Flatbue i ask

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Gisle
Nybegynner
Innlegg: 19
Registrert: 08 mai 2013, 08:04
Bosted: Norge
Sted: Røros

Flatbue i ask

Legg inn av Gisle »

Jeg holder på med en flatbue i ask og skulle svært gjerne hatt noen tilbakemeldinger på hvordan den bøyer på tilleren.

For meg virker det som om venstre lem kanskje bøyer et lite hår mer enn høyre lem, både oppspent og ved trekk. Når jeg måler strenghøyden utover lemmene er det kun om lag 2 mm forskjell 5 cm innom nokkene og litt over 1 mm midt på lemmene. Bør jeg jobbe for å rette dette? Hvor bør jeg i så fall begynne å skrape?
Ask 1.jpg
(57.15 kiB) Lastet ned 2744 ganger
Ask 2.jpg
(57.95 kiB) Lastet ned 2744 ganger
Jeg er selv usikker på om det er litt mye bøy innerst på lemmene eller om det ser greit ut. Hva sier dere som har mer erfaring?

Jeg har ikke turt å spenne den fullt enda, men har foreløpig målt den til 39# ved 24”, så jeg har litt å gå på før den blir alt for svak.

Glad for alle tilbakemeldinger.
Lego
Bueskytter
Innlegg: 90
Registrert: 14 des 2010, 22:58
Bosted: Karlstad

Re: Flatbue i ask

Legg inn av Lego »

Hei!

Jag har flippa buen i Photoshop, gröna skuggan är spegling av buen med tillerstock i center. Venstre side i originalbilde syns lite stiv lite etter handtag även lite till höyre i original. Även lit stiv mellom mittre og tupp till venstre i original. Tenk på att grönt i bild er buen invertert! Håper det kan vare till hjelp!

Leo
Vedlegg
aska_2.jpg
(75.76 kiB) Lastet ned 2740 ganger
Gisle
Nybegynner
Innlegg: 19
Registrert: 08 mai 2013, 08:04
Bosted: Norge
Sted: Røros

Re: Flatbue i ask

Legg inn av Gisle »

Ja, det var til god hjelp.
Nå ser jeg litt bedre hvor det er lurt å skrape for å jevne ut.
Takk skal du ha.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Flatbue i ask

Legg inn av Hardwood »

Ser bra ut, men jeg synes det ser ut som den bøyer litt mye helt inntil grepet ? Legg en linjal på høykant på grepet på ryggsiden, så vil du i så fall se det. Er grepet limt på ?
Gisle
Nybegynner
Innlegg: 19
Registrert: 08 mai 2013, 08:04
Bosted: Norge
Sted: Røros

Re: Flatbue i ask

Legg inn av Gisle »

Ja, grepet er limt på.

Hva er løsningen for å utbedre for mye bøy inne ved grepet? Må jeg da rett og slett tynne lengre ute på lemmene slik at de opptar en proprosjonalt større andel av bøyen?
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Flatbue i ask

Legg inn av Hardwood »

Det er nok det sikreste. Du kan hente inn litt på å ta av bredden og å runde hjørnene, men hvis du har pålimt grep er det viktig at buen ikke bøyer helt inn til limfugen. Bøyer den i limfugen, er det kun et tidsspørsmål før grepet vil løsne.
Gisle
Nybegynner
Innlegg: 19
Registrert: 08 mai 2013, 08:04
Bosted: Norge
Sted: Røros

Re: Flatbue i ask

Legg inn av Gisle »

Prøvde å rette opp litt i kveld. Er jeg i nærheten av en trygg bøy på lemmene, eller bør jeg ta mer ytterst for å få den enda flatere omkring grepet?
Ask 3.jpg
(60.05 kiB) Lastet ned 2647 ganger
Gisle
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Flatbue i ask

Legg inn av Allan »

Nå ser det bedre ut! Sånn jeg sett bildet ser det ut som bua kunne vært en liten tanke stivere nærmest grepet, kanskje spesielt på venstre side? mer sikker er jeg på at tuppen til høyre er litt stiv.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Svar