Bjørkebue

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Gisle
Nybegynner
Innlegg: 19
Registrert: 08 mai 2013, 08:04
Bosted: Norge
Sted: Røros

Bjørkebue

Legg inn av Gisle »

Jeg er helt fersk som buemaker og har i dag akkurat sprengt min første bue, en rognebue, på tilleren. Jeg var nok litt for ivrig og spente den for langt for tidlig. Jeg får et askeemne/plank om ikke så lenge så da går jeg løs med friskt mot og litt mer erfaring.

Jeg har en bjørkeplank med relativt rett og fin vekst liggende, så i påvente av askeemnet tenkte jeg å prøve meg på to barnebuer og kanskje en lett voksenbue av den. Har noen tips til dimensjoner på både barnebuer og voksenbue? Barnebuene er til mine to døtre på 7 og 9 år, så de kan godt være lette. Er det noe forhold i kroppshøyde eller armelengde det kan være lurt å ha som utgangspunkt?

På barnebuene lurer jeg på å backe med glassfiber for å begrense sjansene for brudd noe. Med glassfiber blir jo treverket godt synlig gjennom også. Jeg ser nevnt flere steder at det brukes epoxy til liming. Er det mulig å bruke polyester i stedet, eller har den helt andre egenskaper enn epoxy? Har en del polyester stående etter en kanoreparasjon for en tid tilbake, så det hadde jo spart meg for et innkjøp.

Takknemlig for all hjelp.
Gisle
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Bjørkebue

Legg inn av Allan »

Jeg har dessverre ikke så mye å si om dimensjonering, det jeg har merket meg i innlegget ditt er at du tenker å backe bjørka med glassfiber. Nå er det sånn at bjørk har gode strekkegenskaper som den er, det er kompresjon som et bjørkas svakeste side. Sett i la av det er jeg usikker på om backing egentlig løyser noe...

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Bjørkebue

Legg inn av nidrinr »

Stikk heller på nærmeste trelast du finner ei bra eikelist på, og lim på den i buken.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Bjørkebue

Legg inn av Moen »

Ang Polyester. Som "lim" til backing KAN det hende at poly holder. Men som lamineringslim duger det i alle fall ikke. Det blir veldig sprøtt. Jeg hadde heller gått for trelim og f eks stoff av lin, gamle olabukser og for å ikke glemme silke. Glassfiber som er pålimt slik gir heller ikke nevneverdig bedre backing selv om det høres rart ut.
Gisle
Nybegynner
Innlegg: 19
Registrert: 08 mai 2013, 08:04
Bosted: Norge
Sted: Røros

Re: Bjørkebue

Legg inn av Gisle »

Takk for glimrende tilbakemeldinger. Da tror jeg kanskje det blir uten backing på barnebuene og en eikelist i buken på voksenbue.

Hvor stor del av tykkelsen av buen bør da være bjørk/eik? Er det fornuftig å starte med like tykke emner for så å redusere eikelisten som blir liggende i buken?

Kan kirsebær brukes i stedet for eik? Har noen lengder kirsebær liggende som kanskje ikke er av beste fiberretning, men vil det likevel kunne fungere i buken på en bue?

Er polyuretanlim greit å bruke ved laminering eller er det noe annet som er bedre egnet?
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Bjørkebue

Legg inn av Moen »

Det limet funker, og tåler vann, men det blir mye overskytende som tyter ut på sidene. (Om det er ekspanderende, selvsagt) Limet har heller ikke like stor grad av kaldflyt som "vanlig" trelim. Dvs at buer limt med vanlig trelim har en tendens til å rette seg litt ut etter en tid. Alt ettersom hvor mye motbøy, medbøy, recurve osv du legger inn.
Gisle
Nybegynner
Innlegg: 19
Registrert: 08 mai 2013, 08:04
Bosted: Norge
Sted: Røros

Re: Bjørkebue

Legg inn av Gisle »

Prøver med polyuretan i første bue. Det er av den ekspanderende typen, har brukt den en del i ski, styrebøyler og frontbøyler til hundesleder. Hvis en får brukt nok tvinger til å holde delene tett sammen så blir det en sterk sammenføyning.

Etter å ha lest litt på forumet blir det også et forsøk med bjørk/kirsebær i første runde. Ikke sikkert deg går bra i lengden, men artig å prøve. Får heller prøve bjørk/eik i neste omgang.
Svar