TGs buer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: TGs buer

Legg inn av Hardwood »

Flott, Tobias ! Har du en god vekt ? Det er en del av buemakerens grunnutrustning mener jeg, hehe.. vei buen hver dag. Når den ikke mister vekt mere, er den tørr. Det skulle ikke være nødvendig å trekke rette buer i motbøy når man legger sener. Men det kan man godt, hvis man gjør det før senelaget har begynt å tørke. Det har ingen hensikt å gjøre det etter tørking. Flott at du fikk til hudlimet ! Det er som du sier en treningssak. Jeg gleder meg til å høre hva du konkluderer med til slutt, når buene er ferdige. Om snekkerlimet er godt nok til sener mener jeg.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: TGs buer

Legg inn av Lurz »

Forstod det som om senelaget løsna fra buen i en bøy, derfor jeg foreslo å trekke i refleks. Mulig jeg misforstod noe (detkandaikke være mulig :shock: ) Enig i at det ikke bør være nødvendig å spenne i motbøy på en helt rett bue. Og at det bør gjøres med en gang limet har blitt stivt, men før det tørker. Når limet er blitt fast, men ikke tørt, står det i den store hornbueboka.

Et tips om hudlim forresten, om du ikke vet det fra før. Om du heller varmt vann over limperlene og prøver å røre får du en sabla klssete og stevsom jobb med å røre det ut. Trikset er å helle kaldt vann over limperlene, og la dem svelle. Helst natta over, men du kan klare deg med en 5-6 timer. Da kan du bare fylle ei gryte eller noe med varmt vann fra springen og sette karet med lim oppi, og varme seg opp i vannbad, så løser det seg nesten av seg selv med bare litt forsiktig røring.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Tobias
Nybegynner
Innlegg: 21
Registrert: 16 mar 2013, 22:11
Bosted: Harestua
Sted: Harestua

Re: TGs buer

Legg inn av Tobias »

Det var det med vekta. Etter at vår elektroniske kjøkkenvekt gikk i stykker valgte jeg å kjøpe en gammeldags med viser igjen. Men den er temmelig ubrukelig til buebygging. Jeg må nok skaffe meg en ny en. Det skjer en del de neste paar ukene så da tenker jeg buen får ligge så lenge. Da er den i hvertfall tørr.
Den andre buen med hudlim har de siste dager fått over en tomme motbøy helt av seg selv. Fine greier - dette med sener og hudlim.

Lurz - du forsto riktig. Senene har løsna litt. Men bare der jeg la dem gjennom strengehakket. Så der får jeg vel ikke spent det opp på noe slags vis - he,he. Tenkte jeg legger en surring rundt buen i tillegg rett før hakket for å være helt på den sikre siden. Men det skal jeg gjøre sist. Må fjerne litt mer fra tuppene først.

Hudlimtipset høres fint ut Lurz. Skal prøve det neste gang. Det var noe vanskelig å røre ut limet i varmt vann. Fikk litt til overs av limet. Det har stivnet nå og ligger i limbøtta som ordentlig stiv gele. Har tenkt å bruke det igjen til neste liminga ved å bløtlegge det. Vet du noe om limet blir ødelagd når det står sånn?

Hudlim er jo ikke vannfast. Har tenkt å lakkere buen til slutt. Det skader vel ikke senelaget eller?
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: TGs buer

Legg inn av Hardwood »

Hudlim er som mat for bakterier, så det bør oppbevares kjølig. Det med lakk er jeg ikke sikker på selv, om det henger på hudlimet. Kviljo ?
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: TGs buer

Legg inn av Allan »

Hudlim har grei overflate å få ting til å hefte på trur jeg... Vi brukte det til å "lime" lerret før grunning med olje eller temera da jeg var student. Nå ble jeg usukker på om det var et eksempel hvor fysikken egnet seg for overføring, egentlig...:-?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: TGs buer

Legg inn av Lurz »

Såvidt jeg skjønner går det greit å lakke rett på horn og sener. Men det kan jo være avhengig av type lakk. Se første svar på denne tråden:
http://atarn.net/phpBB2/viewtopic.php?t=2468
Begge mine buer er lakka.
Den første med steinbitskinn med "spar-varnish" - lakk for trebåter. (den jeg brukte inneholder "modifisert linolje" kinesisk treolje og fenol-resiner)
Den andre med bjerkebark over senene er lakka men en lakk som heter "le Tonkinois" Også en båtlakk. Inneholder etter etiketten bare rå kalpresset linolje og Tung-Olje (kinesisk treolje) Likte forsåvidt den best, virka litt mindre blank. ("Spar-varnish" er det som blir anbefalt i hornbueboka som moderne erstatning for hjemmekokt lakk. Men det funka ikke å spørre etter det i båt-butikken, måtte forklares.)
Ettersom begge buene mine hadde noe over senene sier det jo ikke noe om hvordan lakken er direkte på, men ingen av lakkene virker som om de flasser på grunn av bevegelsen når buene bøyes. Hornsiden på buene er bare, de er også lakka, og det er ikke problemer der heller.

edit:
en annen fordel med tonkinois lakken er at den lukter mye mindre siden den ikke inneholder løsemidler
Sist redigert av Lurz den 12 apr 2013, 12:07, redigert 2 ganger totalt.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: TGs buer

Legg inn av Bowman »

Oddbjørn anbefaler vanlig 3 stjerners løsemiddelbasert gulvlakk til overflatebehanling av senebacka buer. Jeg har sett buen hans og det ser bra ut. Har tenkt å bruke det på måkevingebuer mine. :)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Tobias
Nybegynner
Innlegg: 21
Registrert: 16 mar 2013, 22:11
Bosted: Harestua
Sted: Harestua

Re: TGs buer

Legg inn av Tobias »

Takk for tipsene angående lakk. 3stjerners har jeg på lager. Så kan jeg kanskje prøve meg med noe kokkelering av en egenblanda guffe en annen gang.

Da har jeg gjort første forsøket å spenne opp min senebakka eikelist.
Bilde
Jeg fant en gammel b50 streng men det viste seg fort at den er ikke egna på den buen. Jeg lagde tømmerstikken først så langt i enden at strengen var en anelse lenger enn buen. Så spente jeg buen og holdt den lenge i håp om å myke buen opp litte grann. Men det hjalp lite. Så jeg kortet inn strengen og da jeg endelig fikk den på ga den så mye etter at strengen lå helt inntil håndtaket at jeg fikk problemer med å få fingrene imellom. :shock:
Her må det nok en dynaflight streng til etter hvert. Det blir ikke noe blinkbue for meg. Det er helt sikkert. Kanskje er den brukendes til lengde så jeg kommer meg over 200m - hvis jeg klarer å spenne den ordentlig da.
Buen er ikke helt bra. Den må nok på tilleren som det kanskje synes på bilde. Men tilleren er bak en hel haug med utstyr, verktøy og annet rart i garasjen. Nå skal jeg nemlig bygge meg et ordentlig bueverksted - min egen "kjære lille snikkerbod". Den har jeg drømt om lenge. Så nå blir det først snekkering før det blir mer buebygging.
Kommer tilbake med bilde hvor eikelista ligger på tillern.

Hardwood - du hadde rett. Det blir ikke noe kontaktspunkt mellom streng og buen. Da må jeg i så fall bygge noe under. Men det virker at den er saftig nok som den er.

Dette er en helt rå erfaring. Den b50 strengen som lå helt inntil håndtaket lagde en lyd som tilsvarer en d i annen oktave på piano hvis noen forstår seg på piano.
Og da var den altså langt i fra strengehøyden som den skal bli. Og da jeg prøvde å spenne buen kjente jeg den ekstra snerten som den gir i lav strengehøyde.
Fantastisk moro. :D
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: TGs buer

Legg inn av Lurz »

Opskriften på "egenblanda lakkguffe" står i "Ottoman Turkish Bows" Involverer koking under høy temperatur av harpikser og olje. Og tilsetting av terpentin eller lignende tynnemiddel. Den gamle araberen avslutter med at det bør gjøres i trygg avstand fra ..... byen :shock: Har ikke prøvd det enda.

Ellers syns jeg buen ser ut til å bøye fint (det lille den bøyer på bildet :) ) Men en del stivere på venstre side enn på høyre tror jeg?
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Tobias
Nybegynner
Innlegg: 21
Registrert: 16 mar 2013, 22:11
Bosted: Harestua
Sted: Harestua

Re: TGs buer

Legg inn av Tobias »

Nå er det lenge siden jeg har vært innom forumet og spikka på buer. Har vært opptatt med å bygge ut hytta mi og en BUEBU!! i den ene garasjen min. Mangler bare døra nå ellers er den ferdig. Dag jeg vet at det er du som har oppfunnet det med "Bue - Bu" men jeg har ikke funnet noe annet navn. Det har sånn en nydelig klang. Så tilgi meg.

Jeg har bestilt hornbueboka til Adam. Er det noen som vet hvor lang tid det tar med posten fra Canada? Jeg bestilte for godt over en måned siden og lurte på om jeg skal begynne å purre.
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: TGs buer

Legg inn av dagsunde »

Å du er tilgitt :wink: ingen copyright her i gården!

Også passer navnet vedig godt, for bue-bua er et sted jeg veldig ofte
Hyler: "buhuuuua mi... buhuuuuui". :lol:
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: TGs buer

Legg inn av Lurz »

mener å huske at det tok sin tid da jeg bestilte. men husker ikke helt
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: TGs buer

Legg inn av Hardwood »

Tror det tar 6 uker, hvis ikke jeg husker feil....
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: TGs buer

Legg inn av Bowman »

Jeg fikk min etter 4 uker. Ting tar tid. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: TGs buer

Legg inn av nidrinr »

Det er nok ingen fasit på hvor lang tid det tar. Jeg fikk min etter bare et par uker.
Svar