Askeboge med glasfiberlaminat

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
svange
Nybegynner
Innlegg: 18
Registrert: 20 jul 2006, 15:51

Askeboge med glasfiberlaminat

Legg inn av svange »

Eg har lurt på å lage ein askeboge med backing av glasfiber. Har kun laga heiltrebogar før så det er eit par ting eg lurer på. Kva er beste måte å festa glasfiber til tre? Kva type lim, kor mykje lim etc.
Har lyst å recurve den. Kva er beste framgangsmåte her? Først recurve treet og så lime på glasfiber etterpå? Kva form bør magen på bogen ha? flat, D-forma. Det er vel lettare å recurve med flat mage..
Som du skjønnar er eg litt grønn her så alle tips er velkomne :lol:

-Ståle
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Askeboge med glasfiberlaminat

Legg inn av Kviljo »

Det enkleste er nok å stikke til biltema og kjøpe flettet glassfiberduk, litt polyester og herder. Da kan du bare legge duken rett på den ugjevne ryggen, dynke det i polyester og fjerne det overflødige når det har tørka.

Men det er mulig du tenker mer på slike harde glassfiberstrips som man får kjøpt i buesjapper. Det har jeg ikke vært borti, men jeg antar at det fort blir mye mer arbeid, siden man må plane ryggen helt for å få ei tynn og gjevn limfuge. Sjekk Ken sin tråd her på forumet, der er det flotte bilder og gode forklaringer på dette med liming av ryggforsterkning.

Det er nok en fordel med flatt rektangulært tverrsnitt i lemmene på en rekurvert bue. Det vil være mye verre å hindre en smal D-bue i å vri seg, både med tanke på å dampe inn rekurven, og under tilleringen.

Skal du rekurvere mye må du nok uansett dampe det inn, selv om du godt kan legge inn noe såkalt perry reflex i limingen, altså bare bøye laminatene under limingen.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
svange
Nybegynner
Innlegg: 18
Registrert: 20 jul 2006, 15:51

Legg inn av svange »

Takk for rask respons!
Har lest artikkelen til Ken. Tvilar på om eg klarar å laga ein like flott boge :shock: , men eg kan jo prøva :)
Framleis usikker på kva type lim eg bør bruka til ask mot glasfiber.. Kanskje eg burde satsa på bambus istaden...

-Ståle
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Klarer ikke å holde kjeft..

Backer du en bue med BoTuff eller lignende millimetertykke , ensrettede fibre støpt i resin så er du på god vei til å lage en glassfiberbue.
Det er vel NilsTor som er Guru på det her, men jeg føler meg sikker på at glass på en side er en dårlig ide, siden det er såpass mye sterkere enn tre og ihvertfall ask. Nilstor?

Vet ikke om Kviljo har laget bue med sin metode, min erfaring med polyester tilsier at det sitter dårlig på tre- porøst er det også, trekker vann og fukter bare ca halve fiberoverflaten på glassfiberen, Ekkelt og klissete og lukter ille er det også..

Følgende funker iallefall:

Båtbutikk, eller modellflysjappe- West System Epoxy eller, lignende tynn epoxy, tilsvarende glassfiberstripe - glassfiberduk-150 til 300g/m2 , 50mm eller 100mm bred , du kan og kjøpe bred duk, men da må du klippe- tape der du skal klippe og klipp midt i tapen
Legg glassfiberen oppå treplanken (etter å ha avfettet med aceton og blandet epoxyen godt og nøyaktig, treet bør være noe varmere enn romtemperatur, gjerne nærmere 25-30°C)
Pensle Epoxyen over som om det var maling, penselen blir ødelagt, svamp funker også
Stryk det overfødige av med en slikkepott
Ikke prøv å klemme det nedpå, vent lenge og vel og hold temperaturen over 20°C, til det er herdet- ikke slip etterpå.

Lag bue

En slik glassfiberstripe gjør øker ikke buens dravekt om du gjør det på en ferdig bue. Det er en enkel og billig måte å sikre ryggen på plankebuer. Du kan lage helt OK buer av nesten hvilken som helst dørlist i furu, askeplank, eikelist etc. hvis du backer dem på denne måten.
Øver du litt blir glasset nesten usynlig.
Råhud funker like bra, sener visstnok bedre, begge deler er mere søl.
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Kviljo, mener ikke å trekke deg i tvil. Jeg bare liker ikke polyester.

K
Brukeravatar
svange
Nybegynner
Innlegg: 18
Registrert: 20 jul 2006, 15:51

Legg inn av svange »

Super info!
Eg skal sette meg litt i tenkeboksen før eg startar. Skal ta nokre bilete når eg er i gang :D

KEn, den bogen din ser heil knall ut :o
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hehe, må være lov til å si slikt :) Man skal jo ikke tro på alt man hører. F.eks at glassfiberen trekker vann? :D

Men joda, jeg har lagd to buer med biltema glassfiberstrie på ryggen. En flatbue av noe jeg antar er bøk (hehe), og en ELB av rød eik. Har ikke hatt noe problem med dårlig heft, og jeg avfettet heller ikke overflaten. Om det skulle være problem med heft, så vil jeg tro at det problemet ville vist seg på denne:

Bilde

Her har iallefall glassfiberen minimalt med overflate å hefte seg til. Buen er vel rundt 90 pund, og sånn sett burde det være en god test for at det funker med billigløsningen ála biltema, hehe :)

Men det gjelder å dynke glassfiberen helt i polyester og få ut alle luftbobler selvfølgelig, også huske å bruke ei ordentlig gassmaske.

Så skal det sies at glassfiberstria som selges på biltema har like mange tråder som går på tvers som på langs, så det er nok en del dødvekt i den. Har prøvd å ta ut trådene, men det er håpløst, hehe.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Glassfiber trekker ikke vann, men polyester gjør. Det er vel uansett få som driver og legger buene sine i vann..

K
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Siden undertegnede er trukket inn i debatten, får jeg vel øse av min heller mangelfulle kunnskap om å bygge glassfiberforsterkede buer. Alle historefriker være herved advart!

Til de tre glassfiberbuene jeg har bygd, har jeg brukt strips fra Klåpbakken, slike som KEn beskriver. Buebena må være paddeflate, men det er ikke noe problem med en skarp høvel, og ditto sikling. Jeg har limt med blå Araldit, eller Casco-varianten av samme. Begge deler sitter godt dersom du er nøye med planing og avfetting og blanding. Stripsene er glatte på den ene siden, og ru på den andre. TIPS: Legg et lag med transparent pakketape på blanksida. så sparer du deg selv for ergrelser og glassfiberen for ytre vold og limsøl.

Bruk mange små klemmer eller tvinger når du limer, og bruk mellomlegg!Når du skal sage/file til buebena, trenger du baufil, samt rasp av ypperste kvalitet, Öberg eller Sandvik, alt annet er ubrukbart. Finpuss med smergelpapir.

Glass trekker ikke vann, men ubeskyttede glassfibre gjør det. Disse finner du langs kanten av buen, der du har brukt baufil, rasp og smergelpapir. M.a.o. må buen lakkeres. Trestjerners gulvlakk fungerer bra.

Hvis du har en flatbue på 50 pund og legger glassfiber (Bo Tuff el.l.) på ryggen, har du plutselig en bue på omtrent 100. Gjør du det samme på buksiden, bør du legge deg i hardtrening med vekter, fordi at ... Ja, du skjønner? Som tommelfingerregel kan man si at dersom du har en langbue med 2-3 cm motbøy, 68 tommer lang, og med en TOTAL tykkelse på 10 mm midt på bena, så veier den ca 60 pund, og går som et lite h...... !

Lykke til!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
svange
Nybegynner
Innlegg: 18
Registrert: 20 jul 2006, 15:51

Legg inn av svange »

Takk for mange gode tips. Har tenkt masse på denne bogen no. Siste plan er Ask til riser og kjerne. Glasfiberstrips i buken og bambus som backing. Aralditt eller epoxy som lim.. Bestiller bambus og glasfiber frå tradbow. Kjøper ekstra tvinger på clas ohlsson. Vil prøve å lage in litt kul riser med locator. Må vere stødig på handa når eg sagar til riseren på båndsaga..

-Ståle
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Ståle

Å tenke masse på forhånd og planlegge hva en skal gjøre er et av de beste triksene du kan bruke :D

En liten advarsel. En slik bue som du beskriver har jeg aldri sett og jeg tror det er en grunn til det.
Jeg vet ikke :?: for jeg har aldri prøvd og noen må være den første. Likevel har jeg en følelse av at glass rygg og buk hører sammen, og tre rygg og tre buk tilsv. Det er jo nokså store forskjeller på disse materialene.


Bambus som backing på Osage er jo en velkjent kombinasjon og funker godt på eik eller ask hvis du lager bambusen veldig tynn. Legg inn 2-3cm reflex når du limer sammen og du vil få en bue som er lett å tillre og med godt kast hvis du gjøre en god jobb.


K
Mads
Nybegynner
Innlegg: 17
Registrert: 31 jan 2006, 08:49
Sted: Re

Legg inn av Mads »

Hvis man er ute etter en billig backing, kan man kjøpe glassfiberremser, de er ca. 2" breie og man kan kjøpe det i malingsforretninger, biltema og sånne steder. Det er flettet men det går..man bruker bare vanig trelim når legger det på.

her er hvordan man gjør det:
http://www.geocities.com/salampsio/oak5.htm
Brukeravatar
svange
Nybegynner
Innlegg: 18
Registrert: 20 jul 2006, 15:51

Bogen er ferdig!

Legg inn av svange »

Det tok lang tid, men no er eg faktisk ferdig med ask/glasfiber-prosjektet. Det blei ganske ansleis enn det eg hadde tenkt først. Laga først separat handtak av bjørk som eg pynta litt med border. Laga så 2 stk. recurva glasfiber/ask/glasfiber laminerte boge-"armar" som eg har skrudd på handtaket. Bogen fungerer bra og har den fordelen at eg kan laga nye armar å feste på handtaket og dermed få heilt andre eigenskapar. Var dessverre ikkje så flink til å fotografere medan eg jobba, men har tatt nokre bilder i etterkant.

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Min neste boge kjem truleg til å vere av eik, sidan eg har fått tak i ei god mengde av dette treslaget frå lokal leverandør (naboen).

Bilde

Svett arbeid å kløyve alle dei stokkane. Fekk tips frå gamlegutane (grandonkel) om korleis det var best å gå fram. Først, sjå etter naturlege sprekker i endeveden. Deretter, slå inn ei øks i margen på linje med ei slik sprekk. Og til slutt fullføra med kilar og slegge.
No gjeld det berre å vera tålmodig medan eika tørkar...


-Ståle
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Det der må vel kunne kalles en ordentlig TRAD-bue :lol:

Kjempekult, aldri sett noe liknende.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

otroligt tuff

kan vi inte få lite mer bilder på bågen uppspänd och fullt drag osv :D
Svar