54
Bosted: Bergen

Re: Artikkel: Bruk av sene hos nordamerikanske indianere på

Legg inn av Alv »

Alv skrev:
nidrinr skrev:hør med nærmeste slakteri..
Jeg er vegetarianer, så et sted med masse blod og døde dyr blir nok for mye for meg. Visste du at kyr er den største kilden til global oppvarming, at grunnen til at de hugger ned amazonas ikke bare er pga faenskap, men fordi de skal ha marker til kyrne, samt at hvis man istedenfor å gi korn og mais til kyr, og heller brukt det til menneske-mat, så hadde det ikke bare vært nok mat til hele verden, men til enda en milliard etter det igjen. De fleste vil vel tenke om dette at "men biff er jo så godt", men det er avhengighet som snakker, for i både kjøtt og ost er det morfin, og velværet man føler derav er at man ruser seg og nekter plent å slutte fordi man er hektet. Det er jo også åpenbart at Norge ikke er selvforsynt på mat, når man bruker så mye jord til å gro 10 deler gress for å gi til 1 del dyr. Bønner, linser, kikerter, nøtter osv. er like bra mat og like næringsrikt, f.eks. meksikansk gryte fra Toro med bønner istedenfor kjøtt, smaker akkurat det samme. Dessuten har den største studien angående kosthold og sykdom (i Kina) vist at det er en klar sammenheng mellom typer av kreft og hjerteinfarkt o.l. der man så enorme forskjeller fra område til område basert på hva man spiste der, og et vegetabilsk kosthold ikke bare er bra for helsen, men hvis man f.eks. er åreforkalket og har et dårlig hjerte, så vil nye matvaner faktisk reversere denne typen tilstander. :!:
Edit: Du kan dessuten ikke seriøst ha ment at å gå slakteri er vanlig for å kjøpe produktene derfra.
"It had begun with a leaf caught in the wind, and it became a tree; and the tree grew, sending out innumerable branches, and thrusting out the most fantastic roots."
Tolkien, 'Leaf by Niggle'
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Artikkel: Bruk av sene hos nordamerikanske indianere på

Legg inn av nidrinr »

Joda, her oppe er det i alle fall slik at slaktern tar seg av alt fra husdyr til roadkill, og alle dyra som er der har en eller anna form for sener. Senene kastes i mange tilfeller i søpla, så om man spør får man en pose med grovskårne sener. (Eller "avfall" som de ser på det som) Uansett, det stemmer nok det du sier om å slutte å spise kjøtt, men når dyra uansett slaktes er det like greit å bruke senene framfor at de havner i en container. Videre diskusjoner om kjøtttspising tar jeg gjerne med en halvliter i handa rundt bålet en gang, men jeg orker ikke ta det i skriftform her.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Artikkel: Bruk av sene hos nordamerikanske indianere på

Legg inn av Are »

Alv skrev:
Christian skrev:Hørte jeg sener? Jeg har sener. Sener er gøy :wink:
Jeg spurte ikke om folk her har sener, og om det var gøy, viste til en link der de hadde bilde av sener, og lurte på hvor man får tak i det, altså spesialforetninger eller internet eller noe?
Slapp av Alv. Christian skriver han har, altså er det mulig han kan selge deg siden han skriver at han har.

Hvis du vil kjøpe fra en nettbutikk kan du eventuelt prøve nederst på denne siden:
http://www.highlandhorn.com/archery/12.htm
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Aphetoros
Nybegynner
Innlegg: 21
Registrert: 07 nov 2010, 04:11
Bosted: Drobak

Re: Artikkel: Bruk av sene hos nordamerikanske indianere på

Legg inn av Aphetoros »

Alltid like fasinerende når folk er konsekvente.
Kjøpe sener men ikke like slakt av dyr....

Spent på hva du foreslår at vi skal bruke jorda rundt i Norge til, når vi ikke skal dyrke fôr (gress) til dyra.
Mange steder er ikke "bønner, linser, kikerter, nøtter etc." noe alternativ, ei heller potet, mais eller andre kornvekster.

Er ikke uenig i at vegetabilsk mat er sundt, men i et fornuftig kosthold er ikke annen mat livsfarlig heller.
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Artikkel: Bruk av sene hos nordamerikanske indianere på

Legg inn av dagsunde »

Alv!
Stram inn reaksjonene dine litt.

Dette er et gjennomgående positivt forum, med tvers igjennom hyggelige, velmenende mennesker.
Alv skrev:
Christian skrev:Hørte jeg sener? Jeg har sener. Sener er gøy :wink:
Jeg spurte ikke om folk her har sener, og om det var gøy, viste til en link der de hadde bilde av sener, og lurte på hvor man får tak i det, altså spesialforetninger eller internet eller noe?
Isteden for et svar som dett er riktig respons på dette forumet:
"Så bra!!! Har du noen til overs, så du kan selge meg noen?"
Edit: Du kan dessuten ikke seriøst ha ment at å gå slakteri er vanlig for å kjøpe produktene derfra.
Unnskyld meg, men... JO! det er det vanlige stedet man får tak i deler fra døde dyr!

Senene vi bruker i buebygging kommer fra døde dyr. 98% av de dyrene som dør i Norge, dør på et slakteri.
Det vil si at 98% av tilgjengelige sener i Norge finner du på et slakteri.

De andre 2% kommer enten fra "Roadkill" eller jakt. Da har du ikke annet valg enn å oppsøke en bondegård eller et jaktlag
under Elg/Hjortejakta mens skrotten henger i kroken, og spørre jegerene om de kan skjære ut senene for deg.

Har du problemer med dette, moralsk, filosofisk eller religiøst så må du nesten velge å la være å bruke sener i buebygging.

Å ville ha sener, men ikke forholde seg til hvor de kommer fra er forkastelig.

...mine 2 cents...


PS! dette er ikke ment som noe personangrep, men snarere et Moralfilosofisk standpunkt! :)
(Jeg blir litt opprørt når folk gir uttrykk for villighet til å forbruke, men ikke forholde seg til
hvor og hvordan produktet oppstår).

Trebuer forutsetter at trær blir hugd
Sener forutsetter at dyr blir drept.
Historiske klær i skinn forutsetter at dyr blir slaktet og flådd.
Pilspisser i bein forutsetter at dyr blir drept.
Samme med råhud til backing, Fjør til piler, strenger av hud, sener og tarm, nokker av horn og hornet i asiatiske buer.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Artikkel: Bruk av sene hos nordamerikanske indianere på

Legg inn av Bowman »

Hvis man er vegetarianer kan man jo backe buene med spagetti. :? Dette er ikke ment som noen form for utdritning, men bare noe jeg kom på i farta. Er det noen som har prøvd? Kornlim og spagetti burde prøves. Fra spøk til alvor. Alv. Du får kjøpt sener fra 3rivers archery i usa. Sammen med hudlim får du verdens beste backing. Du trenger ikke engang tenke på at det stammer fra et dødt dyr. Tenk at det er organisk materiale. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Artikkel: Bruk av sene hos nordamerikanske indianere på

Legg inn av Christian »

Jebus! Jeg tar meg ei lita buepause og så er det full borgerkrig når jeg kommer tilbake? Flame on :mrgreen:

Som sagt: Jeg har noen sener igjen, men regner med å bruke opp resten av de selv før jakta starter igjen. De er av elg fra Flesberg og ville fulgt elgskrotten i grava hvis ikke jeg hadde hentet de og gitt de mening som et råmateriale.
I så måte ser jeg på det som verdifullt at det finnes slike som oss som benytter oss av de delene av dyret som ikke går i gryta og følgelig gir mer utbytte av det livet som tas når vi dreper et dyr.

Skulle du som veganer/vegeterianer ha sterke aversjoner mot å bruke animalske råstoffer så anbefaler jeg deg å bruke linfiber eller hampfiber. Lin og hamp er planter med stor verdi både når det gjelder ernæring, bærekraftig jordbruk, kulturhistorie, som råstoff for historiske tekstiler og som buestreng og buebacking.

Jeg fant et stort nøste med reine linfibre på Panduro hvis du vil forsøke deg med det.

Lykke til :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Svar